Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en kjennsgjerning at det er mange som er utro. Det skjer stadig flere, og de aller, aller fleste hadde ikke på forhånd noen gang trodd de kunne være utro.

Men utifra alt dette så undrer jeg på noe, er vi egentlig ment til å være monogame? I riktig gamle dager, når neandertalerne levde og når det første moderne menneske hadde sin begynnelse, så hadde man riktig nok fast partner, men likevel ikke mer enn at man kunne ta en som var nærmere om man ville. Hva sier dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så klart vi er ment å være monogame! Hvis ikke hadde vi ikke vært utstyrt med følelsen sjalusi fra naturens side...

Jeg er heller ikke så sikker på at vi er mer utro nå enn før. Tidligere har mørketallene vært store, men nå er det ikke tabu å snakke om det lenger, så jeg tror vi ser hvor mye det alltid har vært nå.

Men skal vi være helt ærlige: Det er vanskeligere å være monogame nå enn for 100 år siden, det krever mye mer av oss siden den gjennomsnittlige levetiden har økt betraktelig.

Da levde de med samme partner i max 20-30 år, før en av partene døde av sykdom (ofte i barselseng, evt tæring), på havet eller i ulykker.

Gjennomsnittlig levealder var da rundt 40 år eller noe slikt så fremt en ikke tilhørte overklassen (noe de færreste gjorde).

Legg merke til at skilsmissetallene har økt proporsjonalt med gjennomsnittlig levealder.

Skrevet

Jeg tror det har blitt lettere å være utro nå, på grunn av at alle er tilgjengelige for hverandre, og terskelen for å ta kontakt med andre i en uformell tone er lavere enn den var før. Tenker på sms, msn, e-post.

"Helgisvis" (?) gjør disse nye mediene at det er ganske lett å oppdage utroskapen også. Det er nok ganske mange som har fersket partneren ved å finne en melding på mobilen / sjekke loggen på datamaskina.

Skrevet
Så klart vi er ment å være monogame!  Hvis ikke hadde vi ikke vært utstyrt med følelsen sjalusi fra naturens side...

Sjalusi er en følelse som oppstår ikke bare i parforhold men i andre sammenhenger også. så akkuratt det argumentet er ikke særlig brukbart.

Skrevet
Så klart vi er ment å være monogame!  Hvis ikke hadde vi ikke vært utstyrt med følelsen sjalusi fra naturens side...

Det er ikke alle som opplever sjalusi. Har de da en gendefekt?

Jeg tror ikke mennesket er ment å være monogamt i utgangspunktet, kanskje "seriemonogamt", men ikke monogamt. Hvorfor? For å bruke "gjest" som jeg har sitert sitt resonnement: Så klart vi ikke er ment å være monogame. Hvis ikke hadde vi ikke vært utstyrt med evnen til å falle for mer enn en person fra naturens side... Logisk? Neppe.

Om det er MER utroskap nå enn tidligere er jeg ikke sikker på, jeg tror det er mer akseptert å snakke om det nå og at det derfor kan virke som om det er mer av det.

Ellers tror jeg at det er flere ting som kan forårsake utroskap, men det er vel kanskje en annen diskusjon?

Skrevet

Jeg er gift, elsker min mann og vår familie. Ønsker å bli gammel med han. Var før veldig "anti-utroskap". Så rødt bare jeg hørte om det. Uakseptabelt og ferdig med det. :forvirret:

Vel, jeg er blitt mildere med årene. Utroskap er fremdeles ikke riktig og vil aldri bli det. Jeg vet selv hvordan utroskap oppleves for partneren og det er totalt ødeleggende. Til tross for dette så ser jeg at utroskap ikke automatisk skjer fordi du går inn for det. Lynet kan plutselig slå ned. Jeg som elsker min mann har den siste uken blitt utrolig betatt av en annen. Alt denne andre mannen har gjort er å veksle noen ord med meg samtidig som han ga meg verdens flotteste smil og så på meg med glimt i øyet. Helt uskyldig fra hans side, men for meg nok til at hele uken har gått med til å tenke på denne mannen. Det kribler og jeg er utrolig kåt.

Om denne mannen hadde lagt an på meg så vet jeg at jeg hadde fått store problemer. Rett og slett fordi jeg er så tiltrukket av han at jeg ikke vet om jeg hadde klart å motstå han.

Nå kommer ikke det til å skje og derfor er alt vel og livet går videre ;)

Jeg regner med at min mann også føler det slikt fra tid til annen. Jeg tror nok han kan begjære en annen kvinne selv om han elsker meg.

Om han klarer å la det bli med tanken er mye opp til tilfeldigheter og hvor bevisst en er på å unngå å "fyre oppunder."

Jeg håper at vårt ekteskap vil være et av de som ikke blir berørt av utroskap. Vårt samboerskap ble merket av utroskap, men vi klarte å fortsette sammen.

Trygg blir jeg nok aldri, verken på meg selv eller han. For begge to kan plutselig bli "slått til bakken" av et annet menneske.

Skrevet

Hvordan vet du at vi er "mer utro nå enn før"? Det tror jeg rett og slett er en myte.

Jeg aner ikke om vi er "skapt" monogame, mye kan tyde på det motsatte, siden forelskelse som regel går over etter en viss tid og man kan reagere/fatte interesse for andre enn partneren sin. Historisk og kulturelt har det variert veldig om monogami er "det rette" eller ikke. (jeg så et intervju med en norsk imman på TV her om dagen, han mente at det ikke var naturlig for en mann å holde seg til kun 1 kvinne og mente derfor at menn burde kunne ha opptil 4(?) koner.).

Kulturelt lever vi i et monogamt samfunn der det er idealet. Allikevel er det mange som ikke vil/ønsker/"klarer" å leve opp til dette og løser det med seriemonogami eller utroskap. Så rent biologisk/kjønnsdriftsmessig tror jeg ikke vi er spesielt skapt for monogami, men jeg tror vi følelsesmessig ønsker å leve i monogame forhold.

Skrevet

Utroskap er best og er en selvfølge i de fleste forhold :klappe::klappe::)

Skrevet

Noen er av type monogame mens andre igjen ser etter neste objekt for sin lidenskap allerede mens kjæresten begynner å bli husvarm! Periodevis kan den ene eller den andre gruppen virke i flertall. Mer mystisk er det ikke. Folk er forskjellige! Poenget er å finne en som har de samme verdier som seg selv. Basta!!!

Skrevet

Sjalusi forekommer ikke bare i et kjærestefolhold. Man kan bli sjalu hvis noen elger seg innpå bestevenninnen for eksempel. Betyr det at vi bare er skapt for å ha én venninne om gangen? Sjalusi er vel heller et resultat av at man føler seg mindreverdig, man har et voldsomt behov for å være helt spesiell.

Polyamorøse mennesker finnes det en del av, mennesker som ikke kan fatte og begripe hvordan noen kan finne på å prøve å nekte et annet menneske å elske mer enn én person av gangen.

Skrevet
Kulturelt lever vi i et monogamt samfunn der det er idealet.

Går ut fra at du mener at monogami er idealet i vår kultur? (vi lever vel neppe i et monogamt samfunn). Hvordan begrunner du at monogami er idealet? Det er naturligvis store forskjeller, men jeg oppfatter det som at det i en del miljøer er rimelig sterkt press henimot å bytte ut partner/ha flere samtidig.

Skrevet
Det er naturligvis store forskjeller, men jeg oppfatter det som at det i en del miljøer er rimelig sterkt press henimot å bytte ut partner/ha flere samtidig.

Hvilke miljøer tenker du på her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...