Gå til innhold

Kjerring?

Gjest Sorte Får Bææ

Fremhevede innlegg

Skrevet
Dere som synes det er negativt. Hva med dialekter?

Kjerring er et vanlig ord for kone på min dialekt. "Kjerringa til Carl I. har høyt hår." Så selv om jeg sa at jeg synes det er et negativt ord, snakket jeg mest for min egen bruk av ordet. Det kunne ikke falle meg inn å bli fornærmet over å bli kalt kjerring dersom det tydelig ikke var ment fornærmende! Men samtidig vokter jeg meg vel for å bruke dialektord jeg vet andre kan stusse på, siden jeg synes fornærmelser skapt av misforståelser er fryktelig unødvendige. Det blir litt det samme som med ordet neger. Det bruker jeg aldri, simpelthen fordi jeg vet at det har svært mange negative assosiasjoner knyttet til seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit nok, men hvorfor skal diskriktene legge av seg dialekta si for sære oslofolk da ;)

P.S: Jeg er opprinnelig fra Oslo ;)

Skrevet
Greit nok, men hvorfor skal diskriktene legge av seg dialekta si for sære oslofolk da ;)

Det er det vel ingen som har sagt.

Gjest meg igjen
Skrevet

Allminnelig folkeskikk?

Skrevet
Allminnelig folkeskikk?

Hihi, ja. Selv om folk kanskje ville forstått meg med litt godvilje, ville jeg neppe sagt at klokka var helgon ølløv hvis noen spurte meg akkurat på det tidspunktet. Jeg ville heller ikke sagt til en liten unge at jeg så ballongen hans henge seg fast i appællen, eller at jeg ville ha herta tå hårt med vanilje- og sjokoladeis.

Likevel, dialekten min er i aller høyeste grad til stede, selv om jeg ikke plager folk med spesialuttrykkene. Jeg vil også at andre folk skal snakke greit og forståelig til meg. :)

Gjest Gjest_Susanna_*
Skrevet

Ja, jeg synes ordet "kjerring" er utrolig negativt. Hadde jeg blitt referert til som det, ville jeg ha blitt fornærmet, og følt at jeg ikke ble respektert.

For meg er det et skjellsord.

Gjest meg igjen
Skrevet
Hihi, ja. Selv om folk kanskje ville forstått meg med litt godvilje, ville jeg neppe sagt at klokka var helgon ølløv hvis noen spurte meg akkurat på det tidspunktet. Jeg ville heller ikke sagt til en liten unge at jeg så ballongen hans henge seg fast i appællen, eller at jeg ville ha herta tå hårt med vanilje- og sjokoladeis.

Likevel, dialekten min er i aller høyeste grad til stede, selv om jeg ikke plager folk med spesialuttrykkene. Jeg vil også at andre folk skal snakke greit og forståelig til meg. :)

Nemlig :)

Og når jeg skrev allminnelig folkeskikk så tenkte jeg egentlig spesifikt på bruken av ordet kjerring. Selv om det er høflig å ikke bruke ord som andre ikke forstår også.

Gjest Gjest_Letti_*
Skrevet

Det er utrolig negativt å bli kalt for "kjærring"/"kjerring"... :tristbla:

Jeg ville ha blitt såret. Jeg kommer fra østlandet, og i min familie er det slik at hvis noen blir kalt "kjerring" så er det fordi man er et hespetre, østrogenbombe, og mange andre stygge ting.

Hvis en mann hadde kalt meg for "kjerring", ville jeg trodd at han tullet, eller at han hatet meg. :tristbla:

Skrevet

Samme her. Syns det er noe av det styggeste de kan kalle en. Foretrekker "Kjære" jeg... :rosasmil:

Gjest sisterhood
Skrevet

Det er helt klart et stygt og kjønnsdiskriminerende ord. Nå bryr det meg ikke så mye, jeg har ikke så mye med menn å gjøre uansett.

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet
Samme her. Syns det er noe av det styggeste de kan kalle en. Foretrekker "Kjære" jeg... :rosasmil:

Veldig enig!

Skrevet
Kjerring er ok. Jævla kjerring er nesten like ille som jævla drittkjerring! Da er det ganske innlysende at du er hostil!

Enig!

Skrevet

Vet du jeg skjønner hva de utrykkene betyr. Jeg har bodd der de snakket sånn. Og er veldig glad de brukte dialekta si, slik at jeg som er mega inntresert i dialekter fikk en fin innføring i stedets dialekt.

Jeg spurte hvis jeg lurte på noe. Og lærte. :)

Nå bor jeg en helt annen plass. Og når jeg møtte mannen min moderete han seg. Ba han slutte med det, så kunne jeg heller spørre og lære. :sjenert:

Til og begynne med så spurte jeg myyye, men nå er det sjelden. Men jeg lærer stadig noe nytt selv etter 10år. Og det er så gøy.

Men jeg er østlending og snakker østlansk. Kanskje med noen dialektord innemellom fordi det faktisk kommer av seg selv etter at man har bodd en plass en stund. :)

Men dette er meg, ikke alle er like og mannen min modererer seg sammen med min familie og venner fra østlandet.

D.v.s: Hvis det dreier seg om vanskelige ord. Kjerring er noe alle oppegående folk her i landet vet har forskjellige betydninger fra plass til plass. Ingen lurer egentlig på hva det betyr.

Og så lenge man ikke slenger ut jævli eller lignende foran, så bør man ikke være så sær. Synes nå jeg. Men meg om det.

Snu det litt og bruk ordet gubbe. Hva da?

Men det er menn det da, og det er kanskje ikke så stygt og diskriminerende :ironi:

Skrevet

På min dialekt er det vanlig å bruke "kjerring" omtrent som "kvinnemenneske" - ganske nøytralt ord for (voksen) dame. Jeg bruker det ofte selv ("jeg så hun kjerringa som jobber på Rema i går") og folk må gjerne si det om meg.

Skrevet
Snu det litt og bruk ordet gubbe. Hva da?

:

Jeg liker ikke det ordet heller, jeg. Får negative assosiasjoner av "gubbe."

Gjest Kaffomann
Skrevet
Jeg liker ikke det ordet heller, jeg. Får negative assosiasjoner av "gubbe."

Gubbe er noe av det koseligste ordet jeg vet om. Når jeg blir gammel og får barnebarn vil jeg helst bli kalt gubbe.

Skrevet

Jeg kaller gubben min for gubbe, jeg. :) Men det har nok også med dialekt å gjøre. Det er mange ting som er "lov" å kalle folk for her, som vil være fornærmende et annet sted i landet. Og det er også tildels grove ord, men som ikke tas ille opp, om det er sagt i rett setting. Derimot blir det noe annet om det brukes i en krangel... :roll:

Gjest Gjest_Emilie_*
Skrevet

Jeg synes ordene "kjerring", "kvinnfolk" og "gubbe" er forferdelig, forferdelig og voldsomt negativt. Jeg synes faktisk det er uanstendig å bruke dem.

Hadde noen sagt "kjerring" til meg ville jeg ha blitt trist, og ha følt meg ordentlig usexy. Jeg forbinder ordet med noe veldig negativt.

Skrevet
Jeg synes ordene "kjerring", "kvinnfolk" og "gubbe" er forferdelig, forferdelig og voldsomt negativt. Jeg synes faktisk det er uanstendig å bruke dem.

Hadde noen sagt "kjerring" til meg ville jeg ha blitt trist, og ha følt meg ordentlig usexy. Jeg forbinder ordet med noe veldig negativt.

Du må jo se på hvordan noe er sagt og ment. Mener du virkelig at du ville blitt trist dersom noen hadde kalt deg kjerring, dersom dette var et helt nøytralt ord i vedkommendes vokabular? Og vedkommende på ingen måte mente det negativt? Da håper jeg virkelig du blir mindre nærtagende etterhvert...

Gjest Emilie (29)
Skrevet
Du må jo se på hvordan noe er sagt og ment. Mener du virkelig at du ville blitt trist dersom noen hadde kalt deg kjerring, dersom dette var et helt nøytralt ord i vedkommendes vokabular? Og vedkommende på ingen måte mente det negativt? Da håper jeg virkelig du blir mindre nærtagende etterhvert...

Ja, selvfølgelig mener jeg det. Hvorfor synes du det er så ille da? Jeg er vokst opp på østlandet, og jeg har vel aldri hørt noen si "kjerring" til meg, heldigvis. I min familie, og omgangskrets er dette et skjellsord.

Jeg er forøvrig en såkalt tøff person, men alle har lov til å reagere på sine egne ting. Hvorfor skal jeg justere dette, fordi du er av en annen oppfatning? :overrasket::forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...