Gå til innhold

Hvem har vigselsrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom til å tenke på dette: Hvem har egentlig vigselsrett? Jeg vet jo at trossamfunn har det, men hva med oss som "ikke tror"?

Vi kommer sikkert til å gifte oss innen et par-tre år. Men hvem kan vi få til å vie oss hvis vi ikke vil gå til byfogden? Kan hvem som helst som har juridisk embedseksamen vie, eller må de som skal utføre vigsel ha en slags lisens for å gjøre det (som i USA)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kom til å tenke på dette: Hvem har egentlig vigselsrett? Jeg vet jo at trossamfunn har det, men hva med oss som "ikke tror"?

Vi kommer sikkert til å gifte oss innen et par-tre år. Men hvem kan vi få til å vie oss hvis vi ikke vil gå til byfogden? Kan hvem som helst som har juridisk embedseksamen vie, eller må de som skal utføre vigsel ha en slags lisens for å gjøre det (som i USA)?

Her i Norge kan man kunn vies gjennom kirken, byfogden eller Human etisk forbund !

Vi ville gifte oss i en hage, men ønsket ikke å melde oss inn i humanetisk forbund, og da var eneste valget en dommerfullmektig! Men, han vier kun om han kjenner deg eller om han kjenner noen du kjenner, og det gjorde ikke vi! Dermed ble valget en kirke!

Vet ikke om dette hjalp på noen måte, men dette var vår erfaring rundt dette! :)

Skrevet

www.livssyn.no

Ikke lenge siden jeg hørte om dem selv. ;)

Skrevet

Sjekket det ut, og det er også sånn "må være medlem av noe for at vi skal vie deg"-greie.

Nei takk, da får det bli tinghuset. Eller ambassade i utlandet, evt. Elvis-kapell i Las Vegas (min samboers våte drøm :ler: )

Skrevet
Her i Norge kan man kunn vies gjennom kirken, byfogden eller Human etisk forbund ! 

Pluss en hel haug med andre trossamfunn.

Men det er jo ikke aktuelt for trådstarter...

Skrevet

Jeg mener å huske at skippere på større båter kan vie... :sjenert: husker ikke hvor jeg har lest det, men sjekk hvis det kunne vært aktuelt :)

Skrevet (endret)

Kap. 3 §12 i Lov om ekteskap forteller hvem som har vigselsrett. Det er:

- prest (i Statskirken eller registrert trossamfunn som har godkjenning for det)

- vigslere i livssynssamfunn (som har godkjenning for dette).

- notarius publicus

- noen tjestepersoner i utenrikstjenesten og andre som er utnevnt til dette av departementet (skipskapteiner, ambassadefolk osv).

Om du tror noe som helst spiller ingen rolle når du vil gifte deg. Vigselen er en statlig handling og har egentlig ikke noe som helst med kirkelige handlinger å gjøre. Mange tror at kirkebryllup alene er vigsel, men det er ikke sant. Handlingen i kirken består av to deler og presten har to forskjellige roller. Når presten spør om brudefolket vil ha hverandre i vitners nærvær, da utfører presten en borgerlig vigselshandling. Alt det andre som foregår (og som ingen egentlig trenger for å bli gift) er kirkelige tilleggshandlinger. Vigselen foregår egentlig bare når brudefolket svarer ja til hverandre i vitners nærvær :-) Når papriene er i orden trenger du hverken kirke eller noe som helst annet enn en vigsler, dere to som skal gifte dere og et par vitner. Alt annet er tilleggsting som trossamfunn og andre synes er greit å ha med seg. Selve vigselen kan foregå hvor som helst som dere blir enige om. (Men noen kirker har lagd seg egne regler om hvor og hvor man ikke kan gifte seg, dem om det.)

Du spør også om hvem som kan vie dere om noen år når dere ikke vil ha kirkebryllup eller byfogd. Jeg kan. Du kan få vigselen akkurat slik som du vil ha den, så lenge jeg får lov til å si de tingene som er pålagt meg fra statens side (vil du ha ... som ved din side står ... osv (det der som er selve vigselshandlingen)). Ut over det er vi i Unitarforbundet åpne for det meste - spesielt nå som vi har inne en søknad om ny vigselsliturgi tilpasset dere som nettopp vil sette sammen egen vigsel. Den forrige vigselsordningen vår var mer religiøst anlagt, men vi mener at hver enkelt selv må bestemme her, så vi regner med å få ny vigselsseremoni om noen uker.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Sjekket det ut, og det er også sånn "må være medlem av noe for at vi skal vie deg"-greie.

Nei takk, da får det bli tinghuset. Eller ambassade i utlandet, evt. Elvis-kapell i Las Vegas (min samboers våte drøm  :ler: )

Du må ikke være medlem av noe som helst for å gifte deg unitarisk her i landet. Unitarforbundet stiller ikke krav om medlemsskap i det hele tatt. Kommer aldri til å gjøre det heller. Vi unitarer mener at enhver person skal stå helt fritt i sin tro eller ikke-tro. Man skal ikke tvinges til å melde seg inn i noe som helst bare fordi man vil gifte seg. Vi lever i et fritt land også når det gjelder vigsel og tro.

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet

Sosialhumanistene har vigselsrett. Gratis for medlemmer (gratis medlemskap) og en mindre avgift for ikke-medlemmer - www.sosialhumanistene.no

Jeg meldte meg inn i fjor (ikke for å bli viet), men bare for å støtte dem. Det er de som står bak Akademisk konfirmasjon; Et gratis tilbud ved Universitetet i Oslo til lærelystne konfirmanter :)

Skrevet
Sosialhumanistene har vigselsrett. Gratis for medlemmer (gratis medlemskap) og en mindre avgift for ikke-medlemmer - www.sosialhumanistene.no

Jeg meldte meg inn i fjor (ikke for å bli viet), men bare for å støtte dem. Det er de som står bak Akademisk konfirmasjon; Et gratis tilbud ved Universitetet i Oslo til lærelystne konfirmanter :)

Det er vel de som tidligere het "Sekulært Fellesskap"?

Skrevet

Vigsler kan være:

*Prest i Den norske kirke

*Forstander i et registrert trossamfunn som har fått godkjent formen for vigsel

*Seremonileder i livssynssamfunn som mottar tilskudd og har fått godkjent normen for vigsel

*Notarius publicus, dvs. tingrettdommer eller byfogd

*Norske utenrikstjenestemenn ved enkelte norske ambassader i utlandet

*Enkelte norske sjømannsprester i utlandet

I tillegg kan man gifte seg i utlandet for utenlandsk myndighet.

Gjest Gjest_Sigrid_*
Skrevet
Det er vel de som tidligere het "Sekulært Fellesskap"?

Bra at de byttet navn :)

Skrevet

Vi ble viet av Sosialhumanistene(sekulært fellesskap), og er kjempe fornøyde. For de som ikke er medlem tar de 1500 kroner for en vielse, viss en er medlem er det gratis. Viss de må kjøre langt for å komme dit vielsen skal være tar de ca 1,60,- pr kilometer.

Skrevet
Vi ble viet av Sosialhumanistene(sekulært fellesskap), og er kjempe fornøyde. For de som ikke er medlem tar de 1500 kroner for en vielse, viss en er medlem er det gratis. Viss de må kjøre langt for å komme dit vielsen skal være tar de ca 1,60,- pr kilometer.

Tror unitarbryllup er helt gratis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...