Gjest *Perser* Skrevet 13. januar 2003 #1 Skrevet 13. januar 2003 Jeg orker ikke skrive alt på nytt igjen så jeg limer det jeg skrev på dagboka mi her! Hei Nå har jeg endelig kommet meg på min første svangerskapkontroll. Det gikk jo forsåvidt greit! Ska igjen dit imorgen for å ta blodprøver å veie meg! Men ble så sint på jordmoren, (her i sverige så går man bare til jordmor) Vi ble sittende der og diskutere om tran og jern og folsyre! Folsyre, nei det måtte jeg jo ikke ta mente hun, men det var jo forsent å nå alikvel da mente hun!!!!!!!! Jern da, nei jeg må ta bare jern uten c-vitamin!!!!!!! Herregud i hele verden sier man at man må ta c-vitamin eller spiser på frukt som har c-vitamin i seg når man tar jern! Men neida her mente hun at man må bare ta jerntablett! Hallo det er jo det samme som å lage grøt uten melk...... eller hva?!?!?! Også mente hun at jeg må ikke ta noe tran, kalsium heller ikke noe annet vitaminer eller minareler selv om jeg spiser ikke fisk og drikker så lite melk som jeg gjør forbanna idiot! Nei jeg gidder ikke høre på henne, jeg skal ta mine jerntablett med c-vitamin, skal ta mine vitaminer og omega3 og tran! Blir såååå sint på henne...... uff...... men som jeg har forstått på naboen min her, så er hun kjent til å være dum i hode. Måtte bare få det ut... så beklager for det ble så mye stygge ord her! ----------------------------------------------------------------------------- Sant hun høres helt blåst ut i hode! Nei jeg får bytte meg jordmor.... går ikke an å gå til ei som vet mindre enn det jeg gjør!
Gjest *Perser* Skrevet 13. januar 2003 #2 Skrevet 13. januar 2003 Nå har jeg funnet masse inf. som jeg skal ta med meg imorgen til henne! Jeg gir meg ikke på dette her..... og for hennes skyld så håper jeg at vi mistforstod hverandre! Kan ikke forstå at en jordmor kan feil informere gravide, godt at jeg er ikke førstegangs gravid sier jeg bare.....
Gjest Qlio Skrevet 13. januar 2003 #4 Skrevet 13. januar 2003 Forstår godt hva du mener, Perser! Jeg var på 3 kontroller på 2 dager (bedriftskontroll/årssjekk, jordmor og lege på helsestasjonen). Der fikk jeg forskjellig på alkohol. Jordmor og legen på Volvat mente totalt avhold mot alkohol, mens legen på helsestasjonen sa at jeg kunne drikke litt rødvin..... :o Jeg er gravid for første gang, men velger som deg og følge min magefølelse. Leger og jordmødre kan si hva de vil, men vi velger selv om vi vil følge det. Lykke til i morgen!
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2003 #5 Skrevet 13. januar 2003 Det hadde vært fint om dere holdt dere til temaet værsåsnill
Silfen Skrevet 13. januar 2003 #6 Skrevet 13. januar 2003 Jasmin: var det en form for spøk? I så fall tok jeg den ikke, vennligst forklar.
Gjest Hege Skrevet 13. januar 2003 #7 Skrevet 13. januar 2003 Jasmin har ryddet denne tråden for en haug med useriøse innlegg.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #8 Skrevet 13. januar 2003 Heeeey, dere tok bort min kommentar til *perser* jo!!!!!!!! Ikke kom å fortell meg at jeg var usaklig her! Den godtar jeg ikke!! :evil: Nå var dere urettferdig!
Gjest Gjesta Skrevet 13. januar 2003 #9 Skrevet 13. januar 2003 Beklager Caliente, det kan ha gått litt fort der ...Jeg tok vekk alle innleggene som omhandlet det som denne tråden ikke skulle omhandle..og det var bare deler av din. .. Betyr ikke nødvendigvis at du var usaklig heller, men at det sporet litt ut av hva det egentlig handlet om. Jeg skulle selfølgelig bare ha fjernet deler av innlegget ditt
Silfen Skrevet 13. januar 2003 #10 Skrevet 13. januar 2003 Er det ikke normal høflighet å OPPLYSE om at en moderator har fjernet eller redigert i en tråd?
waco Skrevet 13. januar 2003 #11 Skrevet 13. januar 2003 Mener du at du vil ha "morderator was here" lapper overalt her?
Gjest Hege Skrevet 13. januar 2003 #12 Skrevet 13. januar 2003 Jasmin har beklaget saken, og Caliente har godtatt. Saken skal da være i orden. Om noen vil kritisere videre, ta kontakt med moderator. Ikke la denne tråden gli ut i en ny avsporing. La dette være siste ord om dette i denne tråden, og gå videre med tema.
Gjest *Perser* Skrevet 14. januar 2003 #13 Skrevet 14. januar 2003 Jaja veldig koselig dette her, mange har svart og bare få tall som har sagt noe om det som har med det jeg skrev med å gjøre....... veldig morsomt Er det noe vits i å spekulere på det som har blidt slettet? Og spore av alt her igjen, og kanskje så trengs et nytt sletterunde her igjen?
leoanna Skrevet 14. januar 2003 #14 Skrevet 14. januar 2003 Hei Perser, Ser du er litt fortvilt over lite informative svar her, så jeg skal prøve å være litt saklig. For det første, jordmødre vet ikke alt, så ikke stol blindt på det hun sier, men prøv å høre etter, undersøk selv andre steder, og foreta et valg som du mener er riktig. Når det gjelder folsyre, så er det ikke vits i å ta det etter at en har passert 3-3.5 måneder. Folsyre er viktig å ha under dannelsen av blandt annet ryggmargen, og etter 3 måneder er alt dette ferdig dannet. Men før dette bør en ta folsyre. Jern bør vel egentlig bare tas når en har påvist jernmangel. Det som er viktig med jern og c-vitamin, er at c-vitaminet hjelper kroppen å ta opp jernet. Kalsium har den motsatte effekt, og derfor bør jerntabletter ikke tas samtidig med melk eller andre kilder for kalsium. C-vitamin er også et vitamin som skylles ut av kroppen om du tar for mye, så det er ikke farlig å ta jerntabletter med c-vitamin. Jeg spiser heller ikke fisk, og selv om jeg ikke er gravid, er jeg påpasselig med tranen min (eller trantabletten mine). Jeg har snakket med en lege om det, og han sa at det var bra at jeg tok det, spesielt siden jeg ikke får i meg fisk. Jeg ser ikke at det skal være så stor forskjell på dette om en er gravid eller ikke, det er uansett viktig for deg at du får i deg disse vitaminene, særlig nå på vinteren. Kalsium vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det er bra for benbygningen, og kan være med på å forebygge benskjørhet, så jeg skal ikke si noe bastant her. Generelt sett så gjelder det for deg å ikke overgå anbefalt daglig dose av disse vitaminene/mineralene, for noen vitaminer er det ikke bra å få for mye av, men bortsett fra det skal du gjøre som magefølelsen din sier. Neste gang du er hos jordmor er det sikkert lurt å ta med seg litt av den litteraturen du har funnet. Prøv å forholde deg rolig, og ikke anklage jordmoren din på noe som helst vis, for da kan du risikere at hun går i forsvarsposisjon. Gjerne legg igjen litteraturen til henne, slik at hun kan se på den senere. Lykke til Perser, og ikke la deg stresse av en jordmor som kanskje bare hadde en dårlig dag.
CEL. Skrevet 14. januar 2003 #15 Skrevet 14. januar 2003 Hei Perser! Jeg har også hørt at jern skal man IKKE ta dersom det ikke er påvist jernmangel og legen din har sagt at du skal ta det. Det med folsyre: Hvis du tar tabletter med flere vitaminer i :-? er det som regel/ofte folsyre i disse, les på pakningen så ser du hva som er i. Lykke til! Gi oss en tilbakemelding på hvordan det gikk.
Gjest *Perser* Skrevet 14. januar 2003 #16 Skrevet 14. januar 2003 Hei tusen takk for svar leoanne og CEL. Joda det vet jeg at jeg må ikke ta jern hvis jeg ikke trenger det.... Prøvde å gå til jordmoren da, men ingen var der, så jeg ga mappen til hun på labben så lovte hun meg at hun skulle gi det til henne.... Så får jeg vente å se hva som skjer.... Fikk ikke byttet jordmor, for det var ingen andre enn hun på labben der som sagt, så det må jeg gjøre senere Jaja... tror jeg skal bare la henne snakke og la det gå inn i den enne øra og ut den andre.... Håper bare at hun får med seg at vi ikke er i 1950 lenger, og at anbefalinger har forandret seg siden den gang hun studerte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå