Gjest *Just-Me* Skrevet 10. september 2006 #1 Del Skrevet 10. september 2006 Ja nå er fristen på 15 september her snart, og skal jeg melde meg opp eller ikke?? Jeg vil bli ferdig med eksamene FØR termin så jeg må vel bare melde meg opp nå. MEN, har ikke begynnt å lest ennda. Har tatt fagene via nki fjrnundervisning. Fått gode karakterer på innsendingsoppavene der. Jeg er flink til å skrive og kan de forskjellige skrivestilene... men hva må jeg kunne til eksamen? Hva bør jeg vektlegge å lese på og kunne? Til nynorsk er det vel nok med gramatikken osv? Norsk muntlig består vel mye av særemnet?? Og skriftligen består vel mest av å skrive en stil??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberry Skrevet 10. september 2006 #2 Del Skrevet 10. september 2006 Norsk hovedmål skriftlig kan jo muligens dreie seg om litteraturhistorie, kan det ikke? Eller språkhistorie. Husker ikke mer som stod i teoriboka jeg... Sidemålseksamen pleier vel å være med sånt hefte som du får utdelt et par dager før eksamen. Så blir oppgavene gitt med utgangspunkt i dette. Kan være at dette er endret på nå siden jeg gikk vgs. Det lureste du kan gjøre uansett fag er å ta utgangspunkt i læreplanen (finnes på utdanningsdirektoratet.no - ikke Kunnskapsløftet altså, men reform 94) og se om du har nådd alle målene som står der. Eksamen blir ALDRI gitt uten at det er tatt utgangspunkt i læreplanen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 10. september 2006 #3 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Jeg tok alle norskeksamnene i vår. Kjenner du til konseptet med fagdag og friskrivningsdag? På fagdagen er det oppgaver som stort sett er relatert til pensum, mens friskrivningsdagen er litt friere, med f.eks. kåserier og essay. Likevel dukker det ofte opp minst én rimelig "fri" oppgave på fagdagen også, som bare løselig er knyttet til pensum. For min del var også analyseoppgavene greie. Analyse er også raskere å sette seg inn i en pensum for øvrig, synes jeg. På muntlig fikk jeg først utdelt et spørsmålsark. Jeg fikk spørsmål om typiske kjennetegn ved Ibsens forfatterskap med utgangspunkt i "Et dukkehjem", og viktige forskjeller mellom norrønt og moderne norsk språk. Disse oppgavene fikk jeg 20 minutter forberedelsestid på, og under denne forberedelsestiden var alle hjelpemidler med unntak av mobil og PC lov. Under selve eksamenen etterpå svarte jeg først på de utdelte spørsmålene, og etterpå la jeg fram særemnet mitt. Bare spør hvis du lurer på noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan! Edit: På muntlig må man regne med å få spørsmål om litteraturhistorie samt dialekter og/eller språkhistorie. Endret 10. september 2006 av Sweet Jane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 10. september 2006 #4 Del Skrevet 10. september 2006 ...og det er tilfeldig hva som blir fagdag og hva som blir friskriving. Vi hadde f.eks. hovedmål fagdag og sidemål friskriving, men det kan like gjerne bli omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Landra_* Skrevet 10. september 2006 #5 Del Skrevet 10. september 2006 Hei! Hvis du er flink i nynorsk og kan MYE om litteratur skal det gå greit. På friskrivningen så skriver du om tema som ikke trenger å være relatert til pensum, og hvis du kan alt om de forskjellige literære tidene skal dette gå bra. Begynn tidlig. Anbefaller at du leser nynorsk mye. Det hjelper faktisk. Lykke til! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nallemaja Skrevet 11. september 2006 #6 Del Skrevet 11. september 2006 Privatisteksaminander får ikke lage seg forberedelseshefte til eksamen,bare så det er sakt. Jeg tok norsk via NKI i fjor, og tok eksamen i vår. Gikk igrunnen kjempebra. Mye lettere enn jeg hadde trodd. Tror det hjalp å være ti år gamlere enn sist jeg tok faget. Oppgavene er tross alt laget for 18 åringer,og kan være mye mindre utfordrende for folk som er litt eldre, fordi tenkemåte og uttrykksmåte forandrer seg mm... i muntlig fikk jeg utdelt to oppgaver som var trekt ut av flere lapper. Fikk språkhistorie fra 1830 og utover, og litteratur fra etterkrigstiden. Det gikk greit, for da prater du bare om det som vi har lært om i skolen i alle år; wergeland og wellhaven, ivar aasen, vinje osv...landsmål og riksmål... 3 av de andre privatistene fikk også disse oppgavene, ei anna som tok eksamen fikk eldre språkhistorie, islendigesagaene osv... Etterkrigslitteratur slei jeg litt med, men fikk høre etterpå at jeg konsentrerte meg for mye om det jeg kunne minst om, nemlig forfattere og strømninger rett etter krigen. For oppgaven gjelder nemlig litteratur fra etter krigen, dvs helt fram til i dag. Og da kunne jeg jo pratet om moderne forfattere og bøker som jeg leser frivillig..:-) Ellers var vi kort innom særemnet. Gikk mye bedre enn fryktet! I nynorsk fikk vi i oppgave å skrive stil. velge mellom flere oppgaver, noen med vedlegg, og type stil ble oppgitt. Var flere typer, så det er bare å velge den stilen du er best vant med. Fikk vite det at det forventes at man er god i grammatikk og rettskriving etter så mange år på skolen, så feilfri stil på det området trekker ikke opp, men mye skrive- og grammatikkfeil trekker ned... I bokmål fikk vi også velge mellom flere oppgaver, noen med vedlegg. De oppgavene var mer utfordrende mht. innhold,men det var mye å velge i, så kunne velge stil jeg var fortrolig med og oppgave som var engasjerende. Jeg tror det skal være vanskelig å stryke i norsk, iallefall skriftlig, hvis du kan å skrive og har litt fantasi. Ingen av oppgavene krevde særlig store kunnskaper om litt.historie, forfattere, etc. Går helt sikkert bra hvis du har jobbet godt med oppgavene fra NKI. Disse er jo laget ut fra læreplanen, og dekker det du bør kunne. Har du fått bra resultater på disse kommer du til å klare deg godt! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Just-Me* Skrevet 12. september 2006 #7 Del Skrevet 12. september 2006 Tusen takk nallemaja!! Det hjalp mye. Det er jo NKI jeg går. På innsendingsoppgavene har jeg fått 4-6 på oppgavene og nynorsken har jeg lugget på firere. Men jeg har ikke vært flink å jobbe med norken eller lest noe. Jeg går rett på oppgavene, arbeider med den å leverer inn. Så jeg må nok pugge å lese litt. Men satser på at det skal gå bra!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 12. september 2006 #8 Del Skrevet 12. september 2006 Noe som kan være lurt er å lære seg analyse av dikt og novelle. Det kommer alltid en sånn oppgave, og det er på dette det er enklest å få god karakter (hvis du kan det). Jeg fikk dette rådet av mi far da jeg gikk på videregående, og fikk alltid gode karakterer på stilskrivning fordi jeg kunne nettopp dette så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 13. september 2006 #9 Del Skrevet 13. september 2006 Noe som kan være lurt er å lære seg analyse av dikt og novelle. Å takle artikkel-sjangeren er også veldig viktig. Avgangseksamen i norsk inneholder ofte en artikkel- oppgave. Det er en "kunst" å kunne klare og skrive mye og bra om en sak som du egentlig ikke vet så mye om/bryr deg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå