Gjest mix Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Har litt av hvert stående i kjøkkenskapene.... Bl.a. en Braun stavmikser. Hva bruker dere den til? Har hakket mandler i den, men det er vel omtrent det eneste.... :icon_neutral: Kan den forresten brukes til å lage smoothies, eller må man da ha en slik blender til det?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Smoothies, supper, sauser, dip, hakking/mosing av tomater og andre grønnsaker, hakking av nøtter, pureer, potetmos, dressinger, syltetøy/fruktmos, barnemat, fiskefarse, glasur... Sikkert mere også, men husker ikke akkurat nå. Bruker den daglig, i hvert fall. Vi har en stavmikser av 169 kroners typen uten noen form for ekstrautstyr og uten "beholder".
Arkana Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Vi har en stavmikser med beholder og en egen kniv til beholderen. Uten beholder bruker jeg mikseren i sauser og supper. Beholderen bruker jeg til å hakke mindre mengder ingredienser, f.eks. nøtter, sjokolade, kjøre loff til smuler, urter osv. Tror egentlig jeg hadde klart meg fint uten stavmikseren, for food processoren (som også har blender) kan gjøre alt dette, og mer til. Jeg bruker stavmikseren mest fordi vi nå har den og fordi den er liten og praktisk når man ikke skal hakke/mose så mye.
Gjest piaf Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Det fine med stavmikseren (ihvertfall den "vanlige", enkle jeg har), er at man kan bruke den rett i gryten når man lager purésuppe eller grønnsakspuréer. Hvis jeg har gjester og det er viktig at suppen blir helt slett og garantert klumpefri, bruker jeg foodprocessor. Litt mer styr - og litt mer oppvask. Til hverdags tåler jeg en hel grønnsaksbit eller to, men mindre oppvask, så da er stavmikseren best. Det jeg bruker stavmikseren mest til er kålrabistappe, ertepuré, ulike supper og dressing. Vil derimot fraråde å bruke stavmikseren til potetmos - det blir seige saker.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Vil derimot fraråde å bruke stavmikseren til potetmos - det blir seige saker. ← Husker jeg serverte "tapetlim" til pølsene etter å ha brukt stavmikseren på potetene ja! (Bruker den for øvrig rett i kjelen til pureer, og til å hakke nøtter og mandler med).
Malama Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Absolutt ingenting. Kan ikke huske sist jeg brukte den heller. som stuednt brukte jeg selve vispen av og til, fordi jeg ikkehadde noen annen mikser, til å lave vaffelrøre eller piske krem etc, men nei, jeg kan rett og lett ikke si at jeg brukr den til noe som helst. Men jeg har den fortsatt.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 Vil derimot fraråde å bruke stavmikseren til potetmos - det blir seige saker. ← Det har jeg aldri opplevd, men det har skjedd når jeg har brukt foodprocessor. Det viktigste for å unngå tapetlim-effekten er vel tross alt å ikke salte potetene før mosen er ferdig.
Lula Skrevet 8. september 2006 #8 Skrevet 8. september 2006 Det har jeg aldri opplevd, men det har skjedd når jeg har brukt foodprocessor. Det viktigste for å unngå tapetlim-effekten er vel tross alt å ikke salte potetene før mosen er ferdig. ← Ja, det er viktig å ikke salte før mosen er ferdig, men å bruke stavmikser er faktisk enda verre! Konsistensen blir som regel helt forferdelig (avhenger litt av hvilken type poteteer man bruker også...)
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Ja, det er viktig å ikke salte før mosen er ferdig, men å bruke stavmikser er faktisk enda verre! Konsistensen blir som regel helt forferdelig (avhenger litt av hvilken type poteteer man bruker også...) ← Vel, min potetmos har aldri blitt seig av det, så jeg kommer nok til å fortsette å bruke stavmikseren.
Lula Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Vel, min potetmos har aldri blitt seig av det, så jeg kommer nok til å fortsette å bruke stavmikseren. ← Bra for deg! Vi andre dødelig får bruke andre metoder
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Bra for deg! Vi andre dødelig får bruke andre metoder ← Da MÅ jeg bare anbefale potetpresse. Ser ut som en forvokst hvitløkspresse, og er genial. Virkelig genial
Gjest Fjellsippa Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 (endret) Jeg bruker stavmikseren til å lage aioli, og her kommer oppskriften. Den er nydelig til reker (ikke glem hvitvinen) Før du begynner må du huske på at alle ingredienser må ha romtemperatur. Ha 2 eggeplommer i begeret som fulgte med mixeren. Tilsett 1 ts dijonsennep og en hvitløksbåt kuttet i skiver. Ha i litt salt og pepper. Tilsett 2,5 dl olje forsiktig (bland gjerne olivenolje og annen nøytral olje). Oljen skal ligge på toppen. Sett stavmikseren i bunnen av begeret og start den. Hold den der en stund. Når du ser av det samler seg kan du dra mikseren sakte opp. Ikke dra for fort. Du må hele tiden sørge for at du har med deg den tykke majonesen. Når du er ferdig tilsetter du litt sitronsaft. Hvis du synes at aiolien er for tykk kan du tilsette litt kallt vann. Hvis du mot formodning mislykkes, og majonesen blir tynn, starter du på nytt med 2 eggeplommer i en bolle. Bruk vanlig mikser og spe med blandingen til du har en tykk majones. Lykke til! :smilejente: Endret 8. september 2006 av Fjellsippa
Gjest Fjellsippa Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Dildo ← Da blir det vel i så fall med den ene gangen...
Lula Skrevet 9. september 2006 #15 Skrevet 9. september 2006 Da MÅ jeg bare anbefale potetpresse. Ser ut som en forvokst hvitløkspresse, og er genial. Virkelig genial ← Bruker både potetpresse og potetstapper. Til hverdags blir det som regel stapperen fordi den er enklere å vaske. Bestemoren min brukte alltid elektrisk håndmikser. Det blir veldig luftig og fin mos av det
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #16 Skrevet 9. september 2006 Bra for deg! Vi andre dødelig får bruke andre metoder ← Litt unødvendig frekt svar, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #17 Skrevet 9. september 2006 Guacamole; avocado, hvitløk, limesaft, salt og pepper. Voila!
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2006 #18 Skrevet 9. september 2006 Stort sett bare til å mose jordbærsyltetøy, her i huset liker vi ikke klumpene i syltetøyet
Gjest Fjellsippa Skrevet 9. september 2006 #19 Skrevet 9. september 2006 Apropos stavmixere. Det kan være litt vanskelig å rengjøre den. Helt til jeg kom på en glup ide. Ta et litermål og ha en halv liter lunkent vann i. Ha i oppvaskmiddel, og kjør stavmikseren i vannet ei stund. Vips ..... så er den ren inni rundt kniven. Da er det bare å vaske utenpå, og skylle.
Gjest Gjest_ylva_* Skrevet 9. september 2006 #20 Skrevet 9. september 2006 Apropos stavmixere. Det kan være litt vanskelig å rengjøre den. Helt til jeg kom på en glup ide. Ta et litermål og ha en halv liter lunkent vann i. Ha i oppvaskmiddel, og kjør stavmikseren i vannet ei stund. Vips ..... så er den ren inni rundt kniven. Da er det bare å vaske utenpå, og skylle. ← Wow, genialt Det skal jeg huske på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå