Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Kjøpte en LG støvsuger til 299,- på Expert for et par-tre uker siden. Funket kjempegodt ved første gangs bruk, deretter har den bare sugd dårligere og dårligere. Skulle bruke den i går, og da begynte den å lukte svidd etter et par min, og slo seg av. Ventet et stundt, prøvde på nytt, den luktet svidd, og slo seg av. Skal selvfølgelig levere den inn (har kvittering), men må jeg levere den på samme Expert som jeg kjøpte den hos (har en som er mye nærmere...) Har jeg rett på pengene tilbake, eller bare tilgodelapp, evt ny, lik støvsuger (ikke aktuelt...) Da jeg kjøpt den, kjøpte jeg også med en pakke med støvsugeposer. Da den fulgte med poser, er denne ennå uåpnet. Har jeg rett på å levere inn de og? trenger jo ikke de når jeg ikke har støvsuger...
Scorpina Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Vel, er jo samme kjede så HVOR du leverer inne støvsuger'n burde ikke ha noe å si men...ring først og hør. Dumt å dra bomtur liksom... Mht "pasienten" - mulig er det motoren som er gåen siden det lukter svidd. Noen ledninger som er gåen kanskje? Overledning? Ta med deg ALT - støvsuger, poser og kvittering og møt opp i butikken. Tviler sterkt for at de reparerer en støvsuger til knappe 300,-. Er butikken seriøs (les: gir skikkelig kundebehandling/service) gir de deg tilgodelapp. Legg til noen hundre kroner mer og få deg en SKIKKELIG støvsuger som tåler å arbeide. Off topic - noen som så tv2 hjelper deg? Elprice som kødder veeeldig mht nevnte kundebehandling/service og her er det snakk om en sum på nesten 40.000,-!!!
Bobeline Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 (endret) Det er det samme hvilke lokaler du reiser til så lenge det er butikker i samme kjede (det viktige er at du reklamerer støvsugeren hos en Expert butikk). I følge Forbrukerkjøpsloven ka forbruker kreve retting eller omlevering. Det vil si at selger må få produktet reparert, eller at selger gir lik vare til kjøper. Dette gjelger ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selger urimelige kostnader. Det vil si at hvis det er billigere for selger å reparere produktet, faller krav om omlevering bort. Retting (avhjelp) kan foretas to ganger for samme feil, med mindre det er sterke grunner som tilsier flere avhjelpsforsøk. Blir forbruker avskåret fra produktet i mer enn en uke, kan forbruker kreve erstatingsprodukt i den tiden produktet er inne til retting. Seriøse butikker som gir god service må veie kostnader opp mot hverandre og vurdere hva som koster minst når forbruker reklamerer på et produkt. Kjøper kan ikke kreve tilgodelapp, med mindre retting (avhjelp) og/eller omlevering er tilbydt og gjennomført. Nekter kjøper retting og omlevering, faller kravet om tilgodelapp også bort. Endret 8. september 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #4 Skrevet 9. september 2006 Hei! Var for å levere inn støvsugeren i dag, men de nektet å ta i mot den. De mente det måtte ha kommet noe støv inn i motoren, og at det var derfor den var ødelagt. Dette var min feil, og holdt ikke til reklamasjon, mente de.. Dessuten sa de at man alltid skulle sjekke at posen var riktig satt inn før hver eneste støvsuging... (finnes det noen i verden som gjør dette?) De kunne forøvrig ikke se at posen skulle ha vært satt feil inn + at lokket ikke skal kunne gå igjen dersom noe er feil.. De stod tre stykker og mente at "dersom vi skal ta i mot den, så går det på ren goodwill, men det mener vi ikke holder der". Jeg gadd ikke ta diskusjonen pga gråtende barn + at jeg er syk.. Prøver heller på en annen butikk over helgen. Men er det noe som helst hold i det de sa? Jeg aner ikke hvordan det evt har kommet støv inn i motoren. Har selvfølgelig ikke støvsuget uten pose og filter, og det begrenser seg hvor mye den har vært brukt på tre uker...
Bobeline Skrevet 9. september 2006 #5 Skrevet 9. september 2006 Selger skal ta i mot produktet og undersøke om det er en mangel forårsaket av forbruker eller om feilen skyldes feil på varen. Er mangelen et resultat av feil bruk fra forbrukers side, kan selger belaste kjøper/forbruker for ekstra kostnader som har fulgt av undersøkelsen. Dette kan bare innkreves av selger hvis selger har gjort kjøper uttrykkelig oppmerksom på at undersøkelse og reparasjon av et produkt som kjøper har ødelagt, vil bli belastet forbruker. Hvis selger ikke gjør forbrukeren oppmerksom på at merutgifter ved en slik undersøkelse må betales av forbruker, er det selger som bære kostnadene. Så lenge garantitiden ikke er over, og du har kvittering på kjøpt vare, skal butikken (butikk kjeden) som har solgt varen, ta produktet inn og sende dette til undersøkelse hos produsent. Produsent vil avgjøre om feilen skyldes feil bruk av varen, eller om det er en fabrikkfeil. Er det en mangel oppstått ved feil bruk kan undersøskelseskostnadene bli belastet forbruker, hvis (og bare hvis) selger har gjort forbruker oppmerksom på at eventuelle kostnader vil bli belastet forbrukeren. Skyldes mangelen en fabrikkfeil, vil dette gå inn under garantien og skal rettes ved avhjelp eller omlevering. En butikk (eller butikk kjede) kan ikke gi forbruker/kjøper vilkår som er dårligere dette. Det vil si at butikken ikke kan påstå at undersøkelse av mangelen er et tegn på butikkens "goodwill" så lenge avtale om kjøp (kvittering) foreligger og garantitiden ikke er utløpt. § 3. Ufravikelighet. Lovvalg Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Krista83 Skrevet 10. september 2006 #6 Skrevet 10. september 2006 Det virker helt sykt. Har solgt en del av dise støvsugerne. Og har også tatt imot noen i retur. Jobber selv i en expert og ville ikke tenkt på å ikke ta imot denne støvsugeren. Men jeg tar alltid en kikk på filtre og slikt for å se om den er brukt til å suge opp pussestøv ol som ikke skal suges inn i en støvsuger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå