Gjest Lion Qeen Skrevet 10. september 2006 #1 Skrevet 10. september 2006 Hei alle hundeeiere (eller hundekjennere....) Vi har en Rotweilertispe på 3 år. Hun kom til oss som omplassering for ca 1 år siden. (En stund etter at vi måtte ta farvel med vår 10 år gamle Rotwiler tispe som hadde store smerter pga. kreft...snufs....stor sorg) Vel,vårt nye familiemedlem er en herlig hund,med mye "personlighet",og som er veldig uttrykksfull. Dog,hun har en del merkelige oppførselsmønstre som jeg fremdeles har litt vanskelig for å forstå, og tolke. Hun kommer f.eks. alltid med noe i munnen (det hun finner i øyeblikket,det være seg en sokk,en genser,en leke....osv...) når vi kommer hjem om dagen. Det samme gjør hun når det kommer noen på besøk. Prøver vi å ta den vekk,småknurrer hun litt,og vil kanskje leke "bare prøv å ta den da vel..".? Med sier vi "slipp",gjør hun alltid det uten å mukke! Hun har også masse knurrelyder når vi koser med henne.Den forrige eieren sier at det bare er koselyder,men det er klart vi hadde vondt for å takle dette i begynnelsen. En hund som knurrer,er jo alltid litt skummelt da.Hun kommer ofte til oss og søker kos,men begynner alltid med disse knurrelydene sine. Hun elsker barn,vi har 2 jenter i småskolen,og de kan gjøre det meste sammen med hunden.Hun er med på all lek,og fotfølger de hvorhen de går.Hun knurrer selfølgelig også når de koser og kjæler med henne. Når minstejenta gråter,er hun alltid på plass,piper,og stiller seg foran henne. Når vi trøster henne,følger hun nøye med, legger gjerne hodet på fanget hennes, og ser meget "bekymret "ut.Når vi tuller og leker med minstejenta,løfter henne i været osv. blir hunden helt vill,og knurrer,bjeffer og prøver å stanse oss.Her her vi litt problemer med å stagge henne,og det ender med at vi setter hunden i et annet rom. Hva er det som gjør at hun opptrer så beskyttende ovenfor henne? Hvis det er det hun gjør da? Dette gjør hun aldri når det gjelder den eldste jenta. Ok,,jeg er ingen hundeekspert jeg bare elsker hunder. Prøver å dressere de så godt jeg kan,slik at de opptrer på kommando,(slik som sitt,dekk,på plass,gå pent i bånd osv) Dette kan hun helt fint,og innordner seg fint i rangordningen i familien,hun lyder også barna når de gir kommandoer) Dette ble et laaangt innlegg! Håper noen der ute har en forklaring,eller kanskje opplever noe lignende med sin hund. Betraktninger,svar eller andre erfaringer mottas med glede,ha en glimrende dag!!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Kan det være usikkerhet? Ala: “jeg vet ikke helt om jeg tør dette, men det er jo koselig, best jeg knurrer litt sånn i tilfelle”.
Gjest Gjest_Lion queen_* Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Kan det være usikkerhet? Ala: “jeg vet ikke helt om jeg tør dette, men det er jo koselig, best jeg knurrer litt sånn i tilfelle”. ← Hei "gjest",takk for respons! Kanskje usikkerhet er årsaken, har tenkt tanken selv,men hun virker ikke særlig redd eller usikker på andre måter. Har også hørt at denne rasen har litt "koseknurrelyder",men vi har vanskeligheter med å skille disse lydene fra vanlige knurrelyder,kanskje derfor jeg har problemer med å tolke det? Kanskje du har forklaringer/betraktninger på de andre tingene jeg beskrev?
Gjest Søt Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Jeg skal ikke snakke for din hunds skyld, menbegge hundene til min mor, lager "knurrelyder" når vi koser, elelr "de viser frem" noe (som jeg da noen ganger prøver å ta ) Men disse lydene er bare kos og hygge! Skal likke si for sikkert for hvordan det er med rottweilere, for jeg snakker for golden retriever ihvertfall
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Hei alle hundeeiere (eller hundekjennere....) Vi har en Rotweilertispe på 3 år. Hun kom til oss som omplassering for ca 1 år siden. (En stund etter at vi måtte ta farvel med vår 10 år gamle Rotwiler tispe som hadde store smerter pga. kreft...snufs....stor sorg) Vel,vårt nye familiemedlem er en herlig hund,med mye "personlighet",og som er veldig uttrykksfull. Dog,hun har en del merkelige oppførselsmønstre som jeg fremdeles har litt vanskelig for å forstå, og tolke. Hun kommer f.eks. alltid med noe i munnen (det hun finner i øyeblikket,det være seg en sokk,en genser,en leke....osv...) når vi kommer hjem om dagen. Det samme gjør hun når det kommer noen på besøk. Prøver vi å ta den vekk,småknurrer hun litt,og vil kanskje leke "bare prøv å ta den da vel..".? Med sier vi "slipp",gjør hun alltid det uten å mukke! Sånn gjør min schäfer også, men han tar som regel med en av lekene sine da. Vil nok bare leke litt når matmor har vært borte hele dagen og han har kjedet seg. Vil tro det er noe lignende med din hund. Hun har også masse knurrelyder når vi koser med henne.Den forrige eieren sier at det bare er koselyder,men det er klart vi hadde vondt for å takle dette i begynnelsen. En hund som knurrer,er jo alltid litt skummelt da.Hun kommer ofte til oss og søker kos,men begynner alltid med disse knurrelydene sine. Min hund har ikke slike lyder, men min brors schäfer har en slags knurrelyd han lager når han får kos, kan nok være at det bare er koselyder hun lager.
Titti72 Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Rottiser er jo kjent for å lage mye lyd da. Min gamle brumlet så fort noen gadd å leke med han. Hørtes ut (for andre) som om han var irritert men han bare koste seg. Naboen har også en Rottis og den bråker så høyt at andre naboer sjekker hvem bikkje dreper. Da ligger han ofte bare og gnir ryggen i gresset og leiker alene.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 Rottiser er en hund som har MYE lyd i seg i det hele tatt. Tror nok ikke det er så uvanlig at din hund også har den berømte Rottweilerbrumminga. Bare kos, synes jeg. Det kan høres veldig skummelt ut for andre som ikke kjenner til rasen/hunden din, men jeg vil tro at din lager de vanlige lydene de vanligvis lager.
Gjest Gjest_Lion Queen_* Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Takker for respons....blir egentlig litt letta og trygg på at dette er "ufarlig og trygt",når jeg hører om deres erfaringer. Det som har plaget meg mest, er "tenk om det plutselig en dag Smeller...." Katastrofetanker altså!! Vår meget høyt elskede "rottis" er jo bare glad,veit ikke om hun skal sitte eller stå, når noen kommer for å "besøke henne" (tror hun visst),og er så overstrømmende med slikk og logring at det kan faktisk bli for mye av det gode innimellom. Men når hun har roet seg og får kos,kommer knurrelydene,og da blir vedkommende "besøkende" redd. (forståelig nok....) Nå kan jeg kanskje med rette forklare at det bare er koselyder. (Har selfølgelig gjort dette hele tiden,selv om usikkerheten har murret i bakhodet da...) Ikke alltid lett å være hundeeier......vi har jo tross alt "en ulv i vår stue..."
Hu i Svingen Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Min rottisfrøken prater hele tiden. Hun prater når hun får kos, når hun leker, når hun vil ha oppmerksomhet, når hun ser noe spennende og til og med i søvne. Ikke noe å bekymre seg for. Bare utrolig søtt synes jeg da... Det hunden din gjør når dere løfter opp barnet ville jeg sett nærmere på. Kanskje øve på situasjonen? Det virker på meg som om hunden synes denne situasjonen er 'rar', og hun blir kanskje litt usikker? Anbefaler deg www.rottweiler.net hvis du vil lese litt om rasen. Veldig mange erfarne og hyggelige Rottweilerfolk på forumet der, selv om det er veldig 'amerikansk'.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2006 #10 Skrevet 13. september 2006 vår terrier lager masse lyd når han er glad og blir koset med og lekt med. enkelte forståsegpåere sier da; "neimenn så sint du er da" noe så irriterende. han er jo overlykkelig!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå