Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver å hjelper mamma å finne seg ny bil. Hun er 55 år og kjører lite. Stort sett bare til og fra jobb (4 km hver vei) og noen helgeturer. Lurer på om leasing kan være noe for henne. Noen som har erfaring med dette?

I en bilavis har de et tilbud på en Toyota AYGO som jeg tror kan leases. Det står :

"Tilbud Privatleie

Toyota AYGO 5-dørs med vinterhjul og fritt vedlikehold i 3 år/50 000 km kr 164.800,-

Kr 1990,- pr mnd inkl. mva.

Periode : 3 år/ 45000 km

Startleie og etabl. kost. kr 29000,-

Total leie kr 100640,- "

Betyr dette at bilen kan leases?

Og har jeg forstått det rett at hun da betaler 29000,- før hun får bilen, og deretter 1990,- kr i mnd?

Hva med servicer? Må hun betale dette, eller er det inkludert?

Hva skjer etter 3 år? Må hun kjøpe bilen, eller kan den fortsatt leases?

Noen som har erfaring med å lease, og gidder å fortelle meg ulemper og fordeler med dette?

På forhånd takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg driver å hjelper mamma å finne seg ny bil. Hun er 55 år og kjører lite. Stort sett bare til og fra jobb (4 km hver vei) og noen helgeturer. Lurer på om leasing kan være noe for henne. Noen som har erfaring med dette?

I en bilavis har de et tilbud på en Toyota AYGO som jeg tror kan leases. Det står :

"Tilbud Privatleie

Toyota AYGO 5-dørs med vinterhjul og fritt vedlikehold i 3 år/50 000 km kr 164.800,-

Kr 1990,- pr mnd inkl. mva.

Periode : 3 år/ 45000 km

Startleie og etabl. kost. kr 29000,-

Total leie kr 100640,- "

Betyr dette at bilen kan leases?

Og har jeg forstått det rett at hun da betaler 29000,- før hun får bilen, og deretter 1990,- kr i mnd?

Hva med servicer? Må hun betale dette, eller er det inkludert?

Hva skjer etter 3 år? Må hun kjøpe bilen, eller kan den fortsatt leases?

Noen som har erfaring med å lease, og gidder å fortelle meg ulemper og fordeler med dette?

På forhånd takk for hjelpen!

vi tenkte å lease. men det var sååå mange ulemper med dette, satt meg ikke helt inn i det men hørte rykte om at de går nesten over med lupe når man er ferdig med bilen.man kan kjøpe den etter de åra, eller bytte den inn eller forlenge låneperioden..

men de er vist veldig vanskelig med små riper, osv. ting som kan komme etter noen år med kjøring..

Skrevet

Du må for all del ikke inngå noen lesing før etter nyttår, når avgiftene er justert. En hel del biler blir billigere, men det er det ikke alle leasingsfirma som tar hensyn til. Ergo sitter de som har inngått kontrakt med gammel høy pris, igjen med en dårlig deal.

Aygo var forresten en småinteressant affære, bare synd den bråker så jævlig. Den er for øvrig en av de bilene som bør synke i avgifter.

Skrevet

Vi hadde tenkt å lease vår nye bil, da det virket så gunstig med kun 3500,- i mnd. i bil. Men etter å ha fått lese gjennom leasing-kontrakten så ble det heller kjøp på oss, gitt.

Nå var jo ikke kontantbeløpet på den bilen dere har sett på så stort, da, men dette er penger dere ikke får tilbake. (I motsetning til ved kjøp da dere som regel vil ha en liten sum til overs etter at lånet er nedbetalt, da lånet betales ned raskere enn verdiforringelse av bilen.)

Sett opp et regnestykke som tar med alle utgifter i løpet av 3 år og se hva som økonomisk vil lønne seg mest for dere. (Kjøp kontra leasing). I vårt tilfelle, med kjøp av en bil til 350.000,- tjente vi over 80.000,- på å kjøpe. Da er det beregnet at vi skal selge bilen etter 3 år med en verdiforringelse etter dagens takster.

I tillegg var kontrakten lengre enn et vondt år, med en MASSE med liten skrift. Det var nesten så vi lurte på om biloen burde stå innlåst i en garasje i 3 år for at vi ikke skulle risikere å måtte betale en hel masse når vi skulle levere den tilbake.

Moralen er : Tilbud som ser for gode ut til å være sanne.......osv....

Skrevet

Jeg er ikke noe fan av leasing av bil, men alikevel må jeg innrømme at engangsummen man betaler som oftest tilsvarer beløpet man må påregne i avskriving når du kjøper bilen selv. Så akkurat der går det nok ofte opp i opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...