tusse75 Skrevet 26. oktober 2011 #21 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg tror jeg så på jernia ikke så lenge siden på tilbud også. Veldig grei tråd! Jeg også har ei leirgryte men har ikke blitt brukt så mye. Har jo laga litt grønnsaker med kylling og koteletter men synes det ble samme smak på alt! Kunne vaert greit å få noen oppskrift med ris retter. Det går sikkert an å lage turkiske retter oppi sånne gryter... kom jeg på nå
Frk. Belle Skrevet 26. oktober 2011 #22 Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har laget denne utrloig gode lammeretten i leirgryta Brød blir også gode hvis de stekes i leirgryte.. Jeg baker eltefrie brød i den hver uke. Når man bruker leirgryte har jeg hørt at temperaturen bør nå 200grader og så kan men evnt senke den hvis etter det. Generellt tar det nok litt lengere tid å steke i leirgyte enn uten, men resultate blir bedre.. men kan være greit å vite hvis man har en en oppskrifte hvor tid/tepm er angitt for "vanlig" steking/koking.
skrue Skrevet 27. oktober 2011 #23 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg lager ett brød av typen lite elting og lang heving i uken også. Blir veldig bra. Jeg bruker en uglassert Römertopf type og for at brødene ikke skal sette seg fast har jeg et stekebelegg av teflon fra Clas Ohlson som jeg har klippet til i bunnen. Begge deler tåler 250 grader greit.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 17. mars 2021 #24 Skrevet 17. mars 2021 Denne siden har sannelig lagt død lenge. Jeg kom tilfeldigvis over den da jeg lette rundt på nettet etter en ny Römertopf leirgryte. Jeg vil så gjerne ha en med glassert bunn, men det finner jeg ingen plass. jeg hadde en slik som jeg var veldig glad i, men lånte den bort og så den aldri mer. Den var glassert. Kunne brukes til alt mulig, men en favoritt var lettsaltet kjøtt med bein, gjerne såkalte salte fleskebein. grove biter av grønnsaker og poteter, krydder og en halv kopp vann. 125 grader i 5-6 timer. Er det noen som vet hvor man får kjøpt glassert leirgryte eller har noe gammelt å selge til meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå