Bettie Skrevet 13. januar 2003 #1 Del Skrevet 13. januar 2003 Hørte i dag at en ekspertgruppe har levert en innstilling til regjeringen om framtidige pensjoner - altså den du og jeg skal ha om en del år. Her foreslås det at pensjon kun skal beregnes ut fra den lønnen du opparbeider i løpet ac de årene du jobber. Slik det er i dag, teller de beste inntektsårene bedre enn de dårligste, men det skal bort. Og ekspertgruppen mente det var både greit og naturlig at kvinner derfor (gjennomsnittlig) vil ha lavere pensjon enn menn, og Høyre har sagt seg enig i det. Det kan jo få noen konsekvenser som ikke er bare hyggelige å tenke på. 1. Når kvinnen er hjemme med små barn - svangerskapspermisjon, er det ikke sikkert at det vil gi pensjonspoeng, for fødselspenger etc. er ikke arbeidsinntekt. 2. Den som er hjemme med små barn - og det er jo oftest mor det, fordi familien finner ut at det er bedre for barnet å være hjemme og motta kontantstøtte, vil den som ikke er i jobb, ikke opparbeide pensjonspoeng. 3. Dersom en av foreldrene, igjen oftest mor - tar deltidsjobb for å ta vare på barn og hjem, så opparbeidses få pensjonspoeng. Og far - jo far han må jo jobbe ekstra for å sørge for at den økonomiske siden går ihop i forhold til det familien har valgt. Og han tjener dermed flere pensjonspoeng i denne tiden, selv om dette er en avtalt arbeidsfordeling mellom mor og far, og kanskje en arbeidsfordeling som sparer samfunnet for en del utgifter - som å bygge ut barnehager. Og hvis mor og far splitter lag en eller annen gang, sitter mor med det skjegget hun ikke har i postkassa, for far får med seg alle "sine" pensjonspoeng, og mor ....... tja, der var det ikke mye, nei. Så har vi den andre siden av saken - gamle foreldre. Der er ikke alle gamle peietrengende som får plass på gamlehjem/sykehjem ol. Hvem er det da som trår til både for egen mor og svigermor - jo mor. Og ofte reduserer hun arbeidstiden for å klare den oppgaven også - og taper poeng mens hun sparer samfunnet for utgifter. Staten kjører nå rekrutteringskamanjer for å få ungdom til å satse på "trøste-og bære-yrkene" - innen helse, sosial eldreomsorg osv. Ikke akkurat høytlønnsyrker. Hvem innehar disse jobbene i dag? Nesten bare kvinner. Men det vil jo være lite å anbefale for framtiden med nye regler for pensjon - særlig fordi det er så mange deltidsstillinger i disse yrkene - noe stat og kommune "spekulerer" i. Så meldingen som kom i dag høres slik ut i mine ører: Ikke få barn - men hvis du skulle velge det likevel - Ikke vær hjemme og ta deg av barnet ditt Ikke ta vare på dine gamle foreldre og svigerforeldre. Ikke velg et yrke hvor du ikke er sikret full stilling og hold deg langt unna "trøste-og-bæreyrkene". Gå bare på jakt etter høytlønnsyrker hvis du har tenkt å overleve når du blir gammel - og kanskje alene. Er det sånn vi vil ha det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. januar 2003 #2 Del Skrevet 13. januar 2003 Bare kvinner som kan lage noe så opplagt til en kjønnskamp... Dette er ikke noe som går utover kvinner, dette er noe som burde vært gjort for lenge siden. Å hilse på bestemor og kanskje tømme bekken en gang i blant skal plutselig føres opp på regnskap? Sende innmelding til staten hvor man lister opp hver eneste telefon og andre "omsorgs"arbeider dere har gjort? Det er mye rettferdigere at man tjener pensjonspoeng på skattbar inntekt og ikke alle "liksom jobbene" dere har. Jeg kan ikke se hvorfor man skal ha pensjonspoeng på fødselspenger. For det første er fødselspenger en gave fra staten, for det andre har dere fått nok som det er. Forresten kommer alderdommen aldri som en overaskelse for noen, så hvis mye penger er viktig for deg når du er ganmmel bør man du heller putte vekselpenger i den fremtidelige pengekista di. W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 13. januar 2003 #3 Del Skrevet 