Gå til innhold

Hjelp, definisjon av Metode og metodologi?

Gjest SV 100

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på med en inneleveringsoppgave i Samfunnsvitenskap på universitetet. Vi skal lever inn et første utkast til av oppgaven snart til en opponent som skal se gjennom den og gi kommentarer. Står fast på en liten ting. Er det noen som kan gi meg en kort samfunnsvitenskapelig definisjon på "metode” og ”metodologi”? Finner ikke noen bra definisjon i læreboken "Samfunnsvitenskapelige tenkemåter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sv student

Jeg ser ingen grunn til at du skal definere metode. Det er ikke nødvendig å definere ord som "alle" vet hva betyr. I hvert fall når fagtermen ikke kan misforstås.

Metodologi er rett og slett hvilke metoder et fagfelt benytter.

Men igjen, dette er så grunnleggende ord at du antagelig ikke trenger å forklare hva du mener med ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Holder på med en inneleveringsoppgave i Samfunnsvitenskap på universitetet. Vi skal lever inn et første utkast til av oppgaven snart til en opponent som skal se gjennom den og gi kommentarer. Står fast på en liten ting. Er det noen som kan gi meg en kort samfunnsvitenskapelig definisjon på "metode” og ”metodologi”? Finner ikke noen bra definisjon i læreboken "Samfunnsvitenskapelige tenkemåter".

[/quote

Metode er ett "redskap"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten del av oppgaven er å beskrive forskjellen på de tingene. Første del av oppgaven er å greie ut for forskjellen på metodologisk induvidualisme metodolistisk kollektivisme. den delen er greit, men forskjllen på metode og metodologi sliter jeg litt med å definere. Vet hva metode er men hvordan jeg skal få det på papiret er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten del av oppgaven er å beskrive forskjellen på de tingene. Første del av oppgaven er å greie ut for forskjellen på metodologisk induvidualisme metodolistisk kollektivisme. den delen er greit, men forskjllen på metode og metodologi sliter jeg litt med å definere. Vet hva metode er men hvordan jeg skal få det på papiret er verre.

Nettopp det man lærer av. Heldigvis er jeg ferdig-er en del snirklete veier å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sv studenten igjen

Når du skriver oppgaver skal du skrive på et faglig nivå som tilsvarer nivået til en medstudent. En medstudent bør vite hva metodologi og metode er. Så jeg mener fortsatt at det er unødvendig å definere forskjellen.

Som sensor til laveregradsstudenter så hater jeg at oppgaver begynner med en eller flere definisjoner. Ingenting dreper drøfting som en definisjon.. Om du absolutt skal skrive om forskjellen, så unngå å bruke ordet "definisjon" i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingen grunn til at du skal definere metode. Det er ikke nødvendig å definere ord som "alle" vet hva betyr. I hvert fall når fagtermen ikke kan misforstås.

Metodologi er rett og slett hvilke metoder et fagfelt benytter.

Men igjen, dette er så grunnleggende ord at du antagelig ikke trenger å forklare hva du mener med ordene.

:ler::ler: Du ser ingen grunn? Vel, men mange andre ser en grunn til å forklare og utdype ordet.

"Alle vet hva ordet betyr"? :ler:

Nei, de gjør nok ikke det. Du må lære deg til at ikke alle tenker slik som deg. Det finnes ikke bare ett svar, vet du. Det finnes like mange tolkninger og meninger som det finnes mennesker.

Jeg håper du husker på det i andre sammenehenger, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En medstudent bør vite hva metodologi og metode er. Så jeg mener fortsatt at det er unødvendig å definere forskjellen.

Det er ikke så viktig hva du mener om akkurat dette. Trådstarter mener at hun vil vite hva som menes med et ord, og da vil hun det. Det er ikke din oppgave å fortelle andre hva de bør eller skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen
:ler:  :ler: Du ser ingen grunn? Vel, men mange andre ser en grunn til å forklare og utdype ordet.

"Alle vet hva ordet betyr"?  :ler:

Nei, de gjør nok ikke det. Du må lære deg til at ikke alle tenker slik som deg. Det finnes ikke bare ett svar, vet du. Det finnes like mange tolkninger og meninger som det finnes mennesker.

Jeg håper du husker på det i andre sammenehenger, du.

Studerer man på universitetet så vet man hva metodologi er. Selv om det bare er på ex.fac. Og hvor mange tolkninger mener du det finnes av ordet metodologi egentlig..? Det er lite grunn til å avklare begreper som det ikke er uklarhet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så viktig hva du mener om akkurat dette. Trådstarter mener at hun vil vite hva som menes med et ord, og da vil hun det. Det er ikke din oppgave å fortelle andre hva de bør eller skal.

Les hva hun skriver du...

....men forskjllen på metode og metodologi sliter jeg litt med å definere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett det der. Kan si litt om hva jeg tenker. Metoden er den fremgangsmåten du velger å benytte deg av når du skal utføre en undersøkelse (hvordan du velger å utføre undersøkelsen). Metodologien er læren om denne metoden, altså teorien som ligger bak de forskjellige metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer man på universitetet så vet man hva metodologi er. Selv om det bare er på ex.fac. Og hvor mange tolkninger mener du det finnes av ordet metodologi egentlig..? Det er lite grunn til å avklare begreper som det ikke er uklarhet rundt.

Når en person sier at den gjerne vil ha n avkalring, og mener at ting ikke er helt klart for h*n, så er det på tide at man nettopp kommer med det: en avklaring.

Du står på sidelinjen og sier til vedkommende: "dette trenger du ikke å spørre om, for dette skal du vite".

Dette kan føre til at den som spør føler seg dum. Er det ditt mål? :forvirret::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett det der. Kan si litt om hva jeg tenker. Metoden er den fremgangsmåten du velger å benytte deg av når du skal utføre en undersøkelse (hvordan du velger å utføre undersøkelsen). Metodologien er læren om denne metoden, altså teorien som ligger bak de forskjellige metodene.
Takk for svaret, var vel egentlig det jeg mente selv også. Syns bare det var litt tungt beskrevet i boken. ... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temmelig arrogant av deg å bestemme hvem som trenger hjelp og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Når du skriver oppgaver skal du skrive på et faglig nivå som tilsvarer nivået til en medstudent. En medstudent bør vite hva metodologi og metode er. Så jeg mener fortsatt at det er unødvendig å definere forskjellen.

Som sensor til laveregradsstudenter så hater jeg at oppgaver begynner med en eller flere definisjoner. Ingenting dreper drøfting som en definisjon.. Om du absolutt skal skrive om forskjellen, så unngå å bruke ordet "definisjon" i teksten.

:riste: Så arrogant sensor? Studentene på universitetet skal tydeligvis være glade for at du ikke er sensor der! Denne studenten skal levere inn en oppgave, og vil gjøre på en måte som hun tenker er best, at hun også legge inn definisjoner og vil lære mer om hva de betyr mens hun skrive roppgaven så sier det at denne studenten virkelig vil lære. Hvis det er meningen at studentene skal vite en del ting så må dette legges inn i pensum på artium. Ellers så er man studenter fordi de skal lære et yrke oa.

Når det gjelder drøftinger, så er det fullt mulig å legg inn definisjoner i disse. Hvis det de ikke definerer enkelte ting så blir det fratrekk, og spørsmål fra sensor hva som menes med "metodikk feks" Denne studenten skal levere inn en forhåndsoppgave på selve oppgaven til en opponent for komentarer. Hun vil da få råd om hva som kan strykes.

Som sensor er du også lærer, og du burde da vite bedre en å "ta fra studenten en vitebegjærlighet" men burde veilede henne på en helt annen måte. Du er sensor på lavere grad, altså høyskole som er et helt annet nivå en universitetet. Og oppgaveinnlevering er annerledes, selv om de er vanskelige nok.

Jeg håper dine studenter har trivelige forelesninger med deg, og møter med laber interesse fordi de blir avvist som dumme hvis de stiller for mange spørsmål.

Så til trådstarter: Fortsett slik du gjør og spør, bare da kan du lære. Det er fint å legge inn definisjoner i drøftinger. Men legg disse gjerne inn på siste side med henvisning. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:riste: Så arrogant sensor? Studentene på universitetet skal tydeligvis være glade for at du ikke er sensor der! Denne studenten skal levere inn en oppgave, og vil gjøre på en måte som hun tenker er best, at hun også legge inn definisjoner og vil lære mer om hva de betyr mens hun skrive roppgaven så sier det at denne studenten virkelig vil lære. Hvis det er meningen at studentene skal vite en del ting så må dette legges inn i pensum på artium. Ellers så er man studenter fordi de skal lære et yrke oa.

Når det gjelder drøftinger, så er det fullt mulig å legg inn definisjoner i disse. Hvis det de ikke definerer enkelte ting så blir det fratrekk, og spørsmål fra sensor hva som menes med "metodikk feks" Denne studenten skal levere inn en forhåndsoppgave på selve oppgaven til en opponent for komentarer. Hun vil  da få råd om hva som kan strykes.

Som sensor er du også lærer, og du burde da vite bedre en å "ta fra studenten en vitebegjærlighet" men burde veilede henne på en helt annen måte. Du er sensor på lavere grad, altså høyskole som er et helt annet nivå en universitetet. Og oppgaveinnlevering er annerledes, selv om de er vanskelige nok.

Jeg håper dine studenter har trivelige forelesninger med deg, og møter med laber interesse fordi de blir avvist som dumme hvis de stiller for mange spørsmål.

Så til trådstarter: Fortsett slik du gjør og spør, bare da kan du lære. Det er fint å legge inn definisjoner i drøftinger. Men legg disse gjerne inn på siste side med henvisning. Lykke til

:klappe::klappe: Hear, hear! Bra innlegg!

Det er i møte med slike "sensorer" som den vi har sett i denne tråden, at mang en elev/student mister motivasjonen til å forstå og lære. Veldig trist, egentlig, at slike "sensorer" slippes til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo

Vel, når du skriver "metode", tenker jeg automatisk på at du skal diskutere forskjellen på kvalitativ og kvantitativ metode. Forskjellen på de, og nårtid du ville bruke den ene kontra den andre, og eventuelt nårtid det ville være mest hensiktsmessig å kombinere disse to.

Hvis du har boka "sosiologisk leksikon" står begrepet "metodologi" godt og utførlig forklart der. Har ikke tid å skrive inn definisjonen akkurat nå, men vil anbefale deg å kjøpe det leksikonet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...