Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bake eplepai for første gang og stusser på noe i oppskriften. Skal det ikke være bunn på paien? Skal bare eplene ligge i forma og med lokk over?

Eplepai

For 3 personer

Ingredienser:

mørdeig:

2 dl hvetemel

1 ss sukker

75 g margarin

1 eggeplomme

3 ss vann

fyll:

500 g syrlige epler

3 ss sukker

kanel

eggehvite til pensling

Tilberedning:

Smuldre hvetemel, sukker og margarin sammen. Bland eggeplomme og vann til en god deig. Dekk deigen til og sett den kjølig i minst 15 minutter. Skjær eplene i tynne båter. Legg epler med sukker og kanel i en ildfast form.

Kjevle ut deigen til 2 mm tykkelse. Skjær ut et lokk som er litt større enn formen. Legg leiven i folder over eplene. Stikk noen kutt i deigen slik at damp slipper ut. Resten av deigen kan skjæres ut til blader og andre mønstre som legges på lokket.

Kanten rundt kan formes i mønster med gaffel eller tommel. Pensle overflaten med eggehvite. Stek på nederste rille i 30 minutter på 200 C til overflaten er gyllen. Server paien varm eller lunken med

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

En pai må da ha bunn...hvordan ellers skal man få servert kakestykker...?

Ellers synes jeg det var veldig lite sukker i den oppskriften. 3 spiseskjeer.. Den amerikanske oppskriften jeg bruker har ca 1,5 dl

Skrevet

Kan jeg få den oppskriften?

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet

Fikk SÅ lyst på eplepai selv, så hadde allerede funnet frem oppskriften :)

Amerikansk eplepai

2 paideiger - for bunn og lokk

ca 8 epler

1,2 dl smør

3 ss hvetemel

0,75 hvitt sukker

0,75 brunt sukker

0,6 dl vann (vær forsiktig når du tilsetter vannet, blandingen må ikke bli for tyntflytende. Eller for tykk..)

Litt kanel

Trykk ut bunnen i formen.

Smelt smør i en kjele, rør inn melet. Tilsett sukker, kanel og vann. Småkok blandingen i 5 minutter.

Skjær opp epler (jeg synes det er best hvis de er skjært i tynne skiver), hell blandingen over, legg på lokk.

Stekes på 220 i 15 min, deretter på 175 i ca 35-45 min

Skrevet

Går det med bare hvitt sukker?

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet
Går det med bare hvitt sukker?

Tja...må vel si at det brune sukkeret gir en utrolig god smak og konsistens på pai'en. Personlig ville jeg ikke prøvd det. Tror jeg.

Skrevet

Som den paijomfuen har så trenger jeg visst en oppskrift på paideigen også jeg.... :sjenert:

Gjest Gjest_vilde_*
Skrevet
Som den paijomfuen har så trenger jeg visst en oppskrift på paideigen også jeg....  :sjenert:

Jeg bruker denne som jeg fant på KG

3 1/2 dl hvetemel

1 1/2 dl kesam 1%

50 g smør

1/2 ts salt

2-3 ss kaldt vann

Kjøres i foodprosessor i mindre enn ett minutt.

Skrevet

jeg ville vel valgt en søt paideig til en eplepai. den paien gjest_vilde la ut her er vel mer en paideig til en "middagspai". det er lagt ut masse pai-oppskrifter her, arkana har flere...

Skrevet
Fikk SÅ lyst på eplepai selv, så hadde allerede funnet frem oppskriften :)

Amerikansk eplepai

2 paideiger - for bunn og lokk

ca 8 epler

1,2 dl smør

3 ss hvetemel

0,75 hvitt sukker

0,75 brunt sukker

0,6 dl vann (vær forsiktig når du tilsetter vannet, blandingen må ikke bli for tyntflytende. Eller for tykk..)

Litt kanel

Trykk ut bunnen i formen.

Smelt smør i en kjele, rør inn melet. Tilsett sukker, kanel og vann. Småkok blandingen i 5 minutter.

Skjær opp epler (jeg synes det er best hvis de er skjært i tynne skiver), hell blandingen over, legg på lokk.

Stekes på 220 i 15 min, deretter på 175 i ca 35-45 min

Brukte fyllet ditt, men droppa lokk, og det var sååååå godt! Den skal bakes flere ganger! Tusen takk! :klem:

Skrevet

Denne paideigen kan brukes som basis til mange typer paier. Dersom du skal bruke den til dessert og ønsker å ha den litt søt, kan du tilsette litt sukker, men er ikke nødvendig. Ofte er fyllet søtt nok i massevis.

150 g (ca 3 dl) mel

75-100 g margarin

3-6 ss kaldt vann.

Når man steker bunnen uten noe fyll... legg bakepapir med råris på. Da senker ikke kantene ned og hever bunnen seg ikke.

Stek bunnen ca 20 min på nederste ribbe 200 grader. Ta papiret og risen vekk og stek paien ca 10 min til.

Når man lager pai med lokk: smør egg eller melk på lokken for å få fin glans på paien. Stekes da 30 min på nederste ribbe 200 grader.

Skrevet (endret)

Jeg stekte bunnen først, så la jeg på sidene og stekte det sammen med fyllet.

Endret av Annie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...