Leanne Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Har lest mange tråder om dette før, men finner ikke igjen noen nå... Hvor lenge er det anbefalt at et barn sitter bakovervendt i bil?? Mener å huske det var 2 eller 4 år... Tuppa vår blir snart 2, men sitter fortsatt bakovervendt, og foreløbig har dette gått veldig greit.. Så hvis det er anbefalt å ha henne sittende sånn lenger så vil jeg jo gjerne følge det...
Gjest HB Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Trygg Trafikk sier 4 år. Du kan lese mer her Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Tror det er anbefalt til 3-4 år. Det som gjerne blir et problem lenge før dette er at bena til barnet blir så lange at det sitter med knærne mot brystet - og ikke vet jeg om det kan være veldig gunstig i en kollisjon...? Våre barn ble snudd da de begynte å bli bilsyke, da var de ca 1,5 - 2 år. Da var det allerede også trangt til bena, så vi tenkte oss ikke om to ganger før vi snudde de.
Gjest HB Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Tror det er anbefalt til 3-4 år. Det som gjerne blir et problem lenge før dette er at bena til barnet blir så lange at det sitter med knærne mot brystet - og ikke vet jeg om det kan være veldig gunstig i en kollisjon...? ← Limer inn en kommentar fra Trygg Trafikk til akkurat dette. Se ellers linken over. Mange foreldre snur barna tidlig fordi de mener barna sitter ubehagelig hvis de har bena bøyd når de sitter i en bakovervendt barnestol. Barn tar ikke skade av å sitte med bøyde ben, og de synes som oftest ikke det er så ubehagelig heller. Det gjelder her som ellers på biltur med barn; ta gode pauser med jevne mellomrom og la alle i bilen komme ut og strekke på seg. Hilsen Lille meg
Leanne Skrevet 8. september 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2006 Trygg Trafikk sier 4 år. Du kan lese mer her Hilsen Lille meg ← Takk for svar! Da får vi ha henne sittende bakovervendt 2 år til Godt å vite at det ikke er skadelig å sitte med litt bøyde bein.. Foreløbig har hun god plass til beina sine, men hun vil vel få mindre plass etterhvert som hun vokser..
Furstina Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Det som kan "tvinga dig" till att vända barnet tidigare är om barnet är väldigt långt och växer ur stolen. (Vi behöver nog göra det med vår son - tyvärr). När öronen tittar över ryggstödet på stolen är den för liten (eller barnet för stort) för att sitta bakåtvänt. Det finns också mycket information på svenska vägverkets sida http://www.vv.se om barn i bil. Även här rekommenderar man att barnen sitter bakåtvänt till 4 års ålder.
tattoopia Skrevet 8. september 2006 #7 Skrevet 8. september 2006 hvis jeg skulle hatt jenta mi sittende bakovervent nå i en alder av 3,5 så ville hun jo vært nødt til å sitte med bena på hatthylla. hvis ikke det er ubehagelig så vet ikke jeg
Leanne Skrevet 8. september 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2006 hvis jeg skulle hatt jenta mi sittende bakovervent nå i en alder av 3,5 så ville hun jo vært nødt til å sitte med bena på hatthylla. hvis ikke det er ubehagelig så vet ikke jeg ← Det kommer vel litt an på hvilket barnesete man kjøper, hvordan det festes og hvor barnevennlig bilen er.... Vi legger stor vekt på sikkerhet, og har kjøpt bil og barnestol etter det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå