Murmelmy Skrevet 9. september 2006 #1 Skrevet 9. september 2006 (endret) Theodor er snart to uker gammel og har sovet fint gjennom natten (med 1-2 amminger) frem til for et par dager siden. Han sover greit og rolig frem til nattmåltidet ved 3-4-tiden. Etter det så ligger han liksom og stønner og brummer. Akkurat som om han presse noe så aldeles for å få ut avføring (men ingenting kommer). Han vrir seg og spenner alle muskler i mage- og ryggregionen. Det rapes under og etter alle måltider. Nå har jeg sendt mannen ut etter maltekstrakt og tenkte han skulle få det sammen med morsmelk på flaske ved siste måltid. Har dere noen tips til hva det kan være, og råd til hvordan det kan forebygges? TAKK!!! Endret 9. september 2006 av Murmelmy
Gjest Hedda Gabler Skrevet 9. september 2006 #2 Skrevet 9. september 2006 Har du spist noe spesielt? Jeg har aldri hørt om noe brysternært barn som har forstoppelse, men han kan jo ha luftsmerter. Skriker han?
Murmelmy Skrevet 9. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2006 Han vrir seg og skriker litt, men ikke gråte/kolikkskriking. Jeg har ikke spist noe spes som kunne ha forårsaket dette (tror jeg), og jeg har ikke drukket melk eller spist varer med melk siden jeg kom hjem fra barsel... Mulig det er luft, men fise gjør han jo. Det er nr 2 som ikke kommer som det pleier om morgenen... Håper på flere svar
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 prøv å stryke på magen.evnt masere rompen,det kan sitte ting i gang også prøv å la han ordne opp selv,ville ikke styrt så mye på med malt hvis du bare ammer. hvis du gir erstatning så skal barnet bæsje hver dag lykke til
bubbel Skrevet 10. september 2006 #5 Skrevet 10. september 2006 Det kan faktisk bli forstoppelse hos amme-barn ja. Mitt første barn fikk det. et lite såpestykke ordnet saken. etter tips fra sykepleier vel og merke.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Dette kunne vært mitt barn... Han har også store problemer etter nattmåltidet og oppfører seg som ditt barn. Vi masserer og stryker, men han vil ikke roe seg. Enden på visa er omtrent alltid at vi må bytte bleie og at vi da masserer litt mer. Da går det en liten stund og så bæsjer han noe vanvittig......Er nesten som en eksplosjon som skjer, bra for barnet, men vi foreldre er nå litt leie av å vaske badet hver natt Han har ellers litt problemer med å rape skikkelig, men det er bare på natta han har disse problemene. Vi også lurer på hva vi kan gjøre.
Gjest Murmelmy i.i. Skrevet 10. september 2006 #7 Skrevet 10. september 2006 Tusen takk for svar! Svigermor kom med samme tips om såpestykke. At man kutter en liten bit av et lanostykke og dytter oppi bak... Er det slik dere gjorde det?
tingeling Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Gutten min hadde en lang periode uten å bæsje når han var noen måneder gammel. Da fikk vi beskjed om å gi han en liten skje biola pr dag. Det fungerte fint, men nå var han litt eldre da. (hadde vært meget skeptisk til å putte såpe i rumpa på et spebarn ... og andre barn også for den saks skyld. ) Snakk med helsestasjonen du tingeling
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Bare til opplysning: Vendelin, som fikk kun bryst i nesten 5 mnd, hadde avføring hver 5. dag. Som ei klokke. Vokste og trivdes og hadde det bare bra, så lenge jeg ikke spiste løk.
Murmelmy Skrevet 10. september 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. september 2006 Tusen takk for svar! Svigermor kom med samme tips om såpestykke. At man kutter en liten bit av et lanostykke og dytter oppi bak... Er det slik dere gjorde det? ← Dette funket i kveld Skal på helsestasjonen i morgen og spør da for sikkerhets skyld
Fibonacci Skrevet 10. september 2006 #11 Skrevet 10. september 2006 Jeg tror man kan bruke termometer også, men har ikke prøvd selv, så jeg er ikke bombesikker altså... Bra at det funka Mumelmy!
Gjest miiip Skrevet 10. september 2006 #12 Skrevet 10. september 2006 Jeg skal vise deg også de fotsonetriksene fotsoneterapauten min har foreslått at jeg skal bruke på Sigurd når vi treffes den 19.. Jeg gjør det nå hver dag og det virker som om han får litt mer orden på magen.
Murmelmy Skrevet 10. september 2006 Forfatter #13 Skrevet 10. september 2006 Jeg skulle vært veldig sikker på at det var snakk om forstoppelse før jeg begynte med såpeproppen... ← Etter 10 minutter så rant det ut av ham... Det er ikke hard mage, men masse luft som gjør at systemet hans stopper opp. Såpestykketble plassert rett innenfor for å "åpne" opp kanalen. Den seilte ut sammen med resten av avføringen. Gutten ble roligere med en gang det ble en åpning. Vi prøvde først en temp, men det ga ingen virkning (men kan visstnok gjøre samme nytten )
Murmelmy Skrevet 10. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 10. september 2006 Jeg tror man kan bruke termometer også, men har ikke prøvd selv, så jeg er ikke bombesikker altså... Bra at det funka Mumelmy! ← så ikke denne før nå. miiip: det vil jeg veldig gjerne! I tillegg til dette så pumper jeg meg nå endel før tassen får pupp (prøver dette for første gang i kveld) så han ikke får så mye inn på en gang. Glupsk liten sak med enorm sugeviljeg og teknikk. Jeg har også strammet litt inn på holdeteknikken som har blitt litt slappere i det siste. Nå blir han plasser klint inntil puppen med bare nesen fri (mage mot mage)...i det siste så har han "hengt" litt og svelger dermed masse luft... + mange rapepauser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå