Gå til innhold

Kroppsvisitering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere vært utsatt for kroppsvisitering i tollen? Hvor grundig kan tollerne gå "til verks" uten at det foreligger spesiell mistanke (markering fra hund e.l.)? Leste om en som ble strippet i tollen og etter det har jeg hatt angst for å gå gjennom. Og tollerne er vel opplært til å se etter de engstelige, huffameg. Strippe foran en toller? Tror aldri jeg hadde reist igjen om jeg hadde opplevd noe sånt...

Skrevet

Hvis alle engstelige skulle blitt tauet inn, hadde sikkert jeg blitt det for lenge siden, for bare det å gå gjennom tollen gjør meg ubekvem, selv om jeg ikke har noe å fortolle! Jeg er sikker på at tollerne ser forskjell på oss som blir nervøse bare ved tanken, og de som virkelig har noe å skjule :-D

Skrevet

Det har jeg blitt utsatt for ja, foran alle passasjerene. Følte meg litt som Seinfeld da han skulle ut og reise "people, pleaase. I just have iron rich blood".

Men de kan gå veldig(og da mener jeg veldig) grundig til verks dersom de finner grunn for det. Må du strippe, så blir du tatt inn på et rom sammen med en toller av samme kjønn. Jeg er ikke sikker på om de har lov til å sjekke hulrom i kroppen, eller om de må la medisinsk personell gjøre det.

Skrevet

Jeg har ikke blitt stoppet i tollen, men jeg har blitt stoppet i sikkerthetskontroll på en internasjonal flyplass der jeg ble tatt til side i et avlukke og befølt av en ganske streng tysk madamm... Det var egentlig litt ekkelt, så full kropsvisitering håper jeg å unngå. ;)

Forresten, nå nylig ble jeg stoppet i en sikkerhetskontroll igjen fordi de trodde laptopen min kunne være en bombe... Kjempepinlig, jeg måtte slå den på foran alle passasjerene og min pc er innmari treg innimellom.... :sjenert:

Skrevet

Jeg måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen i bare t-skjorte, truse og sokker en gang... Pinlig.

Skrevet

Jeg hadde på meg korsett-bh sist jeg var ute og fløy. HAhaha, var kjempegøy å vise det til sikkerhetskontroll-mannen. Som selvsagt måtte være en kjekk mann :ler: Moral, for mye metall i undertøyet piper.

Skrevet

Huff, det der har alltid vært min store skrekk også. En ting er å bli klapper på klærne og gjennomsøkt i lommene, men når jeg bruker et par uker på å komme meg etter en “frivillig” GU så nei, huff.

Så resultatet er at jeg reiser aldri med fly, sjelden med båt, og nesten aldri utenlands. Synd, for det er mange steder jeg kunne tenkt meg å reist til.

Skrevet
Huff, det der har alltid vært min store skrekk også. En ting er å bli klapper på klærne og gjennomsøkt i lommene, men når jeg bruker et par uker på å komme meg etter en “frivillig” GU så nei, huff.

Så resultatet er at jeg reiser aldri med fly, sjelden med båt, og nesten aldri utenlands. Synd, for det er mange steder jeg kunne tenkt meg å reist til.

Hvis du sørger for å være fullstendig metallfri når du går gjennom sikkerhetskontrollen, slipper du å kle av deg.

Metallfrie sko, bukser uten metallknapper, -nagler og -glidelåser, ikke belte med metallspenne eller lignende, BH uten spiler, ingen metallpynt på genser/topp, ingen metallknapper eller -glidelås på jakke (eller du kan ta den av deg og sende den sammen med håndbaggasjen) og ingen smykker, klokke, briller eller hårpynt med metall (dette kan du jo også eventuet ta av deg og sende sammen med håndbaggasjen). Kler du deg sånn, piper det ikke med mindre du har noe i lommene (ta det ut!) eller du har innoperert metall i kroppen. Det vet du vel selv om du har, og da skaffer du deg legeattest på det, og problemet er løst.

Så du kan fint reise med fly uten å måtte kle av deg i sikkerhetskonrtollen.

Skrevet

Uff, du må ikke la litt metall hindre deg fra å reise ut i den fine verden. Jeg reiser ofte og det har aldri pepet selv om jeg både har smykker og bh med spiler. Og de eneste gangene det har pepet for kjæresten min har det vært pga beltet. Vi var til og med en tur til New York rundt 11.september i fjor og det eneste jeg da måtte gjøre som jeg ellers ikke må var å ta av meg skoene.

Skrevet

Nå er det vel stort sett ikke i sikkerhetskontrollen man kan bli strippet helt, men i tollen? Men jeg vet ikke hvordan reglene er for når de kan sjekke kroppsåpninger. Og hva gjør de hvis noen nekter å la seg undersøke?

Skrevet

Forresten, bare en ting til. I sikkerhetskontrollen har de jo enkelte steder fått slike maskiner som viser folk "nakne" når de går gjennom. Ikke noen behagelig tanke, men bedre enn å bli strippet. Men jeg synes disse burde være plassert slik at kun en person av samme kjønn som passasjeren kan sjekke bildet. Og det bør være ordentlig informasjon til passasjerene om at de går gjennom slike maskiner. Om det finnes slike regler vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har mye metall inni kroppen, og blir som regel stoppet fordi det piper i metalldetektoren. Vanligvis pleier de å først vifte en sånn mobil metalldetektorstav over meg, og så klappe lett på kroppen utenpå klærne. Pleier å være en dame som gjør det. Jeg pleier å si fra hvorfor jeg piper før jeg går gjennom, så blir det ikke så pinlig.

Når det gjelder røntgenmaskiner, så finnes de ikke i Norge. Aner ikke om de finnes utenfor USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...