Gå til innhold

Hadde du byttet gaven?

Fremhevede innlegg

Skrevet

fy, ja selvsagt kan du bytte dem.

Det er deres valg, ikke hennes. Ok, så liker hun ikke deres valg, so what? Det er DERES VALG!

Når man lager en liste, så har man valgt. Dere vil jo ikke ha noen glass av den ene typen og noen av den dere har valgt, det er jo nettopp derfor dere laget liste, for å få alt i samme. Så BYTT!

Det er greit å gå utenomlista dersom man kjøper noe "helt annet", og det er greit at de som man ikke ventet gave av og derfor ikke kjente til lista har kjøpt noe som ikke var det man hadde valgt (da kan man jo bare bytte det). Men slik som hun gjorde, overprøve deres valg, det er frekt.

Du kan helt klart bytte. Selvsagt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med "alle andre": du kan godt bytte dem. Men sur hadde jeg ikke giddet å bli ;)

De var nok kjøpt i beste hensikt :)

Skrevet
Skal snakke litt med mannen jeg..

Tror den blir bytta i løpet av uka. Dere tenker visst likt som meg. Den blir ikke stående i skapet engang - glassene står på jenterommet hjemme hos mamma, vi har ikke plass her..  :forvirret:

Det er deres gave, så det er dere som avgjør om dere vil bytte eller ikke :)

Jeg reagerer imidlertid litt på det jeg har uthevet. Dere har ikke plass til de glassene, men hvis dere bytter dem i glassene dere ønsker dere, har dere plass? Dårlig forhold mellom deg og svigerinnen?

Skrevet

Jeg bytter av prinsipp ikke gaver. Gaver er noe man får, ikke noe man bestiller selv om det er bryllup!

Skrevet

Det er jo en ønskeliste en legger ut til bryllupet ikke en bestillings liste, så bør unngå bytting.

Skrevet (endret)

Moers har også Rosendahl. Hadde byttet, ja, hvis det virkelig ikke var det dere ønsket dere!

Endret av Cupcake
Skrevet
Jeg bytter av prinsipp ikke gaver. Gaver er noe man får, ikke noe man bestiller selv om det er bryllup!

Eg er einig i dette.

Syns mange her er frykteleg utakknemlege... :sjenert:

Skrevet
Eg er einig i dette.

Syns mange her er frykteleg utakknemlege...  :sjenert:

Kan til dels være enig, men syns heller ikke det er noe bedre å sette det innerst i ett skap/bod og aldri bruke det heller :sjenert: Eller bruker dere/har fremme alt dere får i gaver selv om dere ikke liker det?

Skrevet
Kan til dels være enig, men syns heller ikke det er noe bedre å sette det innerst i ett skap/bod og aldri bruke det heller  :sjenert:  Eller bruker dere/har fremme alt dere får i gaver selv om dere ikke liker det?

Vi fekk ikkje noko vi ikkje likte vi. Dersom ein får noko ein absolutt aldri kjem til å bruke, kan ein jo bytte dersom det er med byttelapp, men det var jo ikkje det som var problemet her:

Glassene er fine, det er ikke det, men vi vil jo aller helst ha de i vår serie i stedet for Rosendahls.

Eg syns dette er på grensa til å vere utakknemleg.

Skrevet
Vi fekk ikkje noko vi ikkje likte vi. Dersom ein får noko ein absolutt aldri kjem til å bruke, kan ein jo bytte dersom det er med byttelapp, men det var jo ikkje det som var problemet her:

Jeg synes gavegiverene er over grensen til å være frekke når de kjøper en annen serie enn det brudeparet liker fordi de ikke er enige med brudeparet.

Mener du vi ikke skal bytte den ene rosendahl karaffelen vi fikk, fordi giveren mente det beste, og ikke visste hva vi ønsket oss?

Den kommer aldri til å bli brukt, for vi fikk tross alt to karaffler i serien vi ønsket oss også.

Nei takk, skapfyll har jeg mer enn nok av.

Etter min mening er det tanken bak gaven som teller. Og da bør giveren forstå at vi er veldig takknemlige for å i det hele tatt få en gave. Om vi bytter den i noe vi har mer bruk for, bør være vårt valg.

Men jeg tror de fleste som gir oss noe ønsker at vi skal bruke det vi får, ikke bare beholde det fordi vi ikke vil virke utakknemlige.

Skrevet (endret)
Det er deres gave, så det er dere som avgjør om dere vil bytte eller ikke :)

Jeg reagerer imidlertid litt på det jeg har uthevet.  Dere har ikke plass til de glassene, men hvis dere bytter dem i glassene dere ønsker dere, har dere plass?  Dårlig forhold mellom deg og svigerinnen?

Har jeg nevnt noe om at jeg har plass til den serien vi ønsker oss? De fleste av bryllupsgavene står hjemme hos mamma. Vi hadde bryllupet på det stedet, alle gavene ble fraktet dit etter bryllupet og står der fremdeles - på grunn av plassmangel i vår leilighet. Skulle gjerne hatt gavene her, men har altså ikke plass. Når vi kjøper større leilighet flyttes alt hit, fordi vi da kan få inn et vitrineskap med plass til glass.

Den setningen ble lagt til for å understreke at vi ikke har plass til mye, og ihvertfall ikke dobbelt opp av ting. Vi kommer uansett til å skaffe oss glassene i vår serie, da det er den vi vil samle på. Det er overhodet ikke noe feil med forholdet mellom meg og min svigerinne. ;)

Så bra for dere at dere ikke fikk noe dere ikke likte. Folk er forskjellige, og synes du jeg er utakknemlig så får du bare synes det. Det er en fin serie, men vi kommer ikke til å bruke den. Den kommer til å stå i et skap - og vi har ikke plass. Det er tross alt bedre for oss å bytte inn glassene i noe annet pent enn å sitte med 12 rødvinsglass i vår serie, 12 fra rosendahls og 12 fra en eller annen annen serie (som vi også fikk, men jeg tror de er kjøpt i utlandet) Vi trenger ikke 36 vinglass og har ikke plass til 36 vinglass. Så enkelt er det.

De aller fleste synes det er greit å bytte, og jeg har gjort det.

Endret av Ithaca
Gjest Gjest_L_*
Skrevet

Dersom jeg hadde driti meg ut og kjøpt en gave som brudeparet ikke kom til å bruke, hadde jeg selvsagt håpet at de vill bytte den...! Det har da ingen ting med utakknemlighet å gjøre? Gaver er noe man får, ikke bestiller, men det er ikke det samme som at man må beholde alt man får...

Skrevet

Det er sant nok at man ikke "bestiller" gaver, man får dem, men det er da lov å bytte.

SÆRLIG når man har laget en spesifikk ønskeliste, og noen bivist kjøper noe annet fordi de ikke er enige.

Og genrelt er da vel alle inforstått med at bryllupsgaver kan bli byttet, dersom de får mer av en ting enn de trenger. Det re jo f.eks dumt å sitte med 24 kniver og ingen gafler, ikke sant? Det er jo ikke snakk om mangel på høflighet eller takknemlighet å da bytte 12 av knivene til gafler. Og det er heller ikke mangel på takknemlighet å bytte glass av et merke du ikke samler på til noe du faktsik samler på. Da vil nemlig gaven du fikk fra dem bli BRUKT, i stedet for å være skapfyll! Det er jo mer takknemlig det, vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...