Gå til innhold

er det ok og ta seg ein fest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei eg lurte på er det heilt tabu og ta seg ein liten drink med venner og kjente ein gang i blant menst ein er prøver?får litt dårlig samvitighet visst eg gjer det men eg bør vel ikke tenke sånn? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Det er viktig å leve så normalt som mulig når man er prøver også!

Skrevet

Det er jo mange som prøver i måneder og år... man bør jo kanskje ikke hive seg på grisefylla, men en fest i ny og ne kan ikke skade. Ihvertfall ikke om du tar den når du har mensen eller rett etter, da er sjansen minst for at du er gravid! :)

Skrevet

Fosteret deler ikke blodbane i begynnelsen av svangerskap, men spiser av eggeplommen sin. Derfor kan du godt ta deg en fest. Er viktig å leve selv om man prøver.

Skrevet

Når begynner fosteret å dele blodbane med moren? Vet du om det skjer etter IKM? For det er jo først da en har mulighet til å sjekke om en er gravid, selv om spiren er 2 uker gammel ved IKM.

Skrevet (endret)

Alkohol er giftig for fosterets hjerne fra før kvinnen vet hun er gravid og til fødselen. Alkohol griper inn og kan skade de forskjellige prosessene som finner sted i hjernens utvikling gjennom hele svangerskapet

Stod på sidene til BarniMagen... Jeg har derfor ikke drukket alkohol de to ukene mellom EL og IKM ;)

Har også lest at det er en stor missoppfatning at kvnner kan drikke alkohol helt til man deler blodbane med barnet. Dette skal visstnok ikke vere korrekt, da alkoholen kan skade barnet via andre måter enn blodet... Skal se om jeg finner link til denne siden...

Endret av 83`
Skrevet
Stod på sidene til BarniMagen... Jeg har derfor ikke drukket alkohol de to ukene mellom EL og IKM  ;)

Ikke for å kverulere, men du kan faktisk bli gravid ender mensen, og resten mnd. Ikke bare mellom det du tror er EL og IKM. Skal man da sette hele livet på vent til man er helt sikker? Aldri nyte et glass vin? Spise en god ost? Spekeskinke, hvalkjøtt og alt det man hysterisk skal unngå?

Jeg tror man trygt kan følge de rådene man har hatt de siste 10 årene. Alkohol til IKM. Men klart, alt med måte ;)

Skrevet

Jeg skjønner jo dem som alltid blir gravid på første eller andre forsøket...men da er det jo ikke såå mye offer liksom...

Men nå har vi prøvd i over tre år..og om jeg skulle unngått alt mulig rart i den tiden, hadde jeg blitt gal rett og slett..en kan ikke sette hele livet på vent bare fordi en har blitt prøver.. :sjenert:

Skrevet
hei eg lurte på er det heilt tabu og ta seg ein liten drink med venner og kjente ein gang i blant menst ein er prøver?får litt dårlig samvitighet visst eg gjer det men eg bør vel ikke tenke sånn? :sjenert:

Et glass kan du nok kanskje unne deg, men du må ikke drikke deg full!!!

De første 8 uken av svangerskapet er de aller viktigste for nesten alle organene i fosteret, det er da disse dannes og er mest sårbar for skade av f.eks. alkohol. Og som vi alle vet så har en jo gjerne vært gravid noen uker før en slev blir klar over det. Slik at ideelt sett så bør en fra stå.

Noe annet å tenke på er at 1 av 4 svangerskap ender i spontanabort og de fleste de 12 første ukene. En rekke graviditer blir aldri "lagt" merke til fordi de ender i spontanabort før moren merker at hun er gravid.

Info www.uptodate.com og www.harrisons.com

Skrevet

Jeg vet at i bl.a. USA så frarådes kvinner som forsøker å bli gravide å drikke alkohol overhodet. Helt sikkert fornuftig og greit nok for de som prøver noen måneder og så blir gravide, men for de som går i to, tre, fire år blir det etter hvert slitsomt å skulle leve som om man hele tiden er gravid.

Selv er jeg blant de som har prøvd en stund og siden jeg alltid har vært tilhenger av å bruke sunn fornuft, nyter jeg mine vinglass med god samvittighet de periodene i måneden hvor jeg er så godt som 100% sikker på å ikke være gravid. Når jeg nettopp har fått mensen er en slik periode. Nå er det jo også forskjell på å gå i dagevis på fylla og å ta seg noen glass vin.

Skrevet

Hei!

Ser det er mange svar her som har et poeng, dette med at man ikke BØR drikke pga ditt og datt, men man kan da virkelig ikke sette livet sitt på vent bare fordi man PRØVER å få barn.

Jeg mener at det viktigste man kan gjøre er å leve normalt. All fokusering på prøving vil svært ofte gå ut over forholdet og det sosiale livet man lever. Det er ikke sunt.

Jeg sier ikke at om grisefylla 2 ganger i uka er normalt for et menneske så er det bra, for det er ikke bra for NOE som har med kroppen å gjøre. Men en fest i ny og ne, et par glass vin en fredagskveld og lignende, det mener jeg at man skal unne seg.

Nå har vi prøvd i 4.5 år, og jeg vet at om jeg skulle avstått fra fester, et glass vin sammen med gode venninner, feiring av bryllupsdag med god mat og vin og sagt at nei beklager, jeg kan ikke feste fordi vi skal bli gravid, da hadde jeg rett og slett blitt gal.

Så mine 10 øre går til å råde alle som prøver å leve så normalt som mulig. All denne fokuseringa kan gjøre hvem som helst smågal. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...