Gå til innhold

klematis

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en klematis som vokste noe voldsomt på forsommeren, så at den ble større dag for dag. helt utrolig. Den blomstret med lilla åpne blomster midt på sommeren, ingen bloster igjen nå. Skal denne beskjæres nå eller til sommeren?

Endret av anneliane
Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Beskjæring er avhengig av blomstringen.

- Sorter som blomstrer i april/mai, behøver ikke skjæres tilbake. Bare ta bort visne blomster.

-De som blomstrer i mai/juni, skjæres sned 10-20 cm om høsten, da disse blomstrer på de nye skuddene som kommer om våren.

-Klematis som blomstrer i juni/juli eller senere, blomstrer bare på nye skudd. De kan defor skjæres sterkt tilbake om høsten (maksimalt ned til 20 cm).

-Staudeklematis skjæres helt ned til jorda, enten om høsten eller tidlig på våren. (Staudeklematis: De fleste av disse klatrer ikke, men mange egner seg godt som dekke. Staudeklematis danner inntil 2 m lange skudd og har små blomster)

-Klematis som har liten eller ingen blomstring, fornyes ved å skjæres sterkt tilbake i mars/april.

Skrevet

Takk for svaret. Da forstår jeg det slik at jeg gjør ikke noe galt dersom jeg beskjærer den nå, ned til 50-60 cm over bakken?

Da får jeg en flott og frodig klematis neste sommer...(håper) :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...