Gå til innhold

Når barn gråter i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest diverse debatter på nett om hva man gjør når barnet gråter mens man kjører bil.

Jeg m si jeg er blirr ganske så overrasket over hvor mange som ser det som en selvfølgelighet at man kan lete etter smukk på gulvet bak i bilen SAMTIDIG som man er sjåfør. Eller at man da må drive å dikke og dulle for å få barnet til å stoppe å gråte.

Hva med trafikksikkerhet? Barn har da ikke vondt av å gråte litt særlig ikke om det er pga en mistet smukk. Irriterende å høre på? JA! Verdt å risikere å kræsje for? NEI!

Skulle ønske folk kunne ta litt mer hensyn til seg selv sitt barn og oss andre trafikkanter enn å prioritere slik dikking mens man kjører.

MÅ man sjekke hva det er så får man jaggu kjøre inn til siden det være seg på motorveien eller veien utenfor huset. Eller la være å kjøre bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig.

Skal sjåfører som skal se til barnet, på død og liv gjøre det akkurat da får de svinge inn til siden og stoppe, og ikke være til fare for andre trafikanter. Å sjekke slikt mens en fortsetter å kjøre er en stygg uvane.

Det er det minste en kan kreve med tanke på trafikksikkerheten.

Skrevet

En jeg kjenner snudde seg for å se på ungen sin da han sa noe / gråt i bilen. Og da kræsjet hun. Heldigvis hadde begge bilene liten fart, men hun og flere lærte av det.

Kjør inn til siden / busslomme, og stopp bilen. Da føst kan man orden opp i det som skjer bak.

Ceca ;)

Skrevet

En liten avsporing her. Var med venninna mi og hennes to år gamle sønn og kjøpte nytt bilsete. Hun kjøper ikke hva som helst og visste akkurat hva for et sete hun skulle ha og det fant hun også. Setet blir installert med en gang slik at det er i bruk på hjemveien. Samtidig som hun kjører snur hun seg hele tiden for å se på hvordan gutten sitter i setet, og kommenterer det som kan kommenteres om hvor mye bedre han sitter, hvordan hodet hviler på det, forholdet til nakke og rygg og i det hele tatt ting som interesserer meg langt oppi ræ..! Den ene gangen så hun bakover i flere sekunder, og vips så var bilen på vei ut i grøfta. Jeg ble egentlig litt irritert over at hun ikke kan kjøre hjem først og heller studere setet hjemme. Hun bare flira og sa at det var så søtt at hun måtte bare se på han..... :overrasket: Hun kommer ikke til å lære før hun har kræsja!

Skrevet

Ingen ville akseptert at man lukket øynenen noen sekunder i ny og ne og vinglet på rattet. Så hvorfor akseptere smukkeleting og dullling med barn?

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Helt enig med TS, men jeg må nok også innrømme at jeg synder innimellom selvom jeg selvsagt prøver å unngå a være trafikkfarlig :sjenert:

Skrevet
Eller fikling med radioen/ mobiltelefonen, veps i bil, overtrøtte sjåfører, bakfulle sjåfører, sinte sjåfører, sjåfører i tidsnød...

Sier ikke at det er greit, men registrerer at de fleste som kjører bil av og til synder mot trafikkreglene om "aktpåhet og varsomhet", på den ene eller andre måten.

Dette er "argumenter" som vanligvis kommer opp når man påpeker slikt for småbarnsforeldre. Selv gjør jeg ingen av delene. men en radio/telefon er ihvertfall plassert i fremadgående retning, i sterk kontrast til en baby som er bakover.

En veps kan skje i affekt, smukkeleting er høyst overlagt.

Husker en tråd her om en med et barn som nesten ble overkjørt av n trailer pga uoppmerksomhet, hvor folk flest mente trailersjåføren burde meldes til politi og arbeidsgiver.

Hvorfor er da folk så lemfeldige med sine egne barns sikkerhet, for ikke å snakke om MIN, da jeg kan sitte i bilen i motgående kjørefelt/bilen foran deg du kræsjer inn i?

Folk flest er svært opptatte av å sikre sine barn i bil, hvorfor da ta slike sjanser? For det er faktisk ikke livet om å gjøre å stanse babygråt og å finne smukk.

Skrevet

Håper dere som aksepterer slik fikling synes det samme er helt greit når dere sender barna deres ut på skoleveien.

Skrevet

For all del, jeg er enig med deg. Men jeg kan bare ikke se at denne typen uoppmerksomhet er så mye verre enn de andre uoppmerksomhetstypene som bedrives på norske veier.

Enhver får ta ansvar for seg selv og de feil man gjør, så kanskej veiene bli et tryggere sted for oss alle.

Skrevet

Jeg innrømmer det med èn gang, jeg er (eller har vært) en stor synder :sjenert:

Da eldste sønnen min var liten skrek han en del da vi kjørte bil, han lå da i bagen sin bak i bilen med sikkerhetsnett, jeg puttet smokken inn i munnen hans mens jeg kjørte.

Jeg snudde ikke hodet, bare følte meg frem til jeg fant smokken å puttet den inn i munnen hans igjen.

Ble temmelig lang i armen, men det gikk da på et vis.

Jeg er IKKE stolt av det for jeg vet hvor farlig det er.

Da minstemann var liten koblet vi ut airbaggen i fremsetet og satte han der så jeg skulle ha litt mer kontroll på han uten å sette liv og helse i fare.

Skrevet
Nei, det er ikke det.

Men at det kan virke inn på trafikksikkerheten å kjøre med en vrælende unge i baksetet skal du heller ikke se bort fra...

Hvis det er så umulig å kjøre bil med småbarn og samtidig opprettholde trafikksikkerheten, bør man heller la være å kjøre bil. Enten få noen andre til å kjøre eller ta taxi. Man skal ikke kjøre hvis man på forhånd vet at kravet om trafikksikkerhet ikke blir oppfylt.

For all del, jeg er enig med deg. Men jeg kan bare ikke se at denne typen uoppmerksomhet er så mye verre enn de andre uoppmerksomhetstypene som bedrives på norske veier.

Så andres feil legitimerer ens egne? Hva hvis alle begynner med sine egne feil, i stedet for å fokusere på alle andres?

Jeg skjønner ikke hvordan småbarnsforeldre kan utsette seg og barnet for potensielt farlige situasjoner ved å holde på slikt. Husker min kjøreskolelærer mente man burde forby småbarnsforeldre å kjøre bil, siden han hadde sett så mye uvettig kjøring pga dette. Og det verste er jo hvis man mister kontroll på bilen, i verste fall oppnår man at barnegråten blir stille for alltid. :tristbla:

Og tenk selv hvor redde foreldre er for å sende skolebarna ut på skoleveien. Det skjønner jeg godt, med slike sjåfører som dikker mens de kjører bil.

Skrevet

Veldig enig i at en skal holde fikling med ditt og datt under bilkjøring til et minimum. Men jeg syns ikke det er noe vanskeligere å snike arma bak seg og stappe inn smokken enn det er å stille radiokanaler, varme etc. jeg da. Krever like mye opmerksomhet det. Å snu seg mot kjøreretningen er selvfølgelig uaktuelt.

Uansett: hvis ungen virkelig skriker bør en jo stoppe og sjekke at h*n ikke er kjempevarm i setet, har gulp over hele seg eller noe annet plagsomt. Jeg vil ikke si det er noe godt alternativ å kjøre med en skrikende unge! Verken av hensyn til ungen, føreren eller andre trafikkanter.

Skrevet (endret)
Hvis det er så umulig å kjøre bil med småbarn og samtidig opprettholde trafikksikkerheten, bør man heller la være å kjøre bil. Enten få noen andre til å kjøre eller ta taxi. Man skal ikke kjøre hvis man på forhånd vet at kravet om trafikksikkerhet ikke blir oppfylt.

(...)

Jeg skjønner ikke hvordan småbarnsforeldre kan utsette seg og barnet for potensielt farlige situasjoner ved å holde på slikt. Husker min kjøreskolelærer mente man burde forby småbarnsforeldre å kjøre bil, siden han hadde sett så mye uvettig kjøring pga dette. Og det verste er jo hvis man mister kontroll på bilen, i verste fall oppnår man at barnegråten blir stille for alltid. :tristbla:

Og tenk selv hvor redde foreldre er for å sende skolebarna ut på skoleveien. Det skjønner jeg godt, med slike sjåfører som dikker mens de kjører bil.

Jeg forstår heller ikke hvordan småbarnsforeldre kan gjøre dette. Jeg var vitne til en mors uvettig kjøring i forrige uke. Hun var mer opptatt av barnet i setet ved siden av henne, og det holdt på å koste en syvåring livet. Hun fulgte ikke med på veien og det endte med at bilen hennes traff gutten så han falt av sykkelen sin. Hun stoppet ikke engang, det var det bilene bak som måtte gjøre. Vi sjekket om gutten hadde det bra, og han hadde det greit fysisk. Men jeg tror han hadde blitt veldig redd, for han syklet ikke videre. Bare trilet sykkelen til huset og gikk inn.

Vi fikk tatt nummeret på bilen som traff gutten, og meldte fra til politiet. Slik kjøring bør ikke tolereres, og det å kjøre fra en guttunge slik hun gjorde finnes det ingen unskyldning for.

Endret av Bobeline
Skrevet
Vi fikk tatt nummeret på bilen som traff gutten, og meldte fra til politiet. Slik kjøring bør kke tolereres, og det å kjøre fra en guttunge slik hun gjorde finnes det ingen unskyldning for.

Helt utrolig. Her var det nettopp en lignende sak oppe i Tingretten. Nå ble denne mannen frikjent av mange forskjellige grunner, men polititet hadde i utgangspunktet tatt saken alvorlig. Og det var en voksen syklist det var snakk om.

Skrevet

Det er gjort mange undersøkelser som viser at det er like distraherende å prate i handsfeee som å holde telefonen.

Det sier seg selv at det er like distraherende å styre med ungene som å prate i telefonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...