tuji Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Har dere faste ting dere gjør på spesielle dager, eller tar dere det som trengs etter hvert? Jeg har lagd meg en plan for husarbeidet nå, og håper det skal hjelpe meg å bli strukturert. Er interessert i å høre hvordan andre organiserer husarbeidet!
Malama Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Tror jeg til tider bruker mer tid på å PLANLEGGE husarbeidet enn å reelt gjøre det jeg... god til å planlegge. Nei, spøk tilside, jeg forsøker egentlig å løse dette etter FlyLady-prinsippet. (Jeg er bare ikke så flink enda, men jeg er en liten FlyBaby, så godt jeg kan.)
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Planlegger stadig, men det stopper der Nå prøver jeg kun å ordne huset når ungene er borte slik at jeg kan nyte helgen.
Arkana Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Søndag swifres og vaskes alle gulv og badet, og plantene vannes. Ellers gjøres ting når de trengs.
Imax Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Henger meg på Malamas svar: Jeg er en liten flybaby, og prøver å få til en time hver mandag med vasking av gulv osv. Ellers planlegger jeg ikke så mye, med mindre det er noe jeg vet jeg bør gjøre spesielt (som f.eks. vaske komfyren osv). Har prøvd å skrive opp "vindusvask" i kalenderen 6 uker etter jeg vasket dem sist, men det har foreløpig ikke hjulpet så mye!
Gjest Tanita Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Gjør ting når de trengs. Skriver lister og jobber igjennom den.
Montezuma Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Som du ser i utfordringstråden vår, så har vi faste daglige rutiner. Et par av oss har også en ukeplan som vi følger litt. tar ofte dagens utfordring fra den.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Jeg har så liten leilighet at det går fort å vaske over. Tar det når jeg har tid og gidd
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Kan skrive litt om hvordan vi organiserer husarbeidet. Vi (to voksen og to mindreårige barn) bor i ett hus med to etg. Hovedetg.: Kjøkken, spisestue, stue, gjesterom, gjestebad, gang, hall. Kjeller: Peisstue, kontor, 3xsov., bad, vaskerom, ganger, trapper. Jeg og gemalen har ansvar for hver vår etg. Han hovedetg. og jeg kjeller. Dvs. jeg vasker og henger på plass klær osv., mens han skal rydde etter matlaging osv. Vi vasker hovedsaklig lørdagene. Da bytter jeg også på alle sengene. Ser at det går vekk mye tid (hadde vært kjekt å få gjort andre ting også på fridagen), og har begynt å ta litt i dagene i forkant, hvis vi har tid.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Jeg organiserer det ikke. Jeg gjør det bare.
tuji Skrevet 9. september 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. september 2006 Jeg gjør det ikke, jeg bare organiserer . 1
bubbel Skrevet 9. september 2006 #13 Skrevet 9. september 2006 her gjøres ting etterhvert. Men nå får jeg vaskehjelp så da vlir det jo ikke mye igjen til meg..
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #14 Skrevet 9. september 2006 Den viktigste regelen vi har her i huset er at alle må rydde opp etter seg og legge ting på plass. Det støvsuges en gang i uka (tirsdag) og vaskes en annen dag (torsdag elller fredag). Klær vaskes torsdag/fredag. Arbeidsdeling som vi bytter på annenhver uke: 1:holder huset i orden, får alle ut av huset på morningen, tar oppvaskmaskinen og støvsuger (skifter også på sengene) 2: følger opp lekser, lager middag, vasker gulv og klesvask Ansvaret for matinnkjøp er hos pappa, innkjøp av klær hos mamma (meg). Det er de tingene vi må fordele. Annet gjør vi sammen fordi det bør være to, eller hver for oss fordi vi det er ting vi liker å gjøre. Ungene rer egne senger og holder orden der selv. Prøver å ha lørdager og søndager fri fra husarbeid. Det fungerer egentlig veldig fint.
Knøttet Skrevet 9. september 2006 #15 Skrevet 9. september 2006 Som regel gjør vi husarbeidet på torsdag/fredag, eller den dagen i uka forloveden har mest fri. Husarbeidet vil da si all gulvvask, støvtørking, skifte på senga, riste tepper o.l. Plantene vannes hver tirsdag og fredag. Vinduene derimot, er en historie for seg selv ... Vi har skullet vannet de i flere uker nå, og de er enda ikke vasket Vinduene blir vasket kanskje en-to ganger i året ... Heldigvis vises det ikke såå godt på de vanlige vinduene, det er verre med det store takvinduet i stua ... Klesvasken tar vi når det trengs, En ladning med 60graders vask og en med 40, ca 3 ganger i uka. Så det er ikke så mye organisering i det, mer rutine ...
Gjest Naria Skrevet 9. september 2006 #16 Skrevet 9. september 2006 Leiligheten ser aldri ut her. Vi er så dårlige på å ta husarbeidet at det stort sett ser ut som en svinesti hele tiden. Vi flytter om en ukes tid, og da skal det settes opp en plan, for det er tydeligvis det som må til. Dessuten får vi oppvaskmaskin, og det kommer til å hjelpe oss veldig, oppvasken er det største problemet vårt.
Xania Skrevet 9. september 2006 #17 Skrevet 9. september 2006 Tja, vi har jo en plan, men ikke alltid den blir fulgt... Planen er at onsdag er vaskedag. Da skal jeg vaske og tørke klær i fellesvaskeriet og støvsuge/vaske gulv. Mannen skal vaske bad og tørke støv. Klær og bad blir stort sett alltid vasket, men det hender vi drøyer med gulvvask og støvtørking. Annet husarbeid tas ved behov. (Takk og pris for oppvaskmaskin, sier jeg bare!)
Vingedama Skrevet 11. september 2006 #18 Skrevet 11. september 2006 Jeg gjør alt mulig husarbeide fortløpende etterhvert som det dukker opp, hvilket medfører at jeg gjør alt fordi jeg f.eks ikke orker å vente 1 uke på at stesønnen skal støvsuge teppet sitt - fordi gubben lot ham dra til mora før dette var gjort og 1 uke til han kommer igjen. Vi hadde rett og slett grodd ned om vi skulle hatt plan. Det tok gubben 2 1/2 år å male listene i gangen, men det var stadig en plan. Så jeg ordner opp med den gang, jeg. Det faller på meg allikevel. Men da gjør jeg jo heller ikke annet enn å vaske å rydde når jeg er hjemme. Ikke den beste løsningen, men jeg orker ikke ha det rotetet rundt meg.
Gjest Gjesta Skrevet 11. september 2006 #19 Skrevet 11. september 2006 Leiligheten ser aldri ut her. Vi er så dårlige på å ta husarbeidet at det stort sett ser ut som en svinesti hele tiden. Vi flytter om en ukes tid, og da skal det settes opp en plan, for det er tydeligvis det som må til. Dessuten får vi oppvaskmaskin, og det kommer til å hjelpe oss veldig, oppvasken er det største problemet vårt. ← Oppvaskmaskin hjalp VELDIG hos oss. Er jo bestandig rotete når en ikke har det... Eller taes klesvask når det hoper seg opp. Støvsuging og vasking av gulv er min kjæres jobb. Støvsuging må gjøres en del takket være en ganske hårete hund som har en tendens til å ha med mye rart i pelsen sin i tillegg til alt håret... Annen vask taes etter behov. Bør nok settes opp en plan. Det har en tendens til å bli for lenge mellom hver gang. Gjerne rett før vi får gjester... Men har en sammenheng med at vi har holdt på med oppussing, så flytting, så mer oppussing og beising. Da blir vaskinga nedprioritert... Ellers genererer post mye rot hos oss... Blir bare liggende rundt på diverse bord...
Gjest *Snart medlem* Skrevet 11. september 2006 #20 Skrevet 11. september 2006 Vi har organisert husarbeidet slik at lørdager er rydding, støvsuging, baderoms- og gulvevask, og da tar som regel mannen seg av rydding og støvsuging og jeg tar meg av vaskingen. I hverdagen er det slik at han vasker opp når jeg lager middag, og jeg vasker opp når han lager middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå