Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Skeptisk
Skrevet

Jeg fikk ny adresse i mai i år, og ”klok av skade” bestemte jeg meg for å bestille et års omadressering hos Posten, siden det er lett å glemme kontakter som skulle hatt melding om ny adresse. De pengene kunne jeg visst ha spart meg. Hvorfor? Ja, bare les videre for et par eksempler.

I begynnelsen av juni sendte sykehuset i Tromsø ut en timeinnkalling. Denne kom frem etter godt over to uker, dagen etter at timen var. Heldigvis hadde jeg vært i telefonisk kontakt med sykehuset slik at jeg fikk muntlig beskjed om timen tidsnok til å få bestilt flybillett.

Jeg ringer posten for å spørre om jeg må beregne lang forsinkelsestid på post som skal omadresseres. Nei, det skal sendes videre med en gang, så slikt skal ikke skje. De skal kontakte lokale instander.

I juli mottok jeg et medlemsblad fra en filmklubb etter at avbestillingsfristen var gått ut. Jeg fikk bekreftet fra klubben at bladet hadde vært sendt ut omtrent tre uker før avbestillingsfristen.

Nå var jeg nokså frustrert over at den posten som skulle omadresseres tok så lang tid for å komme frem. Jeg hadde ringt posten om dette tidligere, og tok på ny telefonisk kontakt. Uff og oj, slikt skulle ikke skje, de skulle ta kontakt med de lokale instanser. Igjen. Jeg er fortsatt skeptisk.

Den 18. juli reiste jeg bort i litt under to uker. Da jeg kom hjem hadde jeg to regninger fra Posten i postkassa. Den første er betaling for ettersendelse av post i et år, med forfallsdato 14. juli. Det stemmer, regningen forfalt fire dager før jeg reiste bort, og da hadde jeg enda ikke fått den. Den var adressert til min gamle adresse. Den andre regningen? Jo, det var selvsagt purringen. Denne hadde de sendt til min nye adresse.

Etter å ha kontaktet Posten om dette fikk jeg en beklagelse, og kunne se bort fra purringen. De skal sjekke opp rutinene og skal sende meg skriftlig tilbakemelding.

Den 31. juli poster jeg to postkort her i byen hvor jeg bor. Det ene til min nye adresse, det andre til den gamle. Det ene kortet kommer frem neste dag. Jeg kommer tilbake til det andre.

Så får jeg mail fra Posten:

Din tilbakemelding er på nytt tatt opp med XXXXXX distribusjon 2 som har ansvar for at din post omadresseres. De opplyser at post omadresseres daglig, med unntak av lørdager.

Javel.

I begynnelsen av august mottar jeg et brev med tilbud om stilling i kommunen. Dette er datert 30. juni. Jeg ringer, og får fortalt at brevet kom i retur til dem med melding om at adressaten hadde fått ny adresse. De hadde funnet ut den nye adressen og sendt ut brevet på nytt. Like etter får jeg ytterligere post som er klart forsinket.

Jeg ringer Posten på ny. De skal sjekke rutinene og jeg skal få skriftlig tilbakemelding igjen. Og den lyder som følger:

Vi takker for henvendelsen den 24.08.06. Det er slike tilbakemeldinger som gjør oss i stand til å bedre våre rutiner og heve kvaliteten på våre tjenester.

Du har en varig ettersending av post, og du klager over at posten din ikke ettersendes daglig. Du har også klaget på dette tidligere

Saken er tatt opp med XXXXXXX distribusjonsenhet 1 som har ansvar for postomdelingen hos deg igjen, og de opplyser at det muligens kan ha skjedd at post ikke er videresendt samme dag, men at det normale er at de videresender post daglig.

Vi beklager det inntrufne.

Javel.

Jeg skal skrive under på en kontrakt som er grunnlag for lønn. Jeg begynner å lure på hvor den er blitt av. Så får jeg beskjed om at den ble sendt ut i begynnelsen av august. Hvilken adresse? Jo, den gamle. De hadde ikke registrert den nye på det kontoret som sendte den ut. Jeg får ordnet ny utskrift av kontrakten slik at jeg får den signert denne uken. Ikke tidsnok til å få ordinær lønn denne måneden, men heldigvis ordner de meg gjerne et forskudd.

I dag fikk jeg et brev fra kommunen i posten. Kontrakten som ble utsendt 8. august.

Og ja. Jeg fikk et postkort. Postet 31. juli.

Er du skeptisk til Posten? Det har du grunn til.

Skrevet

Jeg har posten langt opp i halsen. Har hatt så mye trøbbel med dem at jeg rett og slett er dritt lei. Jeg skal snart flytte og jeg tenker med gru på hvordan det skal bli i forhold til posten.

Skrevet

Nå gadd jeg ikke å lese hele innlegget ditt, men jeg er helt enig med deg. Jeg hadde også bestilt omadressering for et helt år, men fikk beskjeder mange ganger av folk som prøvde å sende post til meg, men bare fikk det i retur. Posten suger.

Skrevet

Skjønner hva du mener!

Jeg har også styra noe sykt med en pakke som ble sendt rekommandert fra utlandet. Jeg hadde tracking nummer og det stod at pakken var ankommet Norge.. Men der var den blitt BORTE.. Jeg ringte og maila. De rota bort e-mailene mine. Jeg sendte nye og fikk bare automatiske svar. Til slutt ringte jeg igjen o g traff en fantatisk dame. Hun må ha satt himmel og jord i bevegelse, for dagen etter fikk jeg mail av posten om at pakken var på mitt lokale postkontor. Da var det tatt en og en halv måned siden pakken hadde ankommen Norge. Samme dag fikk jeg også et brev hvor de beklaget at de hadde mistet pakken min - og hvordan jeg kunne få erstatning!!

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg ned å skrevet alt dette systematisk opp i et klagebrev til posten hvor du krever å få tilbake hele eller halve beløpet du har betalt for videre/ettersending av post.

Skrevet

Huffameg, og jeg som skal flytte..og hadde tenkt å omaddressere posten. Iik.

Skrevet
(...)

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg ned å skrevet alt dette systematisk opp i et klagebrev til posten hvor du krever å få tilbake hele eller halve beløpet du har betalt for videre/ettersending av post.

Skjønner også hva du mener. Jeg har også problemer med min omadressering. Og jeg gjorde som innlegget over forslår, nemlig å sende skriftlig beskjed til Postens kundeservice og la frem mitt problem. Jeg brukte et skjema som fåes på postkontoret kalt "er du ikke helt fornøyd?" som brukes til reklamasjon, og du kan be om å få skriftlig tilbakemelding. Siden du har tatt kontakt med Postens kundeservice tidligere, kan du legge ved utskrifter av e-postene for å dokumentere svarene du har fått. Med grunnlag i tidligere kontakt som ikke har resultert i edring av problemet, og postgangen av ditt postkort, ville jeg krevd refusjon av halve eller hele betalingen av omadresseringstjenesten.

Postloven uttrykker tydelig at det skal være minst en postavgang daglig (mandag til og med lørdag) så post skal omadresseres og videresendes med lørdags postavgang. Dette vil si at det skal ta maksimalt to til tre virkedager for deg å få omadressert post. Post til gammel adresse skal omadresseres samme dag som budet ved gammel adresse mottar denne, og sendes med første mulige postavgang. Postgangen kan ta en dag eller to, og budet ved din nye adresse skal levere posten til din postboks/postkasse.

Skrevet
Huffameg, og jeg som skal flytte..og hadde tenkt å omaddressere posten. Iik.

Hvis du ringer eller skriver til forbindelser og gir dem opplysninger om din nye adresse før du flytter, under flytting eller etter du har flyttet, kan du unngå omadresseringstjenesten til Posten. Posten har egne postkort til bruk for melding om adresseendring som sendes per post. Det er mange bedrifter og andre aktører som tar i mot adresseendringer over sine nettsider, e-post eller ved hjelp av egne skjemaer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...