Gjest loren Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 (endret) Som utflytta trønder er det nesten flaut å spørre, men det får gå Her jeg bor finner jeg f* ikke ordentlig sodd, så da må jeg lage selv, fant soddboller på butikken, meeen, jeg er en amøbe på kjøkkenet så.... Hvordan får jeg laga selve "suppa"? er det vann som kjøttet er kokt i, eller er det noe helt annet? Får helt venn i munnen av å tenke på sodd, så håper jeg har nok i huset til å få lagd det som søndagsmiddag imorgen =) Trenger bare litt KGhjelp først Endret 9. september 2006 av loren
Drua Skrevet 10. september 2006 #2 Skrevet 10. september 2006 Har du kjøpt sånt spann? Ligger ikke soddbollene i kraft allerede da?
Crash Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 (endret) . Endret 2. april 2008 av Miros
loffen Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Her er en utflytta trønder til som skal prøve!
Drua Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Innherredssodd Slik lager du kraften: 1 kg fårekjøtt uten bein 2 1/2 l vann 1 laurbærblad salt pepper 1/2 løk 50 g sellerirot 50 g purre 1 gulrot Kok opp kjøttet i vann, tilsett krydder og grønnsaker i skiver. Legg på lokk og la det stå og trekke på svak varme til kjøttet er mørt, cirka 1 time. Kjøttet kuttes i små terninger, og kraften siles. Når du skal spise sodden: Varm opp kraften. (skal ikke koke) Tilsett de ferdigkokte kjøtt-terningene. Gulerøtter kokes for seg selv i terninger/stolper i lettsaltet vann. Tilsett gulerøttene i sodden når de er kokt, rett før servering. Hvis du lager soddboller selv kan de trekke i kraften, hvis du har ferdige tilsetter du de rett før servering. Poteter serveres ved siden av.
Gjest loren Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 Har du kjøpt sånt spann? Ligger ikke soddbollene i kraft allerede da? ← Nei, for butikken her klarer ikke å ha Innherredssodd, som er det ENESTE som går an Så jeg kjøpte en pakke med bare bollene TUSEN takk for hjelp=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå