Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 Hei, er det noen som har noen gode oppskrifter (gjerne utprøvde) på ostebriks, maistriangler og andre spennende brødsorter som man gjerne får hos bakeren? Jeg har søkt litt rundt både i oppskriftsbøker og på nettet, men finner ikke noe særlig. Blir litt dyrt å kjøpe i lengden, og jeg innbiller meg at det både er sunnere og bedre hjemmelaget Takk på forhånd
Arkana Skrevet 10. september 2006 #3 Skrevet 10. september 2006 Anbefaler boken som heter "Nybakt!". Mange gode oppskrifter på forskjellige typer brød, scones, tebriks, baguetter, ciabatta osv osv.
Arkana Skrevet 10. september 2006 #4 Skrevet 10. september 2006 Her er tebriksoppskriften fra Nybakt. Tebriks (16 stk) 3 dl melk 25 g gjær 1 egg 1 ss sukker ½ ts salt ½ ts bakepulver ca 8 dl hvetemel 50 g smør 1 egg valmuefrø Løs gjæren i lunken melk. Ha i en bolle og tilsett egg, sukker, salt, bakepulver og mesteparten av melet. Ikke elt deigen mer enn at den akkurat slipper bollen, ellers blir den seig. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse, ca 45 minutter. Kna den litt sammen og kjevle ut til et rektangel, ca 22x80 cm. Fordel smøret på ⅔ av leiven. Begynn med den usmurte delen og brett deigen i tre langsetter. Skjær lengden i 5 cm brede stykker. Legg dem med skjøten ned på stekeplate dekket med bakepapir. La heve på et lunt sted i 30 minutter. Pensle med egg, strø på valmuefrø og stek ved 225 grader i 12-14 minutter. Avkjøl på rist.
Ava Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 1000 takk, Arkana! Har du prøvd oppskriften? Regner med at man finner boken i de fleste bokhandlere? Tar gjerne imot flere oppskrifter
Arkana Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 1000 takk, Arkana! Har du prøvd oppskriften? Regner med at man finner boken i de fleste bokhandlere? Tar gjerne imot flere oppskrifter ← Nei, jeg har ikke prøvd oppskriften selv (enda, den står på "listen"). Det er en relativt ny bok, kjøpte den selv i sommer, så den burde være enkel å finne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå