Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en AEG støvsuger på Elkøp i begynnelsen av juni. Kostet nesten 1500 kroner. Hadde spart lenge til en skikkelig god støvsuger.

Den fungerte greit i begynnelsen selvom jeg var litt skuffet over sugeevnen. Den har 2300 watt og jeg forventet at den skulle være bra.

Nå har jeg akkurat støvsugd huset og er nok en gang irritert over at den suger så dårlig. Har hatt et par andre støvsugere før som har fungert mye bedre.

Har sjekket/byttet posen og slangen er ikke tett. Vet ikke om det er noe galt med den eller om den rett og slett er dårlig.

Har funnet frem kvittering og skal dra på Elkjøp for å klage i morgen. Det står at man har 30 dagers returrett...men den er jo over nå.

Har jeg allikevel rett til å få en annen? Har hatt den i 3 måneder.

Skrevet

hvis det ikke er noe galt med den har du ikke krav på ny. men elkjøp har jo en veldig grei ordning med 30 dagers returrett, så det kan jo hende de lar deg bytte selv om det har gått lengre tid. ring og hør med butikken.

Skrevet

Du har ikke nødvendigvis rett på en ny støvsuger. Men som spinnvill skriver kan det være at butikken imøtekommer ditt ønske hvis du legger frem saken på en fin måte. Jeg tror en kommer langt ved å være litt ydmyk i en slik situasjon der det ikke foreligger grunn til reklamasjon.

Ved 30 dagers returrett skal produktet var uåpnet. Butikken skal være i stand til å kunne selge varen til andre kunder, og ikke tape på at varer uten mangler blir returnert etter bruk.

Hvis det er en mangel ved støvsugeren som har resultert i dårlig sugeevne, er det Forbrukerkjøpsloven som stiller krav om reklamasjon. Da kan kunden få avhjelp eller omlevering. Butikken har lov til å gi avhjelp/reparasjon to ganger (flere ganger hvis det er hensiktsmessig) og etter dette er det omlevering av varen.

Forresten, jeg har en miele støvsuger med samme sugeevne, og på den kan man velge sugeevnen. Det er knapper på selve støvsugeren og håndtaket til slangen (jeg brukte litt tid på å finne disse). Kanskje din har noe av den samme funksjonen som ikke er så lett å få øye på?

Skrevet

Watt på motoren er ikke det samme som sugeevne... Er vell nesten ingen støvsugere som har en sugeeffekt på over 500 watt..

Litt utfor tema men...

Skrevet
Watt på motoren er ikke det samme som sugeevne... Er vell nesten ingen støvsugere som har en sugeeffekt på over 500 watt..

Litt utfor tema men...

Fortsatt utenfor tema...

Det fortalte selgeren som solgte meg min støvsuger også. Men min støvsuger er veldig bra og jeg er svært fornøyd med den. Det vil si at den suger bedre enn de fleste støvsugere jeg har brukt før (bortsett fra en rainbow støvsuger som var like bra).

Knappene på støvsugeren er merket med forskjellige watt styrker for de forskjellige "sugeeffektene". Men det er kanskje mest for at vi som ikke er like tekniske skal forstå hva som er meningen med dem...

Skrevet

Tror neppe elkjøp tar den inn på 30 dagers etter 3 mnd. Da er det nok en tur på service som gjelder og om det da ikke er noe feil med den er det du som blir nødt til å dekke reperasjonen.

Har du fått sjekka godt inni støvsugerfoten for der kan det fort tette seg.

Skrevet
Tror neppe elkjøp tar den inn på 30 dagers etter 3 mnd. Da er det nok en tur på service som gjelder og om det da ikke er noe feil med den er det du som blir nødt til å dekke reperasjonen.

Har du fått sjekka godt inni støvsugerfoten for der kan det fort tette seg.

Ved 30 dagers returrett skal ikke produktet være åpnet og/eller brukt. Så når produktet er brukt og fristen er utgått, kommer en ikke nødvendigvis så langt med den retten.

Reparasjon av produkter uten mangel, skal dekkes av selger hvis selger ikke gjør det klart for kunden at kunden blir belastet kostnadene hvis det ikke er en mangel på produktet. Hvis selger gjør det klart for kunden at kunden må betale for kostnader for undersøkelse av varen når det ikke foreligger feil på produktet, er det kunden som må betale.

Skrevet

Da jeg jobbet på elkjøp tok vi inn åpna brukte varer uten eske på 30 dagers returrett. Så sant produktet var komplett og i orden. Det var ihvertfall sånn den garantien skulle bli praktisert på elkjøp da jeg jobbet der.

Ser i nyeste avisa at det står det samme der fortsatt, unntak er mobiler og ting med abb.

Hos oss stod det på servicelappen også at det ble belastet kunde i tillegg til at det ble opplyst ved innlevering. Erfaringsmessig er det ikke alle som har fått med seg det når regninga kommer.

Skrevet

Det er selvsagt lov å prøve produktene for å se om man er fornøyd eller ikke, det er det 30 dagers regelen handler om.

Det kan jo være en defekt med støvsugeren din, så de vil nok ta den inn for å sjekke.

Skrevet

Okay...

Men produkter som er "prøvd ut" er det ikke lov å selge videre til neste kunde.

Hva gjør dere da, sender de tilbake til produsent for å få retur?

Skrevet
Det er selvsagt lov å prøve produktene for å se om man er fornøyd eller ikke, det er det 30 dagers regelen handler om.

(...)

Er dette noe eget for denne butikkjeden eller er det felles for alle som driver handel? Vi har jo angrerettloven som gir angrerett på 14 dager og stiller krav til varens tilstand. Så jeg får virkelig ikke dette til å stemme...

Skrevet
Okay...

Men produkter som er "prøvd ut" er det ikke lov å selge videre til neste kunde.

Hva gjør dere da, sender de tilbake til produsent for å få retur?

De selger produktene som b-varer...

Til redusert pris, pga av at de har vært ute...

Skrevet
De selger produktene som b-varer...

Til redusert pris, pga av at de har vært ute...

:Nikke:

Varer kjøpt på Elkjøp kan brukes i 30 dager og leveres tilbake hvis du er misfornøyd. Det er en spesiell service de har. Angrerett er noe annet, og såvidt jeg vet må varene da være ubrukte.

Skrevet
Vi har jo angrerettloven som gir angrerett på 14 dager og stiller krav til varens tilstand. Så jeg får virkelig ikke dette til å stemme...

Gjelder ikke butikkjøp, kun telefonsalg/postordre osv.

Skrevet
Er dette noe eget for denne butikkjeden eller er det felles for alle som driver handel? Vi har jo angrerettloven som gir angrerett på 14 dager og stiller krav til varens tilstand. Så jeg får virkelig ikke dette til å stemme...

Egen garanti som elkjøp har. Lurer på om det etterhvert har kommet enkelte andre butikker som følger etter.

Dette er egen garanti som kjeden har og har ikke noe med angrerettlov å gjøre.

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Skrevet
På Elkjøp kan man levere tilbake åpnede og brukte produkter innen 30 dager hvis man har kvittering, uansett grunn. Dette er spesielt for Elkjøp, derfor liker jeg denne butikken så godt, siden jeg er "vinglepetter" deluxe :) Bare Elkjøp har en slik ordning.

Angreretten på 14 dager gjelder bare telefon/postordre osv., og den stiller krav til varens tilstand, jeg tror den må være uåpnet og ubrukt.

Da forstår jeg. Returrett, eller åpent kjøp i 30 dager er eget for Elkjøp, og Siba oppdaget jeg i dag.

Angrerett er bundet av lov og stiller krav til produktets tilstand (uåpnet, ubrukt, og returneres i samme tilstand som varen ble levert, gjelder også innpakning hvis varen sendes). Det gjelder for fjernsalg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...