Gå til innhold

Mat i leirgryte

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har ei leirgryte som er glassert, men har aldri forsøkt å lage mat i den.

Jeg vet det med å sette den i vann og i kald ovn etterpå.

Jeg lurer på tempratur, steketid og oppskrifter.

Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leirgryte er genialt!

Jeg pleier å kutte opp f.eks. poteter, løk, tomater, gulrøtter - egentlig hva du måtte ha -, legge dette i bunnen av gryta og putte en frossen kylling på toppen. Krydre med salt, pepper og f.eks. timian. Sett på lokk, putt greia inn i ovnen og sett ovnen på 175-200 grader. Hvor lenge den bør stå i ovnen er en smakssak, jeg pleier å la den stå et par timer. Jo lengre jo bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Tusen takk for svar :)

Bruner du kyllingen i panna først?

Har du væske oppi gryta sammen med all maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nei alt går ukokt/steikt i formen. Unødvendig å tilsette veske også - man kan tilsette litt krydder/salt&Pepper for å få smak.

Maten blir veldig god og saftig.

Det sies at man skal bruke forskjellige former til fisk og og kjøtt.

Det har ikke jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Blondie65 :)

Har du noen oppskrifter å dele. Hvis jeg blir hekta på leirgryte, så blir det litt ensformig med bare en oppskrift :ler:

Jeg har tråla nettet, men fant lite.

Blir ikke skinnet på kyllingen litt rart hvis det ikke brunes først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vet ikke om det med skinnet på kyllingen.

Oppskriften kan varieres ved at du putter annet kjøtt. Du lager dette som om det var vanlig koking - er bare at du putter rå ingredienser i gryten og lar det godgjøre seg i ovnen.

Jeg ville laget fisk på akkurat samme måten - lagt fisken oppå grønnsakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om det med skinnet på kyllingen.

Oppskriften kan varieres ved at du putter annet kjøtt. Du lager dette som om det var vanlig koking - er bare at du putter rå ingredienser i gryten og lar det godgjøre seg i ovnen.

Jeg ville laget fisk på akkurat samme måten - lagt fisken oppå grønnsakene.

Ok, koking uten væske? Blir forvirra jeg :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Takk igjen :)

Jeg har lest omtrent alt som står av oppskrifter på nettet, men det er ganske få.

Etter tipset til Shoegal, så har jeg nå 4 oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnet på kyllingen har i alle fall alltid blitt sprøtt og godt når jeg har gjort det på den måten jeg beskrev  :)

Takkk igjen :)

Blir det sprøtt hvis du har på lokket også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkk igjen :)

Blir det sprøtt hvis du har på lokket også?

Ja, det gjør det :) Og i tillegg så er det viktig å ha lokk på for å beholde saftigheten. Men selv om kjøttet blir saftig, så blir altså skinnet sprøtt. Helt enkelt genialt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Lager for det meste steik (svin eller okse stort sett) i leirgryta mi jeg. Deeeeilig, safrig, mør steik blir det av det.

Men fristes til å rpvøe å putte litt forskjellig annet oppi også ja... her var jo noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en sånn til jul, men har ikke helt kommet i gang med å bruke den enda. Kan du ikke fortelle om hvordan du lager steik i den, Malama??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ei steik fra butikken, mine kommer da somregel ferdig surret og uten bein (mamma kjøper svinesteik med bein i midten og sånn, helt annerledes... derfor forklsrer jeg hvordan "mine" steiker er)

Gnir den inn med salt og pepper.

Legger den i leirgryta som er ferdig vannet etter anvisning, sammen med litt melange og en liten dl vann (muligens unødvendig, men jeg har lært å gjøre det sånn av farfar) og litt gulrot eller annet (tomat, purreløk, alt ettersom hva man liker) som ikke er til å spise, men å gi smak til krafta)

Stapper inn et steketermometer (ønsker meg et slikt som gjør at jeg slipper ta av lokket for å lese det av...) og putter det hele inn i ovnen på.. ehh, husker ikke gradene, men sånne normale stekemiddaggrader, sikkert 180-200?

Lar det stå der en liten evighet, tar av lokket og sjekker termometeret, og har alltid vært for utolmodig, så jeg setter på lokket og lar det stå en liten evighet til... (ok, evighetene er ikke så lange, men det føles sånn for meg som ellers stort sett lager middag på en halvtime...inkludert å dekke bordet :ler: )

Når temperturen er rett lar jeg steika hvile litt mens jeg lager saus av krafta, med litt meljevning og krydder etter behov, så skjærer vi opp kjøttet, tilsetter kjøttsafta som siver ut til sausen, har selvsagt kokt poteter og gulrot etc, og nyter en deeeeeilig middag, med mør og saftig steik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jernia har dem igølge egen nettside fra 250-500 kroner avhengig av størrelse og glasur (Jeg har glasert bunn så den er "vanntett" der, men vet ikke hvordan det er med ulgassert bunn jeg, de selger jo begge deler, så det funker sikkert det også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Har dere glassert eller uglassert bunn? Fordeler/ulemper?

Så forresten en på Clas Ohlson, tror den kostet 169,-, var en uglassert tre liter og den så helt grei ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg vet denne tråden er gammel, men Coop OBS har Röhmertopf leirgryte for en hundrelapp om dagen, uglasert og størrelse ca 4 porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...