Gå til innhold

Kjerring?

Gjest Sorte Får Bææ

Fremhevede innlegg

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Er kjerring et negativt ladet ord for deg? Hvorfor/hvorfor ikke?

Endret av Slangen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei ikke i utgangspunktet. Det hender jeg bruker ordet kjerring/kjerringer som en samlebetegnelse på hunkjønn, uten at jeg mener det negativt. Putter jeg derimot et "stygt" ord foran når jeg sier det, stiller saken seg med et litt anderledes.

Endret av Naria
Gjest mann, 30
Skrevet

Hvor jeg kommer ifra så er det ikke negativt ladet. Kjærring <-- kjær. Men, jeg kaller ikke kona mi for kjærring fordi hun oppfatter ordet negativt.

Jeg er en av gjestene i neger-tråden. Ordet kjerring skiller seg fra neger ved at man ikke kaller ALLE kvinner for kjerringer. Bare sin egen kvinne. Og da kan man jo spørre denne kvinnen om hva hun synes om ordet. Hadde min akseptert det, så ville jeg muligens kalt henne kjærringa mi :)

Skrevet
Ordet kjerring skiller seg fra neger ved at man ikke kaller ALLE kvinner for kjerringer.

Det er noen som gjør det, ikke alle som bruker denne "kjær"- definisjonen. Noen bruker kjerringer som en betegnelse på flere kvinner. Som i "jenter", "damer" osv... Men da syns jeg det med en gang blir negativt ladet. Siden det er flere assosiasjoner til ordet, er det like vanskelig å avgjøre om det er greit eller ikke greit å bruke det, som med ordet "neger".

Gjest mann, 30
Skrevet
Det er noen som gjør det, ikke alle som bruker denne "kjær"- definisjonen. Noen bruker kjerringer som en betegnelse på flere kvinner. Som i "jenter", "damer" osv... Men da syns jeg det med en gang blir negativt ladet. Siden det er flere assosiasjoner til ordet, er det like vanskelig å avgjøre om det er greit eller ikke greit å bruke det, som med ordet "neger".

Hvis man bruker kjerring på flere kvinner så er det selvsagt negativt. Synonymet til kjærring kan være kjæreste hvor jeg kommer fra. Har ikke hørt noen kalle tilfeldige damer for kjærester, uansett hvor godt de liker damer ;)

Men som med ordet neger så er det kvinnene som har det siste ordet. Liker de ikke ordet, så skal ikke slike som meg kalle dem for kjærringer. Det blir selvsagt feil.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Men som med ordet neger så er det kvinnene som har det siste ordet. Liker de ikke ordet, så skal ikke slike som meg kalle dem for kjærringer. Det blir selvsagt feil.

Joa, men så hadde jeg ikke kalt kjæresten min for "dame" heller, hvis hun ikke hadde likt det. Jeg hadde kanskje syntes hun da var litt sær, men det er en annen diskusjon.

Skrevet

For meg er ordet kjerring negativt. Ville ikke likt å bli kalt det selv.

Skrevet
Hvis man bruker kjerring på flere kvinner så er det selvsagt negativt. Synonymet til kjærring kan være kjæreste hvor jeg kommer fra. Har ikke hørt noen kalle tilfeldige damer for kjærester, uansett hvor godt de liker damer ;)

Jeg har hørt at det opprinnelig er synonymt med kjæreste, men jeg ser på det som et "ødelagt" ord, hvis du skjønner hva jeg mener....

Skrevet

Jeg har hørt at ordet kjerring stammer fra en sammenslåing av "kjær ting".

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har ikke noe imot at mannen min kaller meg det, han legger ikke noe negativt i det. Men jeg vil ikke bli kalt det av andre...

Gjest mann, 30
Skrevet
Jeg har hørt at det opprinnelig er synonymt med kjæreste, men jeg ser på det som et "ødelagt" ord, hvis du skjønner hva jeg mener....

Ja, jeg skjønner godt hva du mener. Jeg er på ingen måte en forkjemper for å bruke dette ordet, det vil jeg understreke. Jeg tror ordet kommer til å dø ut som en betegnelse for kona si, og det gjør meg i grunnen ingenting.

Og det er jo fakta at selv hvor jeg kommer fra så er det færre og færre som bruker ordet. Så godt som ingen faktisk.. Men det var veldig vanlig før.

Skrevet

Jeg kommer fra en kant av landet hvor det fortsatt blir brukt i den opprinnelige betydningen, så for meg er det positivt. Ordet er egentlig en diminutiv, og betyr "liten kjære".

Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei ikke i utgangspunktet. Det hender jeg bruker ordet kjerring/kjerringer som en samlebetegnelse på hunkjønn, uten at jeg mener det negativt. Putter jeg derimot et "stygt" ord foran når jeg sier det, stiller saken seg med et litt anderledes.

Enig. Om 'kjerring' er nageatibt eller ikke kommer an på sammenhengen den brukes.

Skrevet
Jeg har ikke noe imot at mannen min kaller meg det, han legger ikke noe negativt i det. Men jeg vil ikke bli kalt det av andre...

Jeg er enig i denne.

Her blir ordet kjerring brukt om gifte damer. Når du er gift er du kjerringa til noen. Men putter man et negativt adjektiv foran, så kan det brukes til hvemsomhelst... :sjenert:

Skrevet (endret)

Det hender jeg bruker det som koseord på mor og søster, men generelt er det likevel et ganske negativt ladet ord for meg. Jeg pleier å omtale jenter/kvinner som virker altfor gamle for alderen (på en negativ måte) som kjerringer...

Edit: Det hender forresten jeg bruker det om småbitchy jenter også. Disse kjerringene har gjerne en ganske spesifikk måte å være bitchy på. Trumpete og falske jenter som gir små stikk til andre havner f.eks. ofte i denne kategorien.

Endret av Sweet Jane
Skrevet
Jeg er enig i denne.

Her blir ordet kjerring brukt om gifte damer.  Når du er gift er du kjerringa til noen.  Men putter man et negativt adjektiv foran, så kan det brukes til hvemsomhelst...  :sjenert:

Helt enig med deg. Sett noe negativt foran og alt blir stygt. Kjerring har også noe med dialekt å gjøre. Som du sier: Gifte damer er kjerringer enkelte steder i landet. Og enkelte steder betyr kjerring rett og slett min kjære. :sjenert:

Skrevet
For meg er ordet kjerring negativt. Ville ikke likt å bli kalt det selv.

Enig.

Skrevet

Dere som synes det er negativt. Hva med dialekter? Jeg har flyttet på meg ganske mange ganger i mitt voksne liv.

Her jeg bor nå har dem en kjempeherlig dialekt synes jeg. Men om jeg skulle ha blitt fornærmet over enkelte ting de sier, ja da hadde jeg vært utrolig sær :sjenert:

Og jeg hadde gjort narr av deres dialekt på en måte. Ikke akeptert den. Og det blir feil. :forvirret:

Men igjen: Legger du til f.eks jævla eller forbanna foran så blir det jo noe helt annet. :)

Skrevet

Kjerring er ok. Jævla kjerring er nesten like ille som jævla drittkjerring! Da er det ganske innlysende at du er hostil!

Skrevet
Dere som synes det er negativt. Hva med dialekter? Jeg har flyttet på meg ganske mange ganger i mitt voksne liv.

Her jeg bor nå har dem en kjempeherlig dialekt synes jeg. Men om jeg skulle ha blitt fornærmet over enkelte ting de sier, ja da hadde jeg vært utrolig sær :sjenert:

Og jeg hadde gjort narr av deres dialekt på en måte. Ikke akeptert den. Og det blir feil. :forvirret:

Men igjen: Legger du til f.eks jævla eller forbanna foran så blir det jo noe helt annet. :)

Jeg kommer fra et sted hvor kjering er positivt, men jeg bruker det ikke nå som jeg bor i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...