Gå til innhold

krybbedød

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp - jeg trenger virkelig råd!!

Har en baby på 2,5 mnd og sjekker x antall ganger i løpet av natta at den puster. Dette er slitsomt, men klarer liksom ikke å la være å sjekke..... Hvordan kan jeg få endret denne tvangshandlingen (for det er vel det det er?)??

Jeg er ellers ei helt normal oppegående jente uten andre former for "tvangshandlinger" eller andre psykiske lidelser :) Er dette "normalt" for nybakte mødre? Andre som har det slik?

Takker veldig for kloke svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt!

Vi hadde jenta vår på vårt soverom til hun ble 6 mnd. Jeg titta ned i vogga mange ganger for å se om hun pustet, og om hun var varm/kald..

Nå er hun snart to år og jeg sjekker fortsatt hvordan alt står til med henne før jeg går og legger meg. Mest med tanke på om hun har dynen over seg, men også får å sjekke pusten.. :sjenert:

Er vel sikkert veldig overbeskyttende og redd, men så er jeg mor til verdens nydligste datter da :ler:

Det er ikke lettere å flytte babyen inn på rommet deres da, så slipper du å stå opp for å høre pusten til babyen din

Skrevet (endret)

det der tror jeg at de aller fleste nybakte mødre har vært igjennom. noen er bekymret i større grad enn andre. jeg tror du skremmer deg selv aller mest. statistikken viser at risikoen for dette har sunket betraktelig. fra 142 barn i 1989 til bare 27 i 1997.

dette er jo positivt.

la ungen sove på ryggen å hvis hun har en tendens til å snu seg eller trekke dyna over hode så får du kjøpt dyneklips på butikken og evnt. en slags sovepose som ungene ligger i som sitter fast i madrassen så de ikke kan snu seg helt over. jeg brukte en slik pose til min datter å syntes den var kjempefin. og ikke utsett barnet for passiv røykning

men alt i alt. prøv å slapp av. :klem:

Endret av tattoopia
Skrevet

Jeg holdt også på sånn i begynnelsen. Holdt på å mase helsesøster ihjel! :ler: Helt til jeg fikk en brosjyre der det stod at dette gjelder ca 30 barn i året. Når man tenker på at det er mange tusen som blir født hvert år, så er sjangsen liten.

Helsesøster sa også at jeg ikke skulle tenke så mye over det. Problemet er størst for barn som kanskje er tidlig født og gjerne syke og svakelige fra før.

Det er viktig at barnet ikke blir for varmt når det sover. Det er bedre at det er for kaldt enn for varmt. Men ikke la den lille fryse selvfølgelig. Det er ikke nødvendig med pyjamas, sokker, babyteppe, og dyne. Jeg har helt siden han lille vår var født, latt ham ligge i pyjamas også har jeg dratt dynen litt ned på brystet og gjerne ned mot maven.

Og IKKE RØYK.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg var også en av de som måtte sjekke mangr ganger iløpet av natten og ellers når nurket mitt sov. Fryktelig slitsomt å gå rundt å være så redd for noe, du er slett ikke alene om dette. Flere ganger hendte det at jeg fikk for meg at hun ikke pustet, da vekket jeg henne.

Med nummer to var jeg mer avslappet, selvom jeg ikke var helt rolig da heller. Jeg skjønner TS godt men det er irrasjonelt og det eneste rådet jeg kan gi deg er prøv å fortelle deg fakta om statestikken, og jeg er sikker på at du følger alle reglene siden du er redd.

Lykke til med nurket h*n vokser nok opp å blir en flott person skal du se

Skrevet

jeg er sånn ennå. sjekker ennå før jeg legger meg og nå er barna 4 og 5.

Skrevet

Jeg også var sånn, men jeg kjøpte en sånn pose som han lå i slik at han ikke la seg på magen og når han kom over på eget rom hadde en babycall med kamera og lyd slik at jeg hele tiden hørte han puste.. det hjalp veldig, slapp å løpe inn på rommet hans flere ganger i løpet av natten!

Skrevet

Huff, jeg håper inderlig at barnet vi venter roer seg i samme rom som oss slik at jeg slipper den løpingen fra rom til rom men kan bare kikke til nabosengen (eller samsoving, vi får se).

Skrevet

Jeg også. Og mine er ni og tretten ;)

Gjest lilletroll
Skrevet

Finnes det ikke en babycall laget spesielt for å registrere pusting og sånt. Tror de er dyre, men det hadde vel kanskje vært noe for deg!?

Skrevet

Sjekker ennå jeg også, mine er 9 og 11....... ;)

Men spesielt med den første var jeg som hauken da hun var liten. Vet ikke hvor mange ganger i løpet av natta jeg var våken, og lå og hørte på pusten hennes. Tror det er ganske vanlig.

Skrevet

Du høres ut som en helt normalt bekymret mor.

Hvis du følger rådene fra krybbedødforeningen så er sjansen for å oppleve krybbedød minimale.

Antallet barn som dør i krybbedød går ned for hvert år, så der er i realiteten ingen grunn til å bekymre seg så alt for mye.

Men det skal sies at jeg som oftest er inne og sjekker Micro som næremer seg ett år minst et par ganger i løpet av kvelden, og gjerne om natten hvis jeg våkner. Sånn for sikkerhets skyld. Og jeg kommer sikkert til å fortsette med det mange år fremover.

Skrevet (endret)

Det gjør jeg ennå. Han er 14. :ler: Og av og til er han så stille når han sover (er vant til at han snorker), så da må jeg ta på ham. På foten eller på kinnet alt etter hva som stikker ut av dynen. Så våkner han og spør hva svarten jeg driver med. Bare sjekker at du puster. :ler:

Og han er alltid like :roll: før han ber meg pelle meg ut. :sjenert:

Endret av Flowery
Skrevet

Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg sjekka min eldste hele tida. Jeg holdt nesten på å foreslå for mannen min at vi skulle bytte på å sove for å sitte og våke over gutten vår...

Jeg sjekker alle mine 3 før jeg legger meg, og det gjør mannen min også. Våre er snart 9, 7 og 3 nå. Må alltid sjekke de noen ganger i løpet av kvelden, og ihvertfall før vi selv går og legger oss. :)

Skrevet

Sjansen for at barn dør i krybbedød er allerede liten. Og om barnet skulle dø, hvor stor er sjansen for at det skjer akkurat da du titter inn? Det kan like gjerne skje 5 minutter FØR eller 5 minutter ETTER. Brutalt, men sant. Sov godt om natta, det har barnet mye bedre av enn at du skal være oppe å se til dem hele tiden.

Jeg kommer aldri til å slutte og titte inn til mine barn før jeg legger meg. Men det er fordi det fortsatt gir meg en utrolig nydelig følelse å se dem sove søtt. De er 16 og 19 år :ler:

Skrevet

Jeg gjorde det samme med første barnet mitt men før andre barnet ble født hadde jeg kjøpt BabySense her. Kostet riktignok 1900, men for meg var det gull verdt, jeg fikk en mer avslappet barseltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...