*Lillian* Skrevet 13. januar 2003 #1 Del Skrevet 13. januar 2003 Er det noen som kan gi meg oppskriften på SAMOSA med grønnsaker? (Indisk "snacks" som varmes i ovnen) Kanskje Indianlady vet? Eller noen andre for den saks skyld... Kjøpte ferdigpakke på butikken i helgen, og smakte på det i går.... NAM! Dette vil jeg ha mer av! Men helst så vil jeg kunne lage selv, da... :blunke: Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa ulogget Skrevet 13. januar 2003 #2 Del Skrevet 13. januar 2003 Samosa er ikke det frityrstekte grønnsaker eller annet man måtte ha for hånden. Frityrrører finnes det et utall oppskrifter på. Jeg bruker en oppskrift med stivpisket eggehvite mel og vann + div krydder, kan og bruke øl. Husker ikke det eksakteblandingsforholdet siden det er en stund siden jeg har lagd dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 13. januar 2003 #3 Del Skrevet 13. januar 2003 sorry, er visst helt på jordet :oops: , Tror det jeg snakker om heter noe annet.... Er visst på tide å gå hjem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 13. januar 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 13. januar 2003 Samosa er innbakte grønnsaker med en fet deig rundt, og noe slags paste eller noe inni sammen med grønnsakene. Dette skal ikke tas i frityrkokeren, men i vanlig ovn på bakepapir... Iallfall den Samosa jeg snakker om... Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 13. januar 2003 #5 Del Skrevet 13. januar 2003 Tror nå jeg har skjønt det. Det er ikke bare innbakt i butterdeig. Har en oppskrift hjemme jeg kan se på. Kommer sterkere tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 14. januar 2003 #6 Del Skrevet 14. januar 2003 I en oppskrift jeg fant hjemme var det brukt paideig. Husker ikke hva som var i fyllet. Men fant oppskriften i den store vegetar kokeboken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 19. januar 2003 #7 Del Skrevet 19. januar 2003 Samosa er ganske riktig fingermat ja, som opprinnelig er innbakt i filodeig og frityrstekt. Det går fint an å lage en paideig å pakke inn i også. Bruker sjelden oppskrift når jeg lager samosa, men man tager omtrentlig: 2-3 poteter, kokte, skjært i småbiter 1/2 boks kikerter, utvannede (litt brunet kjøttdeig, 200 g for de som vil ha med kjøtt) 1/2-1 brunet løk i småbiter av krydder bruker jeg garam masala, chili, spisskumin og koriander som jeg blander med poteter og erter. Smak til! Skjær filodeig i firkanter (eller kjevle paideigen tyynt) på 20x20 cm og legg 1-2 ss med fyll på hver firkant. Pakk deigen rundt fyllet, og pass på at det er helt tett på alle kanter (bruk evt mel og vann til å lime deigen sammen). Frityrstekes i 3-4 minutter til de er gyldenbrune. Kan godt fryses og varmes i micro/ovn senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lillian* Skrevet 19. januar 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 19. januar 2003 Takker, men jeg fikk oppskriften på skikkelig Samosa på fredag av noen jeg kjenner, jeg! :D Ganske så lik den du gav, Jamila. Fikk oppskrift både med og uten kjøtt tilogmed!! :D Så nu skal det nok bli indisk fingermat her snart, ja!! Lillian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tes Skrevet 21. januar 2003 #9 Del Skrevet 21. januar 2003 Jeg skulle og så gjerne hatt den oppskriften.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå