Gjest Utlogget nå Skrevet 8. september 2006 #1 Skrevet 8. september 2006 Vi har akkurat fått resultatene fra mannens sædprøve, hvor det ikke ble funnet noen sædceller i det hele tatt! Vi fikk ikke noe mer informasjon om dette, bare beskjed om å ta en ny test om tre måneder for å utelukke at lab'en har gjort en feil og slike ting. Jeg har derfor surfet litt på nettet, og funnet ut at det i det minste er en teoretisk mulighet for at han produserer sædceller, men at de ikke kommer ut pga blokkeringer el.l. Det skal visstnok også eksistere tester for å sjekke om det er dette som skjer, eller om han faktisk ikke produserer noe i det hele tatt. Men jeg er usikker på om disse testene faktisk brukes, eller om de kun finnes "på papiret". Så da lurer jeg på hvor vi henvender vi oss for eventuelt å få undersøkt ham nærmere? Hvilke klinikker (både private og offentlige) jobber med utredning av menn? Må man ha henvisning dit? Vi regner vel med at det ikke er noe håp for oss, men det hadde vært greit å få sjekket opp alt som kan sjekkes opp.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #2 Skrevet 8. september 2006 Anbefaler Andrologisk Senter i Oslo! Og evt private fertilitetsklinikker, men der kjenner jeg ikke til noen av egen erfaring. Min erfaring er at det offentlige helsevesen har fokus på gynekologi og barnløshet, ikke det mannlige, og er lite behjelpelig med å utrede menn videre. Selv om en sædprøve kan være uten spermier, så kan ting i mange tilfeller gjøres! dersom testiklene produserer sæd, men at sædlederne er tette, er det mulig å hente ut sæd kirurgisk fra testiklene og bruke denne til ICSI/IVF-befruktning. Det kan også være hormonelle årsaker til at prøven er uten sæd, og testiklene kan stimuleres med hormoner til å produsere spermier. Om ikke nok til naturlig befruktning, så i hvertfall nok til ICSI/IVF-befruktning. Så det kan fortsatt være håp! Som sagt anbefaler jeg Andrologisk senter - Dr. Purvis som driver dette er levende opptatt av mannlig helse og fertilitet, og har store kunnskaper på mannlig infertilitet. Masse lykke til!!!
Leo Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 Jeg,kan varmt anbefale Ken Purvis og Andrologisk senter på Skøyen i Oslo. Purvis selv er androlog, d.v.s. at han er spesialist på menns underliv på samme måte som en gynekolog er det på kvinners. Senteret er for øvrig det eneste i sitt slag i Norge. Dr. Purvis er den eneste jeg vet om som faktisk behandler dårlig sædkvalitet. Han er av den oppfatning av dårlig sædkvalitet ofte skyldes betennelser og sammenvoksninger i sædlederne og foruten å undersøke dette nøye, behandler han med antibiotika. For å øke sædproduksjonen bruker han Pergotime som jo tradisjonelt brukes for å fremme eggløsning hos kvinner. Senteret har også sædlaboratorium med offentlig godkjenning. Senteret for øvrig har ikke det (Det er altså ikke behov for henvisning) og en konsultasjon koster 600 kroner. Jeg synes ikke det er dyrt med tanke på at Purvis tar seg godt tid til hver enkelt pasient og jeg selv betaler 300 - 400 kroner i egenandel hos en gynekolog med offentlig godkjenning. Sannsynligvis er mye gjort på et par konsultasjoner. Nå skal jeg ikke gi dere falske forhåpninger, for i noen tilfeller er det rett og slett ikke håp, men hos Purvis blir det hverfall skikkelig undersøkt og dere vil få ett ordentlig svar med en gang. (Mannen pakker ikke akkurat inn sannheten ). Jeg har naturligvis ikke blitt undersøkt av dr. Purvis selv, men samboeren min har etter hvert vært hos ham noen ganger. Selv om undersøkelsene er ubehagelige, er han svært fornøyd med både sædlaboratoriet og legen. Hans sædkvalitet har for øvrig gått fra å være totalt ubrukelig til tilnærmet normal. Jeg kjenner også til flere som er gitt opp av det offentlige helsevesenet som har fått barn på vanlig måte etter å ha vært hos Purvis. Lykke til!
Leo Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 Måtte bare si at gjesten svarte mens jeg skrev, så jeg ikke virker sinnsforvirret... Gjestens svar er for øvrig glimrende og jeg kan underskrive på det også!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Tusen takk for svarene, begge to! Det var godt å høre at det kan være håp enda! Da skal jeg be mannen om å kontakte dr Purvis. Om han ikke kan gjøre noe for oss så får vi i det minste et klart svar å forholde oss til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå