Gjest Gjest_anne_* Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Venninda mi ringte nå...ei fra barndommen som hadde fått vite at jeg hadde kjøpt meg hus på landet vi snakket litt løst å fast.Jeg har to barn(gutt på 2 år og en jente på 4 måneder) sannheten er at jeg har kjempe lyst på dyr,har lyst på hest. hun venninda mi har et føll.som hun skal selge til jul...fjording. Jeg har ikke PEILING på hester.men har sååååå lyst på hest... Er dette noe som går ann...vist jeg får ordnet en midlertidig stall osv...må jeg kunne mye om hester får å kjøpe meg en ? koster det mye, med mat og slik ? er det noen som har erfaring med småe barn og hester ? hesten er jo født i juni dette år, er det bedre å kjøpe så ung hest? må jeg lære den alt da? hvordan virker dette? har sååååååååå lyst på hest....
Trampe Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 For å kunne kjøpe en hest må du kunne noe om hester. Det er dyrt å ha hest, du må betale mat, stallplass, veterinær, hovslager, utstyr ++++ dette blir fort MYE penger. I tillegg er det utrolig tidkrevende. Du må stelle, måkke, fore, slippe inn og ut, mosjonere - ja, det er veldig mye som må gjøres. Du trenger en stall den kan stå i, helst andre hester den kan stå med og en stor innhegning den kan løpe i. Og helst beite om sommeren. Kan du ingenting om hester må du ikke finne på å kjøpe deg et føll!!! Det må jo ris inn, kjøres inn, tilvennes, du må lære det alt. Det er MYE arbeid. Jeg ville aldri solgt en hest til noen som bare har såååååå lyyyyyst på en uten å vite hvordan man tar vare på den. Jeg kan ikke forestille meg at venninnen din vil gjøre det heller... Hest er kjempegøy, men for guds skyld lær deg noe først. Kan du ikke passe venninnen din sin hest ei stund først? Så kan hun lære deg det hun kan? Så ser du om du fremdeles har lyst på hest - og har du det så kjøper du deg en. En som er innridd og trafikksikker og passer for en uerfaren rytter. Kjøper du det føllet der går det galt for både deg og føllet. Vær så snill, ikke gjør det. Håper du vil lære deg noe om hester, for de er fantastiske dyr og det er en herlig hobby. Jeg er hard i dette innlegget, men håper virkelig at du tenker over det du gjør! Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Hvis du ikke har peiling på hest, så ville jeg ikke kjøpt meg en før jeg fikk litt peiling - og i alle fall ikke et føll siden du må stå for alt arbeidet med å venne det til utstyr, innridning etc. En hest tar mye tid, MYE tid. Den skal fores tre ganger om dagen, stelles, mosjoneres, det skal møkkes ut av stallen daglig. Og koster en god del penger, ikke bare mat, men stallplass, dyreforsikring, dyrelege, vaksinering, hovslager, utstyr både til stell og senere (om et par år) innridning. Jeg vil råde deg til IKKE å kjøpe dette føllet, bare fordi venninna di tilfeldigvis har et ledig for salg snart. Skaff deg kunnskaper om hesten som vesen, hva det innebærer å eie en både i kostnad, tid og ansvar. Les om hesteraser og finn ut hvilken type du gjerne vil ha etter dine ønsker og behov - og så begynner du å sjekke etter en hest til salgs.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 tuuuusen takk til dere 2... neida jeg skjønner skepsissen, å jeg skjønner at dette er mye arbeid.. jeg skal sette meg i hardtrening, forhøre meg rundt å snakke med naboen ( han har hest ) jeg skal IKKE kjøpe følle. enda jeg har veeeeeldig lyst.jeg skal finne hvilken rase jeg vil ha, vente til barna blir litt større, bygge meg en stall...etc. kanskje jeg kan lære å ri av noen som bor her jeg bor:) finne noen som vil ha hest sammen med meg hmmm...mange nye tanker
Trampe Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Ja, snakk med naboen, det er jo kjempelurt! Kanskje du får lære litt der? Også smart å vente til barna blir litt større, kanskje du kan smitte dem med hestebasillen også? Mindre arbeid på mor når barna også vil være med... Må bare si at jeg er kjempemisunnelig. Skulle ønske jeg hadde plass til å bygge meg en stall og ha hest hjemme...
flickan Skrevet 9. september 2006 #6 Skrevet 9. september 2006 Godt at du ikke har tenkt å kjøpe føllet! Det krever ganske mye kunnskap om hest for å ha hest, og dette tar flere å opparbeide seg. Det er ikke som en hund eller katt som det gå relativt kjapt å tilegne seg nok kunnskap til å kunne kjøpe (ikke slakt meg hunde/katte-elskere, jeg har hatt begge deler og det er faktisk sånn) Man må kunne mosjonere en hest, og da må man enten lære seg å ri eller kjøre med vogn. Man må kunne kjenne igjen de vanligste sykdomsbildene, og kunne vurdere om en hest er halt. Man må vite noe om reaksjonsmønsteret til hesten for å kunne forutse hvordan den vil reagere på ulike situasjoner, samt lære å tyde kroppsspråket til hesten. Man må sette seg inn i hvordan utstyret skal se ut og kunne oppdage om det er gått i stykker. Alt dette er særdeles viktig når man eier hest fordi det er STORE TUNGE dyr som kan forvolde stor skade dersom det oppstår panikk/eller man er uforberedt på hestens reaksjoner. Ødelagt utstyr kan utgjøre en sror sikkerhetrisiko, en bekjent av meg lå flere dager i koma etter fall fra hest pga at gjorden røk. Men det er ikke meningen å ta motet fra deg. Du kan jo melde deg på et ridekurs, evt spørre noen om de vil lære deg noe. Men jeg vil råde deg til å vente med kjøpe, og heller ha en hest på for hos noen som kan følge deg opp. personlig ville jeg aldri solgt hest til noen som ikke har holdt på min 4-5-6 år med hester.
Ut i det fri Skrevet 9. september 2006 #7 Skrevet 9. september 2006 Foreslår også et ridekurs, og lesing/samvær med andre hesteinteresserte. Selv små hester er sterke, og tror de de er sjefen (og du ikke har peiling) blir de også sjef. Kjempelurt å fått en rolig hest på for en periode, for å se hva det dreier seg om. Som førstegangskjøper med små barn ville jeg kanskje kjøpt en litt eldre, rolig hest, gjerne fra en rideskole - de er vant til å bli behandlet av forskjellige folk/unger....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå