Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når lot dere barnet deres begynne å spise selv med egen skje, i f.eks yogurt, middagsglass?

Når sluttet dere med å skjære brødskiven i firkanter og ta bort skorpen

Når lot dere barnet drikke av vanlig glass ved bordet?

Når begynnte barnet med egen gaffel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når lot dere barnet deres begynne å spise selv med egen skje, i f.eks yogurt, middagsglass?

ca 8 mnd

Ca 1 år

Ikke ennå. hun er 1 1 /2

ca 8 mnd

Skrevet

Oi!!!

Takk for svar!

Da er vi kanskje veldig sent ute da?Sønnen min på 15 måneder får ennå ikke spise selv med skje, det blir bare gris, jeg skjærer fortsatt opp brødskiven i små terninger, og fjerner skorpen!!!!

Skrevet

Du må bare la ham prøve og regne med at det blir en del søl.

Jenta vår fikk hele brødskiver (delt i to) med i barnehagen fra hun var 1 år. Men hun spiste som regel bare inntil skorpen.

Å bruke skje/gaffel begynte hun med sånn ca. når hun var halvannet. Hun hadde en tendens til å snu skjeen før den nådde munnen. Derfor var det lettere for oss å mate henne.

Å drikke av glass begynte hun med når hun var ca. 21 måneder. Brukte sugerør til melk før det og tutekopp til vann. Men vi må fylle glasset bare halvfullt, ellers renner det ut før glasset når munnen.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Har aldri brukt middagsglass, yoghurt fikk hun spise med skje fra hun var 1,5 år. Grøt fikk hun spise med skje alene rundt 1 års alderen, da grøten er litt tykkere og fortsatt er litt klistret til skjeen selv om hun snudde den opp ned..

rundt 1 år delte vi brødskiven kun i 2 men hun lot ofte skorpen ligge.. Fra hun ble 1,5 fikk hun ikke ny brødskive før hun hadde spist skorpen først. Nå går det stort sett greit å spise med skorpe. (hun er nå 21 mnd)

Rundt 1 år.

Vi øvde en del i badekaret først, ga henne glass med vann mens hun satt der. Om hun sølte gjorde det jo ikke noe..

Ble jo litt søl i starten ved bordet, men hun lærte det fort.

Jenta vår spiste middag med hendene fra hun var 7-8 mnd, så gikk hun over til å bruke gaffel da hun var 10-12 mnd.. (men det gikk nok fortere med hendene, så var hun veldig sulten lot hun gaffelen ligge :ler: )

Skrevet
Oi!!!

Takk for svar!

Da er vi kanskje veldig sent ute da?Sønnen min på 15 måneder får ennå ikke spise selv med skje, det blir bare gris, jeg skjærer fortsatt opp brødskiven i små terninger, og fjerner skorpen!!!!

Søl blir det , men jeg tror ikke de lærer hvis ikke du får prøve. Kopp eller vanlig glass er vel det eneste vi er litt dårlige på å årøve , men det er fordi hun blir søkk våt. ;)

Skrevet

-rundt 1 års alder fikk han prøve seg. Nå spiser han stort sett alt alene (16mnd.)

Når sluttet dere med å skjære brødskiven i firkanter og ta bort skorpen?

-Har alltid beholdt skorpen på brødet fra han begynte å spise brød ved 7 mnd. alder, men jeg skjærer som regel fortsatt opp skiven i terninger.

-Vi driver nå og øver oss på å drikke av glass. Bruker fortsatt tutekopp i barnehagen. Til vann bruker vi en Imsdalflaske med drikketut.

-Han har en plastgaffel han har bruk siden han var 1 år ca. Han liker godt å spise brødbitene sine med gaffel så det hender han får lov til det ;) Ellers bruker han jo mest skje.

Skrevet

Hos oss er det samme som første gjest. Du er lovlig sent ute, Jens..... :ler:

Skrevet

Det kommer da vel an på hvor lang tid barnet har hatt på seg til å trene på å spise også da. Hvis man har fullammet til 9 måneders alder, har det selvsagt ikke vært behov på å trene med skje når ungen er 8 mndr. Er ingen i gang med grøt fra tre måneder, har den hatt fem måneder å trene på til den er 8. (ja, jeg vet det er en forenkling...)

Men at unger selv må få prøve seg og at ja, det blir klin - det er helt sikkert!!! (og eneste måten å lære på!)

Skrevet

Mitt barn spiser forresten ikke med bestikk i det hele tatt, men maten går inn - på de underligste måter for det. Skorper er livretten, bløte brødbiter ikke på langt nær så spennende.

Skrevet

Ved ett år ca

Når han var 8 mnd fikk han en skive klappet i to med skorper på. Men han spiste bare inntil skorpen.

Var sent ute. Ca når han var 1 1/2

1 1/2 tror jeg.

Skrevet

Vi pleier å mate vår ettåring med skje, men ei jeg snakke om som hadde ett barn som begynte i bhg når barnet var 10 mnd sa at der hadde ungene spist med skje selv. Selfølige med tilsyn, og så klart det ble mye gris. Men foreldrene hadde alliekvel blitt veldig forbauset over hvor flink han hadde vært.

Jeg tar ikke bort skorpe, deler ei brødskive i fire til min ettåring.

Snuppa KAN drikke av vanlig glass, men vanligvis så har hun egen drikkkopp. Er det magic de heter mon tro?

Gaffel har vi ikke forsøkt enda, ikke tenkt på det faktisk. Forsøker i morgen kanskje. ;)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Vi har også vært litt trege, Jens. Orker ikke så mye søl!

Skrevet

Dette varierer stort! Noen begynner ved et halvt års alder. Andre må vente til over året (fordi maten virkelig fyker i vegger og tak). Noen får til å spise selv ved ett års alder, noen kliner umenneskelig mye ved 2 års alder.

Vi ventet nærmere et år med første. Andre får vel også vente så lenge. For den andre bare bruker skeia til å pille maten ut av munnen, i stedet for inn...

Skrevet

Oj, det er en stund siden... han var kanskje 9-10 mnd.. JA det blir søl og det blir mye søl og jeg også hadde helt noian for det i begynnelsen men skjønte at han ikke lærer hvis han ikke øver.. så nå har han en gaffel eller skje og jeg har en gaffel eller skje.. det meste av maten er det jo jeg som putter i munnen hans men han begynner faktisk å bli veldig flink! Jeg har bare en klut på bordet og vasker over bordet og litt på gulvet etterpå. det er fort gjort, det er bare det at man ikke er vant med slik søl så man tenker som deg men man blir fort vant med det ;)

Jeg bytter litt på jeg, spørs hvor god tid jeg har... spiser vi alle sammen så skjærer jeg opp for da spiser han selv, ellers så klarer han fint å spise av hele brødskiver..

ikke enda, han er 15 mnd!

rundt ni-ti mnd, han liker å ta for eks brødskive på gaffelen og putte inn i munn, men dette er en barnegaffel da, og vi følger med hele tiden!

Skrevet

Et godt tips når barnet begynner å drikke av glass selv, er å aldri helle oppi mer enn du vil tørke opp :ler:

Skrevet
Et godt tips når barnet begynner å drikke av glass selv, er å aldri helle oppi mer enn du vil tørke opp  :ler:

:Nikke:

I tillegg bruker vi sånn smekke med "oppsamler", så da havner det som ikke går i munnen i smekka i stedet.

Skrevet

Spise med skje - ca 7 mnd

Jeg skjærer fortsatt brødskiva i firkanter (stort sett) men hun har altid fått skorper. Lillemor er 1,5 år.

Lillemor har drukket selv av glass siden hun var 7 mnd ved bordet. Prøvde seg en god stund før det. Selvsagt blir det litt søl av og til - fremdeles.

Gaffel har hun fått i det siste. Hun vil jo helst ha det samme som oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...