Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #41 Skrevet 10. september 2006 Dere visjonbyggere vil få en overraskelse når dere er ferdigutdannet. Dere skal faktisk jobbe med uvitende mennesker For deres egen del så håper jeg at dere lærer litt om kunderelasjoner før utdannelsen er ferdig. Hvem vil ansette folk som ser ned på potensielle kunder. *rister oppgitt på hodet* ← Det handler vel ikke om å se ned på, men når bedriftslederen er såpass skeptisk og arrogant selv, nytter det lite...
Gjest bnp Skrevet 10. september 2006 #42 Skrevet 10. september 2006 Har lest hele tråden, og jeg kan godt forstå at folk ikke gidder å holde på med forelesninger her i et nettforum. Det krever en god del analyse og bakgrunnskunnskap, man kan ikke slenge ut et par setninger om hvorfor dette er nyttig. Enten så forstår man dette eller man gjør det ikke. ← Er visjoner så vanskelig at man må holde en hel forelesning for å forklare det? Jeg har litt vanskeligheter med å tro på det. Og hvis det er SÅ vanskelig å forstå en visjon, hva i alle dager er vitsen med det? Hvis det bare er visjonvitere som forstår visjonene, så blir det et snevert marked gitt Mange i denne tråden driver med elendig reklame for visjonskapere. Første bud for å selge et produkt er å være vennligsinnet mot kunden. Hvis alle visjonskapere hadde vært som dere, så skjønner jeg godt at bedrifts-Norge ikke higer etter visjoner..... Husk, dere trenger bedrifter. Bedriftene trenger ikke nødvendigvis dere.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #43 Skrevet 10. september 2006 Er visjoner så vanskelig at man må holde en hel forelesning for å forklare det? ← En forelesning er på ingen måte nok! Javisst trenger folk, bedrifter - men de trenger gode bedrifter med smarte og tenkende mennesker i ledelsen. De bedriftene som ikke forstår det, har på en måte plassert seg selv i divisjonen litt nedenfor under de andre...
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #44 Skrevet 10. september 2006 Husk, dere trenger bedrifter. Bedriftene trenger ikke nødvendigvis dere. ← Som sagt: du plasserer deg selv og din bedrift automatisk noen divisjoner nedover på listen ved å ha slike holdninger.
Gjest bnp Skrevet 10. september 2006 #45 Skrevet 10. september 2006 Så visjoner er noe som fremadrettede bedrifter burde ha. Hva det enn måtte vise seg å være..... Ja, det var informativt. Vi vanlig dødelige får vel bare si at vi liker keiserens nye klær
mee mee Skrevet 10. september 2006 #46 Skrevet 10. september 2006 hvorfor er det ingen som tørr å si hva de mener? alle innlegg her er jo div gjester..
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2006 #47 Skrevet 10. september 2006 Vi vanlig dødelige får vel bare si at vi liker keiserens nye klær ← Det får dere gjøre.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 11. september 2006 #48 Skrevet 11. september 2006 Husk, dere trenger bedrifter. Bedriftene trenger ikke nødvendigvis dere. ← Jeg er litt usikker på hva du mener med denne kommentaren? Hva i all verden skal bedrifter gjøre dersom de ikke har oss for å utføre jobben? Det er jo nettopp personalet som utfører virksomheten. Jeg har jobbet med personale i flere år, og tro meg når jeg sier at det er personalet du har som gir virksomheten et grunnlag for å overleve, og kvaliteten på personalet (i absolutt alle nivåer i hierarkiet) som definerer hvor godt du gjør det som bedrift. Jeg tror man lett vil få problemer dersom man som leder tror og mener at de ansatte er avhengig av deg, og ikke at du er avhengig av de ansatte. Man får vel evntuelt en veldig hektisk arbeidsdag dersom de ansatte blir borte, og man selv må utføre det arbeidet de ansatte gjorde Visjonen er et fremtidsbilde av en mulig og ønskelig fremtidig tilstand. Den skal gi ledelsen og øvrig ansatte noe å strekke seg etter, og det overordnede målet er knyttet til visjonen. Feks var Braathens visjon fra 1946 at: "Vi skal sette vinger på skipene!", mens målet var å betjene den norske handelsflåten over hele verden. Utformingen av visjon bør skje før utformingen av mål. Man ser hvor man ønsker å gå, og utarbeider fra dette visjon, misjon og forretningside. Deretter settes målene, og utfra disse defineres hvilken strategi man bør velge. Overordnet mål kan jo endres etterhvert som man har nådd dette målet, mens visjonen bør forbli den samme. Mens målene bør være oppnålige og målbare, er visjonen mer svevende, men bør samtidig være slik at den ikke virker uoppnåbar for bedriften. Jeg ser det er mange som har vært med på å definere visjon, mens det stilles spørsmål om hva som er forskjellen mellom visjon og mål. Jeg håper dette klargjorde forskjellen litt mer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå