Gjest -sorte får- Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Jeg har en tendens til å gå mye i sort. Problemet er bare at de sorte klærene mine falmer så fort Jeg har et par bukser som opprinnelig var sorte, men nå er de mer koksgrå, og det ser -ikke- bra ut.. Det er jo litt vanskelig hvis man skal gå med en sort overdel og en sort bukse, og så må finne to sorte som er falmet omtrent like mye.. Hva gjør dere for å beholde sorte klær sorte? Ved vasking og slikt? Jeg bruker omo color, uten at de beholder fargene like godt som reklamen skryter av. Tips mottas med takk.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Koksgrått er jo super-in i høst da
Gjest Kitten Skrevet 9. september 2006 #3 Skrevet 9. september 2006 Jeg pleier å farge opp igjen sorte klær. (fyller en hel maskin med falmet sorte klær til èn fargepakning). Ellers har jeg sluttet å ta dem i tørketrommelen, for da blir de grålig med en gang
Fakse Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 I tillegg til å bruke omo color, så er det viktig at du ikke tørker klærne ute når det er sol, sol bleiker klærne kjempemye. De klærne som allerede har falma kan du farge sort igjen med tekstilfarge. Følg bruksanvisningen nøye, skyll maskinen godt etterpå og vask gjerne mørke farger de to neste gangene.
Gjest -sorte får- Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Jeg holder på å omfarge bukser nettopp nu Men det er dyrt. Og én pakke farge holder ikke til en full maskin. Jeg har iallefall prøvd flere typer farge, og felles for dem alle er at en pakke holder til én bukse. Jeg bruker to bukser på fargen nå, for det blir for dyrt ellers. Ikke bare fargen i seg selv, men det at først må man vaske klærene for å bli kvitt flekker, så må man vaske dem med fargen, og -så- må man vaske dem en gang til for å få ut overskuddsfargen, og så må man kjøre en tom maskin på 90 grader for å få maskinen helt rein.. Noe som jo blir temmelig dyrt i lengden. Jeg tromler aldri, det er jo drepen for fargene. takk takk for svar dog
Gjest Kitten Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 (endret) Jeg holder på å omfarge bukser nettopp nu Men det er dyrt. Og én pakke farge holder ikke til en full maskin. Jeg har iallefall prøvd flere typer farge, og felles for dem alle er at en pakke holder til én bukse. Jeg bruker to bukser på fargen nå, for det blir for dyrt ellers. Ikke bare fargen i seg selv, men det at først må man vaske klærene for å bli kvitt flekker, så må man vaske dem med fargen, og -så- må man vaske dem en gang til for å få ut overskuddsfargen, og så må man kjøre en tom maskin på 90 grader for å få maskinen helt rein.. Noe som jo blir temmelig dyrt i lengden. Jeg tromler aldri, det er jo drepen for fargene. takk takk for svar dog ← For har det alltid holdt, så lenge klærne klærne har vært sorte fra før av. Jeg farger som regel bomullsklær, ikke bukser. Det står forresten på pakkene at de holder til èn bukse ja, men da regnes det en hvit bukse. Ellers har jeg lest her inne at eddik skal hjelpe til med å holde på fargen, men jeg vet ikke om det stemmer. Endret 9. september 2006 av Kitten
Gjest beekeeper Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Har du ikke sett reklamen til omo color da? hehehe
Gjest -sorte får- Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 For har det alltid holdt, så lenge klærne klærne har vært sorte fra før av. Jeg farger som regel bomullsklær, ikke bukser. Ellers har jeg lest her inne at eddik skal hjelpe til med å holde på fargen, men jeg vet ikke om det stemmer. ← De blir jo sorte av fargen selv om man bruker mer klær enn beregnet pr pakke, men ikke så sort som hvis man følger bruksanvisningen. Så det kommer jo ann på om man vil ha kullsort eller ikke. Hm, eddik er vel temmelig surt, så en skulle vel tro at det hadde stikk motsatt virkning, altså bleket klærne? :klø: Vet ikke helt om jeg tør prøve det, kanskje jeg kan lure en venninne til å prøve det med sine klær først
Gjest t Skrevet 9. september 2006 #9 Skrevet 9. september 2006 Hm, eddik er vel temmelig surt, så en skulle vel tro at det hadde stikk motsatt virkning, altså bleket klærne? :klø: Vet ikke helt om jeg tør prøve det, kanskje jeg kan lure en venninne til å prøve det med sine klær først ← Eddik binder overskuddsfarge på nye klær, så det kan anbefales på nye sorte klær. Og sengetøy og håndkler. Bruker du veldig mye vaskepulver? Det bleker. Jeg har en venninne som utdanner seg i noe innenfor tekstiler, og hun sier at man burde bruke litt mindre enn anvist mengde av vaskepulver. Hun forklarte det hadde noe med vann, brytningsgrad etc å gjøre. Jeg klarer ikke å formidle hva hun mente videre, men det hørtes veldig logisk ut
Gjest -sorte får- Skrevet 9. september 2006 #10 Skrevet 9. september 2006 Eddik binder overskuddsfarge på nye klær, så det kan anbefales på nye sorte klær. Og sengetøy og håndkler. Bruker du veldig mye vaskepulver? Det bleker. Jeg har en venninne som utdanner seg i noe innenfor tekstiler, og hun sier at man burde bruke litt mindre enn anvist mengde av vaskepulver. Hun forklarte det hadde noe med vann, brytningsgrad etc å gjøre. Jeg klarer ikke å formidle hva hun mente videre, men det hørtes veldig logisk ut ← Hvor gjør man av eddiken da? Bare tar man en liten dæsj inni sammen med klærene og håper på det beste? Pleier å bruke et fullt sånt beger. Men det høres fornuftig ut at det kan bleke, ja, så kan jo gå litt ned på mengden. Jeg pleier da tross alt ikke skitne meg -så- mye til (ikke så ofte ihvertfall )
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 Nei, ikke sammen med klærne, ta litt i kammeret for såpe eller tøymykner.
Gjest -sorte får- Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Nei, ikke sammen med klærne, ta litt i kammeret for såpe eller tøymykner. ← ok, kan prøve det. takk for tips
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Dette er en gammel tråd, men drar den opp igjen. Noen som har prøvd dette med eddik og vet om det virker? Evt har jeg lest at man kan bløtlegge nye svarte klær i saltet vann natten over, før man skal vaske dem første gang. Noen som har prøvd dette? Anonym poster: 482f49e70f097cef0b37604949a1e0d6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 http://www.tomil.cz/en/products/the-black-dark-special-washing-powder Hmm, interessant! Vaskemiddel spesielt for svart/mørkt tøy! Noen som har sett noe sånt i Norge? Anonym poster: 482f49e70f097cef0b37604949a1e0d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå