Gå til innhold

Når en person er arrogant.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte personer er arrogante.

Hva kommer arrogansen av tror dere?

Hvorfor er noen arrogante?

Hvordan oppfører en arrogant person seg?

Skrevet

Hvordan vet man egentlig at en person er arrogant? Jeg har blitt tatt for å være det ved flere anledninger, men fordi jeg har en tendens til å holde kjeft i enkelte sammenhenger, og kanskje ikke glise fra øre til øre....

Skrevet
Hvordan vet man egentlig at en person er arrogant? Jeg har blitt tatt for å være det ved flere anledninger, men fordi jeg har en tendens til å holde kjeft i enkelte sammenhenger, og kanskje ikke glise fra øre til øre....

Godt poeng. Jeg har også blitt tatt for å være arrogant. Jeg tror det kan ha noe med tonefallet mitt å gjøre når jeg snakker.

Jeg vet ikke hvordan man kan vite helt sikkert om en person er arrogant.

Kanskje hvis man merker at personen setter seg høyere enn andre? Kanskje hvis en person opptrer hovmodig?

Skrevet

En arrogant person har nesen i sky og ser ned på andre mennesker, etter mitt syn.

Når det er sagt, jeg synes mange har en stygg tendens til å stemple andre som arrogante, selv om de ikke er det. Blant annet så tror mange at min bror er arrogant fordi han ikke er så utadvendt. Det er faktisk litt sårende for meg.

Skrevet

Sjenanse blir ofte misoppfattet som arroganse.

Skrevet

Et godt eksempel på det er vår tidligere utenriksminister, avdøde Johann Jørgen Holst. Han var et sjenert menneske (uhyre dyktig), og ble derfor oppfattet av flere som arrogant.

Han var et varmt, hyggelig og sympatisk menneske, som var rolig og noe sjenert.

Det vil dessverre alltid være noen som tolker slikt som "arroganse" :tristbla:

Men de som virkelig kjenner personen det er snakk om, vet bedre!

Man kan uansett blåse i om andre ser på en som arrogant. De forstår tydeligvis ikke bedre.

Skrevet

Jeg oppfatter "bedrevitere" og slike som er verdensmestere i ting de ikke har greie på som arrogante.

Dessverre har jeg som flere påpeker sett at mange mistolker sjenerte mennesker som arrogante. Og faktisk det motsatte. Enkelte slenger stempelet arrogant etter dem som har bedre selvtillitt enn dem selv.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg tolker ikke sjenerte personer som arrogante. De som er arrogante ser ned på andre, ler eller smiler av andres meninger og er uimottagelige for motargumenter. Arrogante folk tramper i vein og bryr seg ikke om de sårer andre.

Det enkle svaret er jo at det kommer av dårlig selvfølelse, men det tror jeg er for enkelt. Manglende empati sammen med trangen til å hevde seg selv?

Skrevet
Jeg oppfatter "bedrevitere" og slike som er verdensmestere i ting de ikke har greie på som arrogante.

Dessverre har jeg som flere påpeker sett at mange mistolker sjenerte mennesker som arrogante. Og faktisk det motsatte. Enkelte slenger stempelet arrogant etter dem som har bedre selvtillitt enn dem selv.

Det har jeg observert også. Underlig... :sjenert:

Skrevet

Ja. Som i mitt tilfelle.

Skrevet

Jeg har også blitt tatt for å være arrogant fordi jeg har vært stille og tilbakeholden, når faktum var at jeg var sjenert ;)

Skrevet
Sjenanse blir ofte misoppfattet som arroganse.

Jepp, den skriver jeg under på.

Mange oppfatter meg som arrogant, men sannheten er at jeg er sjenert :forvirret:

Gjest Gjest_shy_*
Skrevet
Enkelte personer er arrogante.

Hva kommer arrogansen av tror dere?

Hvorfor er noen arrogante?

Hvordan oppfører en arrogant person seg?

Jeg er sjenert og i enkelte sammenhenger hvor jeg må hevde min mening så har jeg fått høre at jeg kan virke arrogant.

Skrevet
En arrogant person har nesen i sky og ser ned på andre mennesker, etter mitt syn.

Når det er sagt, jeg synes mange har en stygg tendens til å stemple andre som arrogante, selv om de ikke er det. Blant annet så tror mange at min bror er arrogant fordi han ikke er så utadvendt. Det er faktisk litt sårende for meg.

Jeg har beskyldt for å være arrogant og sur hele livet fordi jeg er sterkt innadvendt. Ikke fordi jeg mener jeg er for god for denne verden, men jeg er bare sånn. Får en del kritikk for at jeg ikke smiler, men hvis jeg skal smile hele tida blir det påklistra. Når jeg smilemusklene mine er i "hvilemodus" vender leppene seg liksom nedover, og da ser jeg kanskje litt sur ut, men jeg er som regel ikke det. Til og med mora kritiserte meg og kritiserer meg ennå for å gå rundt støtt og væra sur.... Ganske slitsomt og sårende egentlig...

Jeg mener at et arrogant menneske er en som tror h*n vet alt og har alltid rett. De klarer ikke se at det er to sider av samme sak, det de mener er alltid det riktige. Altså ingenting med sjenanse å gjøre....

Annonse
Skrevet

Veldig enig at mange sjenerte blir beskylt feilaktig for å være arrogante.

I tillegg har vi de som har dårlig selvtillit at de er nødt til å prate nedsettende om andre for å sette seg selv i bedre lys. De kan også være arrogante.

Eller hva med de som er så usikre at de alltid må ha rett? Slitsomt.

Skrevet

arroganse:

*stele mine meninger og bruke dem ovenfor sjefen som sine egne

*ikke se på meg eller erkjenne mitt nærvær

*ikke be om min ekspertise når en vet at en skal konsultere med meg før en går videre med dette fordi jeg er fagansvarlig på dette feltet

*forklaare meg ting som om jeg var helt inkompetent/ta utgangspunkt i at jeg som kollega ikke har samme kunnskap som en selv. særlig når personen vet at jeg kan dette og har jobbet med dette i mange år. ( i mange flere år en den som er arrogant)

*latterliggjøring av andres prestasjoner

*overse tilstedeværelse

*ikke ta menneskers følelser på alvor

hersketeknikk som brukes for å forsøke å knuse andre i flere sammenhenger.

Jeg pleier bare å si ifra om at arrogante mennesker som deg klarer jeg ikke å forholde meg til og inntil du respekterer at jeg har den kompetansen jeg har/ er den jeg er , kommer jeg ikke til å diskutere noe som helst med deg.

Skrevet

Enig i de fleste definisjonene her. Men grensen til arroganse kan noen ganger være hårfin. Når kan man for eksempel konstantere at en person opptrer arrogant i en diskusjon? Da tenker jeg for eksempel på polistiske diskusjoner der begge parter selvfølgelig hevder å ha rett og der det å få motparten sine argumenter til å høres tåpelige ut er en del av spillet. Når er man arrogant i en slik sammenheng? Kan man stå fast på sine argumenter uten å være arrogant?

Skrevet

"Sexy C" er et utmerket eksempel på en som ofte oppfører seg frekt og arrogant. Jeg tror arroganse oftest skyldes minst én av disse grunnene:

- Manglende empati. Bryr seg ikke om andre enn seg selv.

- Behov for å hevde seg. Tror det må skje på andres bekostning.

- Manglende forståelse for at andre har andre forutsetninger og prioriteringer enn en selv, har andre problemer enn en selv, vet andre ting enn det du vet osv. Spesielt det å forstå andres har problemer med det en selv behersker som en selvfølge er vanskelig.

Skrevet

Jeg er av og til arrogant!

Merkelig, men det kommer og går. I noen situasjoner kan jeg føle at alle helt blåste i hodet, og da passer jeg sikkert noen av kriteriene nevnt overfor.

Det er jo mange uvitende idioter i verden, og noen ganger møter man dem.

Andre ganger møter man "the good guys"!

:hakeslepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...