13. januar 2003 Og det ironiske er at det fødes færre og blir flere eldre, så hvem bortsett fra alle underbetalte, ikke-eksisterende hjelpepleiere (les: kvinner) skal ta vare på de eldre og syke pensjonistene etterhvert. Det slår meg akkurat nå at det er kanskje det som er tanken? At underbetalte helsearbeidere er nødt til å jobbe ved siden av pensjonen sin. Fordi den er så liten? Men debatten viser bare hva som er viktig i dette samfunnet. Menn som kan tjene penger. Kanskje derfor de er så ettertraktet :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. januar 2003 #4 Del Skrevet 13. januar 2003 Om 10-25 år vil ha en helt annen befolkningsgrupperinger i Europa. Jeg tror folk flest om 10-25 først og fremst selv er litt mer ansvarlige for hvordan de vil ha alderdommen sin, eller planlegge den. F eks reiser flere og flere eldre til spanialand istedetfor å klage og sutre her hjemme, slik som "noen" andre gjerne ser ut til å gjøre. Det er ingen tvil om at Norge vil gjennom medlemskap i Eu ha tilgang på et hundredobbelt arbeidskraftmengde. Men kvinner har jo krisemaksimert til alle tider, kanskje litt på tide å ta litt ansvar selv, eller hva? W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2003 #5 Del Skrevet 14. januar 2003 Kvinnene bør ikke tape på å ta fødselspermisjon. Men dersom de velger å ikke arbeide, eller bare arbeide deltid, etter at fødselspermisjonen er utløpt, kan de ikke forvente pensjonsopptjening for de årene. Når kvinner velger å ikke arbeide, eller bare å arbeide deltid, gjør de dette for å få et behageligere liv (ser her bort fra de få kvinnene som MÅ være hjemme med pleietrengende barn). Dette er en luksus som de må betale prisen for. En ting som bekymrer meg: Hva med de årene (over 10 år for min del) fra man er ungdom til ferdig utdannet når man tjener lite på grunn av sommer- og/eller lørdagsjobb. Dette bør ikke straffes! Elsa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 14. januar 2003 #6 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei er enign men siste gjest, men jeg lurer på om fødslespenger nå er pensjonsgivende, nå er i allefall mye trygder og ytelser det, det er også mange men som jobber deltid det blir uansett feil og blande kjønnskamp inn i dette kvinner har lik rett som menn og de valg de gjør gjør de frivillig, det er og tro og håpe på at i fremtiden vil kanksje flere men og så jobbe deltid og vere hjemme med barn Hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 14. januar 2003 Jeg hae en liten oppfordring å komme med, jeg da - Jenter - ta ansvar for framtida sjøl. Får du barn, så sørg for at den du får barn sammen med tar like mye ansvar for hjem og familie som deg. Hvis en skal være hjemme fordi det er best for banret, så vær hjemme et halvt åt hver - og få det "avtalefestet". Vurderer dere at det er best for barnet at ikke begge foreldrene jobber fullt, så reduser arbeidstiden like mye - for eksempel 25 % hver - til beste for barnet og familien. Ta ikke ansvar hverken for gamle foreldre eller svigerforeldre. Det får være statens oppgave. Hvis staten dytter oppgaven til familien, fordi det ikke er bygget ut nok sykehjemsplasser, sørg for at du og din samboende tar like mye fri - kanskje på skift. Siden så mange forhold ikke varer, sørg for å lage en ekteskapsavtale/samboeravtale som gjør at du får kompensasjon - i penger - for den mertiden du har vært ute av jobbmarkedet - inkludert inflasjon, selvsagt. En annen løsning er selvsagt at dere sørger for å tegne en privat tilleggspensjon for deg, for å kompensere lønnstapet og dermed pensjonstapet. Bare husk at en tilleggspensjonsordning for kvinner er dyrere enn en for menn, for kvinner lever gjennomsnittlig lenger enn menn, og det tar forsikringsselskapene seg betalt for. Eller overlat alle disse "trøste-og bæreoppgavene" til han far, så kan han sitte som minstepensjonist som takk for vel utført jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. januar 2003 #8 Del Skrevet 14. januar 2003 For alt her i livet handler om økonomi, ikkesant Bettie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 14. januar 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 14. januar 2003 Vel - økonomi er en viktig del av livet, da - for de fleste. Men det jeg skriver er jo bare å omsette politiske signaler til en beskrivelse av en virkelighet - og vi lever i en verden der profitt er målet og effektivitet er middelet, så kanskje man bare må tute med ulvene for å overleve. Men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor jeg skal fortsette med å være naiv og dumsnill i et spill der de som er rå og skrupuløse lager reglene. Og jeg kan aldri tenke meg at jeg har mulighet til å endre spillereglene før jeg kan de nåværende så godt at jeg kan bruke dem MOT dette spillet. Så derfor - i denne saken - handler det kun om å ta ansvar for egen framtid - og egen økonomi. Du får ikke hjelp av noen andre i et antisolidarisk samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. januar 2003 #10 Del Skrevet 14. januar 2003 Hmmm.... hva skal jeg si? Litt synd og litt trist er det at du har slike virkelighetsoppfattninger..... Men har du ikke kanskje litt rett også? Kanskje alt handler om å karre til seg på best mulig måte? Men da må du forstå at spillet er noe annerledes for kvinner enn for menn, i det rene "most money win" spillet er dere sjanseløse. Kronene og Euroene er på menns kontoer, men betyr det at dere ikke får tak i dem? - Overhodet ikke, som elskerinner, koner og venninner soler dere dere godt i glansen av den store pengebinge som er nødvendig for lykken i Betties verden.... W Tragisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #11 Del Skrevet 14. januar 2003 Eller overlat alle disse "trøste-og bæreoppgavene" til han far, så kan han sitte som minstepensjonist som takk for vel utført jobb. Godt poeng, Bettie. Det er i hvert fall å ta ansvar når det blir sånn at de dårlige betalte men helt nødvendige jobbene fordeles jevnt så vil det heller ikke bli sånne diskusjoner som dette. Det smaker av vinner'n tar alt i denne debatten ... Hva med å slutte å føde barn så det ikke blir flere som kan betale skatt? Men det positive er at da er det heller ingen som skal ha utbetalt pensjon Det jeg syns er snodig er at frp ikke er enige i at dette er en god idé; jeg opplever dem som enda mer materialistiske enn den sittende regjeringa. Og det er jo det dette handler om, at ikke-materielle verdier blir likestilt med kroner. Og de taper. (Men jeg forstår frps standpunkt også fordi de alltid står på de sk. små-i-samfunnets side. Men var det noen som fikk med seg SVs synspunkt? Skjønte ikke bæra, jeg - er det noen som er mer opplyste enn meg?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. januar 2003 #12 Del Skrevet 14. januar 2003 Anne Mona, når er det dere skal innrømme at dere føder barn for deres eget skyld og ikke samfunnets? Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #13 Del Skrevet 14. januar 2003 Når kvinner velger å ikke arbeide, eller bare å arbeide deltid, gjør de dette for å få et behageligere liv (ser her bort fra de få kvinnene som MÅ være hjemme med pleietrengende barn). Dette er en luksus som de må betale prisen for. Først opp - sist i seng, het det før om kvinners arbeidsdag. Jeg vet ikke om det er sånn ennå, men mine erfaringer tilsier at det fortsatt er kvinner som gjør mest husarbeide, tar ansvar for ungene, passer på hans foreldre på sykehjemmet ... fins egentlig den dama du snakker om, luksusdyret, som altså lever på andre uten å lea på øyelokket? Det var noen som påpekte at denne omlegginga av pensjonen ikke burde fungere som straff for de valgene man har gjort i livet. Enten det har vært å velge og jobbe deltid mens ungene vokser opp eller mens man har skrøplige foreldre, eller har vært syk, eller valgt å ta en pause fra det hele en stund. Syns DU det er rimelig at du skal straffes for det om noen titalls år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 14. januar 2003 #14 Del Skrevet 14. januar 2003 Anne Mona, som jeg forklarte Bettie, dersom mange penger er viktig for deg når du blir gammel så får du begynne å legge oppi sparebøssa nå. Alderdommen kommer aldri som en overraskelse på noen. W Det handler om å ta litt ansvar for livet selv, istedet for å forvente at alle andre skal stille opp hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 14. januar 2003 #15 Del Skrevet 14. januar 2003 HELT utenfor tema: Jeg er har fått status som "Meget godt kjent"; jeg er over 200 innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #16 Del Skrevet 15. januar 2003 hvor lenge må man regne med å være uten pensjonsgivende inntekt om man får barn, og er ved god helse? kan man f.eks plassere barnet i barnehage fra 3.mnd? *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 15. januar 2003 #17 Del Skrevet 15. januar 2003 hvor lenge må man regne med å være uten pensjonsgivende inntekt om man får barn' date=' og er ved god helse? kan man f.eks plassere barnet i barnehage fra 3.mnd? [/quote'] For en utmerket idé! Og da kan man ansatte 200% flere til å jobbe i barnehager, som selvfølgelig får pensjonsgivende intekt og koster staten en formue. Om man får noen triste menneskeskjebner der ute etterhvert spiller da ingen rolle. Da kan staten bare utvide sitt allerede generøse tilbud av psykologer, som tjener enda mer og får en enda bedre pensjonsgivende inntekt. Kanskje på tide å starte barnehage, jenter? Det ser ut som en lukerativ framtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2003 #18 Del Skrevet 15. januar 2003 finnes det ikke en aldersgrense i barnehagen? mener å huske at en venninne som fikk barn for noen år siden måtte vente til ungen var så og så gammel før den kunne begynne i barnehage. hvis det er tre måneder, så kan man kanskje kommer unna med 4 måneder totalt hjemme, om man er i god form under svangerskapet? det kan alltids pensjonen tåle, men ikke stort mer. dette blir jo kanskje litt hypotetisk, ettersom barnehagedekningen her i byen absolutt ikke er bra nok til at man tør å få barn. *ravna* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 15. januar 2003 #19 Del Skrevet 15. januar 2003 Først opp - sist i seng, het det før om kvinners arbeidsdag. Jeg vet ikke om det er sånn ennå, men mine erfaringer tilsier at det fortsatt er kvinner som gjør mest husarbeide, tar ansvar for ungene, passer på hans foreldre på sykehjemmet ... fins egentlig den dama du snakker om, luksusdyret, som altså lever på andre uten å lea på øyelokket? Det var noen som påpekte at denne omlegginga av pensjonen ikke burde fungere som straff for de valgene man har gjort i livet. Enten det har vært å velge og jobbe deltid mens ungene vokser opp eller mens man har skrøplige foreldre, eller har vært syk, eller valgt å ta en pause fra det hele en stund. Syns DU det er rimelig at du skal straffes for det om noen titalls år? Min mening er at kvinner som er hjemme fra barna blir født og til de er ferdige på skolen bør ikke få de samme pensjonsrettighetene som de som har arbeidet i alle disse årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Mona Skrevet 15. januar 2003 #20 Del Skrevet 15. januar 2003 Min mening er at kvinner som er hjemme fra barna blir født og til de er ferdige på skolen bør ikke få de samme pensjonsrettighetene som de som har arbeidet i alle disse årene. I klartekst, betyr det at du mener at kvinner som er hjemme fra barna er født til de slutter på skolen ikke har utført en likverdig jobb som de som har en jobb der de har tjent penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå