Gjest ny hundeeier Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Vi har nettopp fått oss hund (har hatt han siden mandag). En skjønn 5 måneder gammel gordon setter. Han er kjempe-herlig, men litt for glad i å tygge på tyggebein... Han tygger sundt et tyggebein på 2-3 dager, og i dag måtte vi ta fra han beinet før han ville spise! Til nå har det ikke vært noe problem å få han til å spise, så når han plutselig ikke ville fordi han hadde et tyggebein i munnen, så ble vi litt overrasket... Kan dette være skadelig? Litt av problemet er å finne andre ting han er interessert i... Jeg vil ikke at han bare skal gå her å kjede seg mellom turene. Men han er ikke interessert i ball, og han henter ikke ting når jeg kaster det. Derfor blir det litt vanskelig. Han er interessert i "kong"-leke, så det leker han litt med (det er jo litt hjernetrim, så det liker jeg.) Ellers trener jeg på å få ham til å sitte, å ikke hoppe, være alene i et rom osv. Hva tror dere som er litt mer erfarne her?
Murron Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 tror det skal mye tygging til før det blir skadelig, dem skal jo trene opp kjeven og slikt. Og så klør dem jo så mye i gommene i den alderen pga. tannfelling. Men hva med at han ikke får tyggebeinet sitt før maten er spist? så kan han ligge kose seg med det utover kvelden.. Han trenger ikke aktiviseres hele tiden, sunt å la han tusle rundt og finne sin plass i hjemmet innenfor trygge rammer såklart. Det som kanskje han vil synes er gøy er at du gjemmer godbit siden han ikke likte ball noe særlig ( pølsebit, pålegg, hundesnop e.l.) et sted i huset feks. bak sofaen, og får lukte på hånden din og så skal han finne den? etter litt veiledning vil han kanskje da snuse rundt en stund og bli mentalt sliten og god.. Det er iallefall en av favorittelekene til min schæferhann som snart er 2 år. Blir aldri lei han men vi pleier å gjemme tennisball og belønne med digg når han finner den.
Gjest Ninakanin Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Fysisk er det ikke skadelig med for mye tyggebein, men det kan hende det er uheldig psykisk. Prøv å fylle dagene hans med trening og mentale aktiviteter, og se om dere kan sakte men sikkert gjøre ham mindre fiksert på tyggingen sin! Men når det er sagt: Er han 5 mnd er han i tannfelling (sansynligvis mot slutten), og har nok laget seg overivrige tyggevaner pga kløingen!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #4 Skrevet 11. september 2006 Fem måneder gamle valper skal fremdeles sove myyyyye, så det gjør overhodet ingenting om han kjeder seg mellom turer og måltider og trening. Hos oss har vi praktisert å ikke gi tyggebein mer enn maks tre ganger i måneden. Vi gir ikke lenger disse knutene man får kjøpt på butikken, for de er direkte farlige, hvertfall for en ivrig valp! Våre hunder er ganske store, så de svelger knuten rett ned når de kommer så langt! Denne regelen har vi lagt oss til vane fordi hundene ikke skal aktivisere seg selv, det er det vi som skal gjøre. Og de skal venne seg til at inne er vi rolige. Jeg tror nok at tyggebein/griseører/grisehaler er enkelt å ty til når den viltre valpen krever oppmerksomhet og aktivitet, for valper = MYE arbeid i en god del måneder! :-) Det virker ikke slik når man står midt oppi det, men det går over, og det er verdt strevet. Hvis jeg skulle gitt dere et råd, ville det være å slutte HELT å gi tyggebein. Hunden vil sannsynligvis mase etter det de første dagene, men da er det viktig at dere ikke gir etter. Hvis dere gjerne vil gi den noe for å lindre kløen og verken av tannfelling, væt en vaskeklut, vri den sammen og legg den i fryseren. Eller gå ut og la valpen tygge på pinner, og så er dere i ro innomhus. Mvh Leyla.
Murron Skrevet 11. september 2006 #5 Skrevet 11. september 2006 vel.., å tygge pinner vil jeg nok si er skadeligere for valpen enn et tyggebein. En pinne kan være kvass og stikke i øynene.
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #6 Skrevet 11. september 2006 vel.., å tygge pinner vil jeg nok si er skadeligere for valpen enn et tyggebein. En pinne kan være kvass og stikke i øynene. ← Kanskje dere ikke har samme oppfatning av hva en pinne er? Hunden min elsker ved"pinner", med en diameter på 3-4 cm. Disse bruker han utendørs.
Titti72 Skrevet 11. september 2006 #7 Skrevet 11. september 2006 Oinner som fliser seg opp kan fort sette seg fast i tannkjøttet og lege betennelser. Da ville jeg heller gitt valpen gnageben. Det finnes gode og dårlige hundebein (de med knuter i enden). De billige deler seg raskt opp mens de dyrere holder seg mye lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå