Gjest Husmusa Skrevet 10. september 2006 #1 Del Skrevet 10. september 2006 Kan man klippe ned jordbærplantene nå til høsten, eller vil det gå ut over veksten til neste år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 10. september 2006 #2 Del Skrevet 10. september 2006 Vet egentlig ikke hva som er riktig da, men jeg har jorbærplanter i en sånn jordbærkrukke. Når sommeren er over, setter jeg den mørkt i kjelleren og tar den frem når våren kommer. 3.sommeren med samme jorbærplanter på meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #3 Del Skrevet 11. september 2006 La dem stå i ro. Til vinteren vil bladene beskytte røttene mot frost. Til våren fjerner du døde blader, og lar de bladene som har overlevd (antakelig de fleste) bli stående. Klipper du dem ned risikerer du at plantene bruker all energien på å lage blader, og det blir lite bær på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Del Skrevet 11. september 2006 Når planter klippes om høsten går all kraften ned i rota. At bladene beskytter mot frost er en myte. Se selv på bladene og tenk hvor mye de beskytter. Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er svaret at du godt kan klippe om høsten. Gartner'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #5 Del Skrevet 11. september 2006 Når planter klippes om høsten går all kraften ned i rota. At bladene beskytter mot frost er en myte. Se selv på bladene og tenk hvor mye de beskytter. Når det gjelder trådstarters spørsmål, så er svaret at du godt kan klippe om høsten. Gartner'n ← Nå blir jeg forvirra her. Hvis blader (og luften mellom bladene) ikke beskytter mot frost: Hvorfor anbefaler gartnere, bønder og hagefolk at vi dekker jord og planter om vinteren? Hvordan kommer energien som finnes i bladene til rota når jeg har klipt dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #6 Del Skrevet 11. september 2006 Nå blir jeg forvirra her. Hvis blader (og luften mellom bladene) ikke beskytter mot frost: Hvorfor anbefaler gartnere, bønder og hagefolk at vi dekker jord og planter om vinteren? Hvordan kommer energien som finnes i bladene til rota når jeg har klipt dem? ← Det er forskjell på å dekke planter med granbar og løv i flere lag for isolasjon. Se selv på bladene, tenk på at luft bare isolerer hvis den står helt stille. Tror du da det blir god isolasjon om det ligger noen visne blader over jordbærplantene. Hvis man dekker plantene med granbar, løv eller bark blir det dårlig luftsirkulasjon, og det kan lett oppstå råte eller sopp. Rota bruker energi på å holde hele planten i gang, fjernes de visne bladene slipper rota å sende energi ut til dem. Jeg klipper etter at bladene har falt om høsten og dekker ikke noe. Bor i H5. Hvis man f eks dekker over området der man satte krokusløk og husker å fjerne dette i god tid på våren, vil krokusløkene kunne komme tidligere opp av jorda, noen annen grunn er det ikke. Tenk på naturen, den klarer seg uten overdekking og uten fastsatte tider for beskjæring. Gartner'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #7 Del Skrevet 11. september 2006 Rota bruker energi på å holde hele planten i gang, fjernes de visne bladene slipper rota å sende energi ut til dem. ← Der har vi misforståelsen. Jeg tolket nemlig trådstarter slik at h*n ville klippe ned alt, levende og dødt. Visne blader fjerner jeg nemlig fortløpende, for å unngå sopp og råte, og for at de ikke skal ta energi fra de friske delene av planta. Når du vet dette: Er det fortsatt helt feil at bladene (altså de friske) beskytter mot frost? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #8 Del Skrevet 11. september 2006 Der har vi misforståelsen. Jeg tolket nemlig trådstarter slik at h*n ville klippe ned alt, levende og dødt. Visne blader fjerner jeg nemlig fortløpende, for å unngå sopp og råte, og for at de ikke skal ta energi fra de friske delene av planta. Når du vet dette: Er det fortsatt helt feil at bladene (altså de friske) beskytter mot frost? ← Da har jeg kanskje uttrykt meg uklart. Det er ikke noe i veien for å klippe ned friske blader om høsten. De visner uansett da frosten kommer. Jeg har i grunnen utfordret deg til selv å komme til en konklusjon vedrørende hvor godt bladene beskytter mot frost. Jordbærplanter strutter ikke med friske blader vinteren igjennom. Hvor godt tror du de få bladene på jordbærplantene isolerer mot frost? Jeg klipper om høsten, andre får gjøre som de vil for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #9 Del Skrevet 11. september 2006 Grunnen til at jeg ønsker å klippe ned både visne og friske blad på jordbærpantene nå til høsten, er at åkeren ser sikkelig ustelt og overgrodd ut. Jordbæråkeren ligger like ved inngangspartiet så jeg har behov for å stigle den litt. Praksisen har til nå vært at om våren røsker jeg bort det meste av blader som har vært i årkeren vinteren igjennom. Skikkelig drittjobb syns jeg fordi mye av bladverket da er råttent og slimete. Det hadde derfor vært greit å fjerne både råttent og friskt bladverk i løpet av høsten. Så da er vel konklusjonen at alt kan klippes ned nå i høst uten at det vil få konsekvenser for bærmengden til neste år? Husmusa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddvik Skrevet 28. august 2022 #10 Del Skrevet 28. august 2022 Jeg blir litt forvirret: Skal plantene klippes ned om høste, eller skal dem ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå