Sun Mei Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Hva er en visjon for en bedrift? Og hvordan bør man utforme en visjon?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 En visjon er ett mål/ ett ønske for framtiden i organisjonen - noe "å strekke seg etter"
Gjest gnu Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 En visjon er vel noe bedriften ønsker å oppnå i fremtiden. 7-eleven har sikkert visjon om å komme på alle gatehjørner i Oslo innen 2010... Hvordan disse bør utformes? Realistisk bør være et stikkord. Det er så tåpelig med visjoner som aldri vil bli oppfylt.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Eller kan det være bedriftens overordende mål? Det bedriften ønkser å oppnå med sitt arbeide?Kortsiktige mål kan godt være å få 7-11 på alle gatehjørene. Visjonen vil kanskje være å dekke alle kunders behov til enhver tid? En visjon skal ikke være enkelt eller nødvendigvis realistisk å nå, da hadde den ikke lengre vært en visjon, men et mål.....synes jeg....
Gjest gnu Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Eller kan det være bedriftens overordende mål? Det bedriften ønkser å oppnå med sitt arbeide?Kortsiktige mål kan godt være å få 7-11 på alle gatehjørene. Visjonen vil kanskje være å dekke alle kunders behov til enhver tid? En visjon skal ikke være enkelt eller nødvendigvis realistisk å nå, da hadde den ikke lengre vært en visjon, men et mål.....synes jeg.... ← Det er tydeligvis mange som liker fagre visjoner.. Jeg har lagt merke til at både SAS, KLM og de andre store flyselskapene har visjon om å bli størst internasjonalt. Det blir litt tåpelig.. Skal jeg være enda ærligere, så synes jeg ofte dette med visjonskaping er bortkastet tid og penger. Takke meg til handlingsplaner.
Gjest Neffi Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Det er det bedriften önsker å "väre", "signalisere" og strekke seg etter...
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 En visjon er vel noe bedriften ønsker å oppnå i fremtiden. 7-eleven har sikkert visjon om å komme på alle gatehjørner i Oslo innen 2010... ← Ikke helt...det du beskriver her er et konkret målbart mål. Det er ikke det samme som en visjon. Bare for å ha sagt det: en visjon består av ideèr og tanker. Det vil si at visjonen gjenspeisler de som har "plassert den der". Er man ikke så veldig lur eller smart, gjennomskues det med en eneste gang av de som "kan det". En visjon må være ekte, oppriktig, ærlig, ikke love mer enn hva man kan levere, kort, klar, og helst gjerne forankret på en solid måte i organisasjonen, noe mange er enig i eller kan identifisere seg med. Har men en lite gjennomtenkt visjon, og den i tillegg ikke er forankret, taper bedriften enormt på den filen det er å ha feil type mennesker til å jobbe med verdiskapingsarbeid. Jeg kan ikke annet enn å synes synd på, og le litt av, bedrifter som har skaffet seg visjoner ved å bestille den fra konsulentfirmaer I dag skal "alle" ha en visjon, derfor er det blitt "ut" allerede. Et godt eksempel på tåpelige visjoner som bare skaper negativt inntrykk av bedriften er daglivarekjeder, Norsk sengetøylager, Jysk, og nesten samtlige norske bedrifter (dvs. private og offentlige bedrifter).
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Det er tydeligvis mange som liker fagre visjoner.. Jeg har lagt merke til at både SAS, KLM og de andre store flyselskapene har visjon om å bli størst internasjonalt. Det blir litt tåpelig.. Skal jeg være enda ærligere, så synes jeg ofte dette med visjonskaping er bortkastet tid og penger. Takke meg til handlingsplaner. ← Jeg er enig med deg i at visjoner er tåpelig når de blir floskler og når det er klinkende klart at det ikke ligger noen store tanker og ideèr bak. Som i det eksempelet ditt her, med flyselskapene: helt enig- det er slagord man bare blir sliten av. Selskaper som er i omstilling, fusjonerer, selges, kjøpes opp.....det nytter ikke med visjoner i et slikt miljø- Visjoner kan være gull (jeg gjentar gull) verdt, hvis man er stabil, reflektert, har en stabil og varig kundemasse/innbyggergruppe, en bevisst, reflektert og intelligent ledelse, som består av folk som vet hva de holder på med. I dag er det jalla-mennesker med et år fra BI som skal lage "visjoner" for en gitt bedrift...det holder ikke i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 studerer TS økonomi og har strategi som fag? Det gjør nemlig jeg (om enn ikke så motiverti akkurat strategi-faget..), og har hatt en del om dette med visjon osv. Visjon er det overordnete målet, hvor man vil med bedriften. Det er gjerne fagre ord man kan bruke i store festtaler, og er mye mer diffust enn det målene er. Her er feks postens visjon: http://posten.no/Portal/OmPosten/Virksomheten/Visjon/ Du finner visjonene til de store selskapene ved å gå inn på nettsidene deres og velge "om firmaet". Typisk visjon er "vi har som mål å være markedsledere innen vårt felt, være en trygg arbeidsplass for våre ansatte og vise samfunnsansvar gjennom vår virksomhet". Dvs veldig ullent og iklanderverdig.
Tiit Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Jeg mener at en visjon er et svært langsiktig mål, et mål som kan virke uoppnåelig, men som er så attraktivt at bedriften legger opp sin strategi for å nå det. En visjon skal være så lokkende at den motiverer bedriftens ansatte til å yte sitt beste for å oppfylle visjonen.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #11 Skrevet 9. september 2006 Problemet med bruk av visjoner blant norske bedrifter (offentlige og private), er at de ikke er kvalifisert til å utforme de, følge de opp eller ha tankekraft nok i ledelsen til å forstå hva slags arbeid de egentlig driver med. Det blir i beste fall halvveis, og slik det er blitt i Norge i dag er det latterlig. Visjoner er null verdt så lenge norske bedrifter og organisasjoner ikke har folk i ledelsen som kan ideskapning, tankevirksomhet, verdiarbeid, forankringsarbeid, mennesker og renome. Enten så kan man det, eller så kan man ikke det. (Hva du studerer er ikke nødvendigvis avgjørende her, det avgjørende blir kreativiteten og evnen til idealtankegang hos individuelle personligheter i ledelsen). I Norge har "alle" kastet seg på visjons-bølgen og det er ikke hyggelig å observere alle flosklene der alle utformer de samme idiotiske svada-setningene. Det gir null respekt. Og folk er ikke dumme.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. september 2006 #12 Skrevet 9. september 2006 Det er tydeligvis mange som liker fagre visjoner.. Jeg har lagt merke til at både SAS, KLM og de andre store flyselskapene har visjon om å bli størst internasjonalt. Det blir litt tåpelig.. ← Det stemmer nok ikke helt at SAS har som visjon å bli størst internasjonalt. SAS sin visjon er "Sammen skal vi skape flyglede". En visjon skal være klar, tydelig, engasjerende og distinkt for firmaet. Den skal være noe å strekke seg etter, helst litt over hva bedriften kan yte. Den skal også være fleksibel, fokusert og oppnåelig. En grei definisjon på Visjon er: Et veikart som viser hvor bedriften har tenkt seg for å styrke og forbedre sine forretninger. Den skal tegne et bilde av bedriftens destinasjon, og gi en begrunnelse for hvorfor den har tenkt seg dit.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 Visjoner er null verdt så lenge norske bedrifter og organisasjoner ikke har folk i ledelsen som kan ideskapning, tankevirksomhet, verdiarbeid, forankringsarbeid, mennesker og renome. ← Nettopp
Sun Mei Skrevet 9. september 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. september 2006 Tusen takk for mange flotte svar. Fikk noe å tygge på der ja
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #15 Skrevet 9. september 2006 Problemet med bruk av visjoner blant norske bedrifter (offentlige og private), er at de ikke er kvalifisert til å utforme de, følge de opp eller ha tankekraft nok i ledelsen til å forstå hva slags arbeid de egentlig driver med. Det blir i beste fall halvveis, og slik det er blitt i Norge i dag er det latterlig. Visjoner er null verdt så lenge norske bedrifter og organisasjoner ikke har folk i ledelsen som kan ideskapning, tankevirksomhet, verdiarbeid, forankringsarbeid, mennesker og renome. Enten så kan man det, eller så kan man ikke det. (Hva du studerer er ikke nødvendigvis avgjørende her, det avgjørende blir kreativiteten og evnen til idealtankegang hos individuelle personligheter i ledelsen). I Norge har "alle" kastet seg på visjons-bølgen og det er ikke hyggelig å observere alle flosklene der alle utformer de samme idiotiske svada-setningene. Det gir null respekt. Og folk er ikke dumme. ← Fullstendig enig. Hvem som helst kan ikke utarbeide en visjon...og hvis "hvem som helst" gjør det likevel, skader det bedriftens renome. Rett og slett. Hvis herr eller fru "hvem som helst" gjør arbeidet, eller delegerer til en "hvem som helst", så lyser det amatørskap og fullstendig latterliggjøring av bedriften. Vi ser altfor mange eksempler på nettopp dette i Norge i dag!
Sun Mei Skrevet 9. september 2006 Forfatter #16 Skrevet 9. september 2006 Hvem skal utarbeide visjonen da?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #17 Skrevet 9. september 2006 Et eksempel: I bedrift X sitter sivilingeniør Nils som øverste leder, og han har nære medarbeidere i gruppen: bedriftsøkonom Per, HMS og personalansvarlig Kari og siviløkonom Ole. Ingen i denne gruppen er kvalifisert til å utarbeide visjon eller jobbe med bedriftens renome, enten den er offentlig eller privat. Disse gruppene er mer aktuelle til verdiskaping, renomè, utarbeiding av visjoner og evnen til å analysere bedriftens helhet i markedssegmentet og ellers i samfunet, nasjonalt og internajonalt: Preben, som har studert verdiskapning og merkevarebygging på BI, sammen med Svend, som er statsviter fra universitetet, og også i samarbeid med Fride, som har en Master i international business og renomèskaping. Med en slik sammensatt gruppe har men et godt utgangspunkt for å utarbeide og forankre visjoner - satt inn i en helhet av fortid, nåtid og fremtid.
mee mee Skrevet 9. september 2006 #18 Skrevet 9. september 2006 visjonen er noe å strekke seg etter. eks skal bli norges beste .... den må være kort, konkret, motiverende, lett, i samsvar med kjerneverdiene til bedriften, rettningsgivende osv.. det er veldig viktig at de ansatte tror på den, og lederne er med på å leve den ut!
Gjest 7 Skrevet 9. september 2006 #19 Skrevet 9. september 2006 Jeg ser at mange uttrykker varme ord for visjoner. Men... eh. Er det noen grunn til å ha visjoner? I hvert fall når de tydeligvis IKKE skal være konkrete? Jeg kan tydeligvis ingenting om visjoner, rent bortsett fra at jeg jobber for en diger internasjonal bedrift som visstnok har en god visjon. Jeg har til dags dato ikke hørt at noen ansatte har sagt NOE positivt om visjonen. Landssjefer snakker alltid med innlevelse om visjonene i julebord, samlinger, kurs og kick-off'er. Nestsjefen min vet jeg er like negativ som jeg til disse visjonene. Fiffige, velformulerte ord, javisst. Men inspirerende? Mja.. Ikke spesielt. Ette min erfaring så er det kun de som formulerer visjonene som ser nytteverdien av disse. Og bedriften jeg jobber i er den mest ekspanderende it-bedriften i verden, så manglende tiltro til visjoner blant ansatte gir tydeligvis ikke utslag i arbeidet Det kan sikkert hende at de konkrete handlingsplanene blir inspirert av visjonene (selv om jeg tror det er motsatt). Disse konkrete planene ser jeg derimot nytten av. .
mee mee Skrevet 9. september 2006 #20 Skrevet 9. september 2006 Jeg ser at mange uttrykker varme ord for visjoner. Men... eh. Er det noen grunn til å ha visjoner? I hvert fall når de tydeligvis IKKE skal være konkrete? Jeg kan tydeligvis ingenting om visjoner, rent bortsett fra at jeg jobber for en diger internasjonal bedrift som visstnok har en god visjon. Jeg har til dags dato ikke hørt at noen ansatte har sagt NOE positivt om visjonen. Landssjefer snakker alltid med innlevelse om visjonene i julebord, samlinger, kurs og kick-off'er. Nestsjefen min vet jeg er like negativ som jeg til disse visjonene. Fiffige, velformulerte ord, javisst. Men inspirerende? Mja.. Ikke spesielt. Ette min erfaring så er det kun de som formulerer visjonene som ser nytteverdien av disse. Og bedriften jeg jobber i er den mest ekspanderende it-bedriften i verden, så manglende tiltro til visjoner blant ansatte gir tydeligvis ikke utslag i arbeidet Det kan sikkert hende at de konkrete handlingsplanene blir inspirert av visjonene (selv om jeg tror det er motsatt). Disse konkrete planene ser jeg derimot nytten av. . ← derfor er det så viktig at de ansatte er med på å utarbeide en visjon , eller i allefall er involvert i utviklingen. like viktig er det at alle ansatte får vite om visjonen. for vet de ikke noe om den har det jo ikke noe å jobbe mot. for da får di et såkalt eierskap til visjonen. i det ligger mye motivasjon. og det at alle lederne lever ut visjonen! slik at det smitter over på de ansatte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå