Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
derfor er det så viktig at de ansatte er med på å utarbeide en visjon , eller i allefall er involvert i utviklingen.

like viktig er det at alle ansatte får vite om visjonen. for vet de ikke noe om den har det jo ikke noe å jobbe mot. for da får di et såkalt eierskap til visjonen. i det ligger mye motivasjon.

og det at alle lederne lever ut visjonen! slik at det smitter over på de ansatte

Det ville vært helt umulig i vår bedrift. Bare i Norge har vi flere tusen ansatte... Selv landssjefene ville utgjort en stor gruppe, da bedriften finnes i ørten land.

Jeg legger forresten merke til at du snakker litt annerledes om visjoner enn mange andre i denne tråden. Din tolkning av visjon virker mer konkret enn mange andre sin. Men for all del, jeg mener at visjoner burde være så konkrete som mulig. Da ville det vært lettere å ta det seriøst.

Skrevet
Det ville vært helt umulig i vår bedrift. Bare i Norge har vi flere tusen ansatte... Selv landssjefene ville utgjort en stor gruppe, da bedriften finnes i ørten land.

Jeg legger forresten merke til at du snakker litt annerledes om visjoner enn mange andre i denne tråden. Din tolkning av visjon virker mer konkret enn mange andre sin.

Men for all del, jeg mener at visjoner burde være så konkrete som mulig. Da ville det vært lettere å ta det seriøst.

vi mar mye om det i det studiet jeg går på. det er det vi har lært om det så.

ja, konkrete som mulig, enkelt og lett!

Skrevet
vi mar mye om det i det studiet jeg går på. det er det vi har lært om det så.

ja, konkrete som mulig, enkelt og lett!

Da er vi enige.

Jeg synes at visjoner ofte blir som det berømmelige A uten B. B'en kommer først når de konkrete handlingsplanene blir formulert. Og det er vel helst det siste som virker motiverende.

Skrevet
Jeg ser at mange uttrykker varme ord for visjoner. Men... eh. Er det noen grunn til å ha visjoner? I hvert fall når de tydeligvis IKKE skal være konkrete? 

Jeg kan tydeligvis ingenting om visjoner, rent bortsett fra at jeg jobber for en diger internasjonal bedrift som visstnok har en god visjon. Jeg har til dags dato ikke hørt at noen ansatte har sagt NOE positivt om visjonen. Landssjefer snakker alltid med innlevelse om visjonene i julebord, samlinger, kurs og kick-off'er. Nestsjefen min vet jeg er like negativ som jeg til disse visjonene. Fiffige, velformulerte ord, javisst. Men inspirerende? Mja.. Ikke spesielt. Ette min erfaring så er det kun de som formulerer visjonene som ser nytteverdien av disse. Og bedriften jeg jobber i er den mest ekspanderende it-bedriften i verden, så manglende tiltro til visjoner blant ansatte gir tydeligvis ikke utslag i arbeidet

Det kan sikkert hende at de konkrete handlingsplanene blir inspirert av visjonene (selv om jeg tror det er motsatt). Disse konkrete planene ser jeg derimot nytten av. .

I ditt tilfelle her ser vi et glimrende eksempel på feil folk har jobbet med visjonen, du selv har heldigvis ikke jobbet den fram (du forstår jo ikke poenget), og du sier at den ikke er forankret hos de ansatte.

Nok en gang: visjonen er null verdt fordi din bedrift har gjort et elendig stykke arbeid- og de har mest sannsynlig hatt feil folk til å drive med dette.

Folk som ikke forstår hva dette er snakk om, skal holde seg langt unna arbeidet med slikt. Det skader bedriften mer enn det gavner den.

Skrevet
I ditt tilfelle her ser vi et glimrende eksempel på feil folk har jobbet med visjonen, du selv har heldigvis ikke jobbet den fram (du forstår jo ikke poenget), og du sier at den ikke er forankret hos de ansatte.

Nok en gang: visjonen er null verdt fordi din bedrift har gjort et elendig stykke arbeid- og de har mest sannsynlig hatt feil folk til å drive med dette.

Folk som ikke forstår hva dette er snakk om, skal holde seg langt unna arbeidet med slikt. Det skader bedriften mer enn det gavner den.

:Nikke:

Skrevet

Så hvordan ser en god visjon ut? Jeg vil gjerne se et eksempel på en ypperlig visjon som har hatt en effekt.

Og hvem skal utarbeide slike? Folk som er utdannet til å lage visjoner (dog ikke fra BI)?

Det virker jo faktisk som om man må studere de riktige fagene for å forstå nytteverdien av visjoner...

Skrevet
Så hvordan ser en god visjon ut? Jeg vil gjerne se et eksempel på en ypperlig visjon som har hatt en effekt.

Og hvem skal utarbeide slike? Folk som er utdannet til å lage visjoner (dog ikke fra BI)?

Det virker jo faktisk som om man må studere de riktige fagene for å forstå nytteverdien av visjoner...

Jeg skulle gjerne ha holdt et kurs her, eller gitt deg gode eksempler på dette (for de finnes). Men dessverre må jeg jobbe i dag...så der gikk den fridagen.

Jeg mente ikke at folk ha en spesiell type utdanning for dette arbeidet...men det hjelper. I tillegg må personligheten, typen menneske være tilstede: dvs. tankeevnen- som er preget av en analytisk verdensforståelse, mennesker med en genuin teft og observasjonsevne...folk som kan mennesker, folk som kan verdibygging og relasjoner innad og utad...de må ha dette i seg, og alt dette kan dessverre ikke læres. Til syvende og sist er suksessen avhengig av hvem som jobber sammen i det kreative teamet: "kreativ" i betydning "har evnen til å se en sak fra flere sider".

En blanding av reklamefolk, universitetsfolk og handelshøgskolefolk, i tillegg til at disse menneskene har hver sine unike innfallsvinkel (fra før av, som de bare har i seg selv) for å skape noe bra - det er oppskriften.

Skrevet

Jeg er fortsatt skeptisk.

Ideen om nytteverdien av en visjon høres faktisk ut som en visjon. Det høres veldig flott ut, men hva i alle dager er vitsen med det? Det dere skriver om visjoner er i hvertfall rimelig diffust og høytflyvende, men helt sikkert velmenende :) Jeg blir bare ikke overbevist om hvorfor man må arbeidssette så mange personer som det tydeligvis må til for å lage en visjon.

Skrevet
Jeg er fortsatt skeptisk.

Ideen om nytteverdien av en visjon høres faktisk ut som en visjon. Det høres veldig flott ut, men hva i alle dager er vitsen med det? Det dere skriver om visjoner er i hvertfall rimelig diffust og høytflyvende, men helt sikkert velmenende :) Jeg blir bare ikke overbevist om hvorfor man må arbeidssette så mange personer som det tydeligvis må til for å lage en visjon.

fordi bedriften må jo ha en visjon, de må noe å jobbe mot, noe å strekke seg til.

Skrevet
fordi bedriften må jo ha en visjon, de må noe å jobbe mot, noe å strekke seg til.

Jamen, DET trenger man da ikke reklamefolk for. Og det er det uansett eksekutive ledere som bestemmer.

Vår bedrift har som mål å bli størst, best og tjene mest mulig penger. Som de fleste andre ville jeg tro. Trenger vi lage en gruppe for å lage en visjon av de målene..?

Og jeg har fortsatt problemer med å skille visjon fra konkrete planer. Slik jeg skjønner det så blir konkrete planer utarbeidet av sjefer. Men visjoner kan lages av helt andre personer..?

Jeg visst ikke at jeg var så negativ til visjoner, men denne tråden har bare gjort meg mer sikker på at visjoner gjør seg best på papiret, men er heller unødvendige i virkeligheten...

Skrevet
Jamen, DET trenger man da ikke reklamefolk for. Og det er det uansett eksekutive ledere som bestemmer.

Vår bedrift har som mål å bli størst, best og tjene mest mulig penger. Som de fleste andre ville jeg tro. Trenger vi lage en gruppe for å lage en visjon av de målene..?

Og jeg har fortsatt problemer med å skille visjon fra konkrete planer. Slik jeg skjønner det så blir konkrete planer utarbeidet av sjefer. Men visjoner kan lages av helt andre personer..?

Jeg visst ikke at jeg var så negativ til visjoner, men denne tråden har bare gjort meg mer sikker på at visjoner gjør seg best på papiret, men er heller unødvendige i virkeligheten...

Vi som kan dette faget og feltet, trenger ikke å overbevise folk som deg.

Det er ditt tap at di ikke er i stand til å forstå, og det er din bedrift som går glipp av noe som kunne ha vært bra. At du ikke ønkser å kjøpe det produktet er ikke vårt problem. Vi som jobber med slikt snakker kun med folk som er i stand til å forstå at andre kan noe som de ikke kan. Er de ikke med på det (som du), gidder ikke vi å ha noe med den bedriften å gjøre.

Enkelt og greit.

Skrevet

Det er kjempeflott at du viser tydelig at dette forstår du ikke. :klappe:

Husk på at det er din bedrift som lider unna din sneverhet og mangel på analytisk tankegang. ;)

De som driver med visjonsarbeid jobber gjerne kun med profesjonelle bedriftseiere/styrer, ikke uinteresserte typisk-norsk prototyper som "skæil fikse detta sjøl". :)

Ved å avstå fra dette området har du satt standarden for din bedrift. Hurra! :klappe:

Skrevet
Vi som kan dette faget og feltet, trenger ikke å overbevise folk som deg.

Det er ditt tap at di ikke er i stand til å forstå, og det er din bedrift som går glipp av noe som kunne ha vært bra. At du ikke ønkser å kjøpe det produktet er ikke vårt problem. Vi som jobber med slikt snakker kun med folk som er i stand til å forstå at andre kan noe som de ikke kan. Er de ikke med på det (som du), gidder ikke vi å ha noe med den bedriften å gjøre.

Enkelt og greit.

:overrasket: Jeg håper du var ironisk nå?

Hvem tror du visjonene er for egentlig? Kan det tenkes å være for...hm...tja, ansatte? Hehe, herregud. Fin måte å poengtere viktigheten av visjoner (om dette faktisk var seriøst).

Ingenting selger et produkt som god gammeldags arroganse ;) Husker du eventyret om keiseren som hadde så fine klær..

Skrevet
Det er kjempeflott at du viser tydelig at dette forstår du ikke.  :klappe:

Husk på at det er din bedrift som lider unna din sneverhet og mangel på analytisk tankegang.  ;)

De som driver med visjonsarbeid jobber gjerne kun med profesjonelle bedriftseiere/styrer, ikke uinteresserte typisk-norsk prototyper som "skæil fikse detta sjøl".  :)

Ved å avstå fra dette området har du satt standarden for din bedrift. Hurra!  :klappe:

Noen av dere som tydeligvis skal jobbe med visjonskaping i fremtiden fremstår som bedrevitende idioter i denne tråden. Snakk om å lage dårlig reklame for et produkt man skal selge.

Hvis du ikke liker vårt produkt, så er du dum? Yey...lykke til.

Skrevet
Noen av dere som tydeligvis skal jobbe med visjonskaping i fremtiden fremstår som bedrevitende idioter i denne tråden. Snakk om å lage dårlig reklame for et produkt man skal selge.

Hvis du ikke liker vårt produkt, så er du dum? Yey...lykke til.

Vel, satt på spissen: ja. Bortsett fra at jeg ville ikke ha sagt "dum", men heller sagt "you'r loss, buy, buy".

Du viser ingen evne til å ønske å forstå dette, og da blir det bare slitsomt for de som jobber med slikt å skulle overbevise deg. Det siste de ønsker er å slite med slike som viser holdninger som du gjør her. Det finnes mange som deg i Norge, og folk som jobber innen dette feltet har mang en gang brukt opp masse unødvendig tid på den typsike norske bedriftslederen med teknisk eller økonomisk bakgrunn, som mangler vilje og forståelse for slikt arbeid. Flere av dem også med temmelig arrogant oppførsel.

Dette er noe jeg kjenner til, og derfor bruker jeg slike ord til deg, i og med at du sier du ikke forstår poenget med dette.

Som sagt: det er helt ok at du ikke synes dette er viktig, og at du ikke forstår poenget med det. Du viser ingen vilje til å forstå det, og det vil til syvende og sist være din bedrifts tap.

Visjoner handler ikke bare om interne forhold for de ansatte...det handler om renomebygging også. Men som sagt: vi har ikke tid til forelesninger her.

Skrevet

Dere visjonbyggere vil få en overraskelse når dere er ferdigutdannet. Dere skal faktisk jobbe med uvitende mennesker :ler:

For deres egen del så håper jeg at dere lærer litt om kunderelasjoner før utdannelsen er ferdig. Hvem vil ansette folk som ser ned på potensielle kunder. *rister oppgitt på hodet*

Skrevet

Det er da fascinerende at ingen som studerer visjonbyggig kan forklare hvorfor det er så viktig med visjoner. Jeg blir ihvertfall ikke imponert over de som driver med visjonsbygging etter å ha lest denne tråden. Snarere tvert imot (men samtidig forstår jeg at det ikke er alle som studerer emnet som er like sneversynte)

Gjest BI-student
Skrevet
Det er da fascinerende at ingen som studerer visjonbyggig kan forklare hvorfor det er så viktig med visjoner. Jeg blir ihvertfall ikke imponert over de som driver med visjonsbygging etter å ha lest denne tråden. Snarere tvert imot  (men samtidig forstår jeg at det ikke er alle som studerer emnet  som er like sneversynte)

:ler: Har lest hele tråden, og jeg kan godt forstå at folk ikke gidder å holde på med forelesninger her i et nettforum. Det krever en god del analyse og bakgrunnskunnskap, man kan ikke slenge ut et par setninger om hvorfor dette er nyttig. Enten så forstår man dette eller man gjør det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...