Gå til innhold

Benkeplate fra Ikea

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp montert en benkeplate i massiv eik fra Ikea, og ser i "bruksanvisningen" at det er sinnsykt mye arbeid med den..bl.a. "første uken etter montering behandles platene annenhver dag med olje, deretter hver tredje dag til platene er mettet (ca. 2 mnd)"

* er det veldig viktig at dette gjøres? (jeg er ikke så flink til å huske sånn...)

* Jeg har tenkt å olje/lakkere platen mørkere, kan jeg gjøre det nå, for så å fortsette med den oljen fra Ikea? (uten pigment). Eller må jeg vente i ca. to måneder før jeg får den mørkere?

*Kjøpte, etter råd fra en mann på Obs bygg, også en matt lakk, som han mente jeg bør bruke oppå oljen. Må jeg vente i to måneder med den?

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også den benkeplaten, og tror jeg oljet den inn 6 ganger før den ble mettet. Nå er den 1 år gammel og jeg ser det er på tide å olje den igjen.

Oljen som er fra Ikea gjør platen ganske mye mørkere enn den er i utgangspunktet. Jeg ville kjørt på med oljen fra Ikea først for å se hvor mørk den blir før du gjør den enda mørkere...

Hvis du lakker den så får du jo ikke oljet den senere igjen uten å pusse bort lakken... men det er det kanskje ikke behov for da...?

Skrevet

Neineinei! Ikke lakke benkeplaten!

En benkeplate i hardtre som er godt mettet med olje er lett å vedlikeholde. Lakkerer du den, fjerner du alle de gode egenskapene. Og går det egentlig i det hele tatt an å lakke noe som er oljet? Vanligvis skal man jo fjerne alt fett før lakking, med rensemiddel eller salmiakk.

Skrevet

Hold deg forresten LAAANGT unna oljen du får med fra IKEA! Kjøp heller Liberon olje. (Tror du kan få den med farge også, så du mørkner treet litt ekstra. Men det blir mørkere med bare olje også.)

Liberon er en olje som trekker bedre inn i treet, og derfor gir en mer slitesterk overflate som er lettere å vedlikeholde.

Vi oljet vår plate 3 ganger de første ukene, og har vel kanskje oljet opp igjen to ganger etterpå (2år)

Ble anbefalt denne oljen av montøren ikea sendte for å montere opp benkeplaten. Han sa selv at oljen fra ikea var bare å kaste.

Skrevet
Neineinei!  Ikke lakke benkeplaten!

En benkeplate i hardtre som er godt mettet med olje er lett å vedlikeholde.  Lakkerer du den, fjerner du alle de gode egenskapene.  Og går det egentlig i det hele tatt an å lakke noe som er oljet?  Vanligvis skal man jo fjerne alt fett før lakking, med rensemiddel eller salmiakk.

Oisann!

Jeg har virkelig ikke peiling, men mannen på Obs bygg sa jeg ikke måtte finne på å ikke lakke!!! Nå ble jeg veldig usikker.... skal den ikke lakkes til slutt? Får dra tilbake på Obs og levere lakken da... irriterende dersom butikkfolk gir feilinfor, særlig når jeg er helt grønn på området!!!

Skrevet
Hold deg forresten LAAANGT unna oljen du får med fra IKEA!

Oi, har allerede oljet den to ganger med denne... hva er gale med den?

Skrevet
Oi, har allerede oljet den to ganger med denne... hva er gale med den?

Den legger seg mest utenpå benkeplaten, og gjør at du må olje om igjen ofte. :tristbla:

Rart du ikke fikk bedre hjelp på Obs bygg. De burde jo kunne sånt.

Skrevet

Rart du ikke fikk bedre hjelp på Obs bygg. De burde jo kunne sånt.

Nå er vel ikke Obs bygg de som er kjent for å ha de dyktigste medarbeiderne...

Trådstarter - hvis du er flink og oljer plata ofte til den er mettet vil den holde seg fin leeeenge så det er absolutt verd jobben. Du må ikke finne på å lakkere benkeplata, da blir den fortere stygg og du får en fæl jobb med å slipe bort lakken igjen.

Skrevet

Husker ikke hvor mange ganger vi lakkerte den, men vi holdt ikke på i 2 mnd i allefall, en uke kanskje. Ellers enig med Susan, Ikea-oljen var bare tull og benkeplaten ble aldri ordentlig mettet. Vi bruker nå Liberon olje (og Liberon møbelpolish de neste gangene du skal olje, brukes først for å fjerne urenheter o.l.) og den er mye bedre, vi merker virkelig forskjell på benkeplaten.

Skrevet
Oisann!

Jeg har virkelig ikke peiling, men mannen på Obs bygg sa jeg ikke måtte finne på å ikke lakke!!! Nå ble jeg veldig usikker.... skal den ikke lakkes til slutt? Får dra tilbake på Obs og levere lakken da... irriterende dersom butikkfolk gir feilinfor, særlig når jeg er helt grønn på området!!!

Som andre her er jeg ikke veldig imponert over Obs bygg.

Klart du KAN lakke. Men ikke over olje. Og lakker du, får du en benkeplate som er mye mindre motstandsdyktig mot riper og hakk. Den blir lettere å vaske, men en god oljing gjør god nytte det også.

Selv bruker jeg Faxe treolje, men kjæresten brukte Liberon nylig, og det ble veldig fint.

Skrevet
Hvor kan jeg kjøpe Liberon-olje?

Fargerike har i allefall.

Skrevet
Hvor kan jeg kjøpe Liberon-olje?

Kjøpte på Maxbo

Skrevet

Du må ikke lakke benkeplate nei.. Lakk riper og skrapes bort.

Kjøp skikkelig olje og olj platen regelmessig. Det tar lang tid før oljemangel blir synlig.... Dvs, den kan holde seg fin i 2-4 år uten oljing, men etter det....

Skrevet

Tuuuuuusen takk for tips om Liberon-oljen!!!!! Det ble kjempefint, og det ble en nydelig glød i benkeplaten!!!!!

Ikea-oljen er herved kastet!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...