Gå til innhold

Hva er din favoritt -hjemmelagede pizza?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din favoritt-hjemmelagede pizza? :klø:

Vi skal lage pizza i morgen - begynner bli litt lei den vi lager... :forvirret:

Spennende å høre hva andre lager... :Nikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg laget en god pizza forrige helg: Tynn, sprø bunn. Mozarella, gorgonzola, jarlsberg og cheddar, og deretter litt spinat, tomatskiver, kalamataoliven og peperoni.

Pizza er også godt med ruccola, spekeskinke, ost (mozarella og cheddar 50/50 er favoritten), tomatskiver, oliven og pinjekjerner.

Og og og og... (elsker pizza). :wow:

Skrevet

Jeg foretrekker pizza med skikkelig bunn, ikke tynn papirpizza. Til to personer bruker vi 250-300 g hvetemel, litt sukker, litt olje, et egg, tørkede italienske urter, ½ pakke tørrgjær og nok lunkent vann til en god deig. Knar godt, lar heve ca 45 minutter og kjevler ut. Legger på fyll og steker ved 225 grader i ca 15 minutter.

Fyllet er hjemmelaget tomatsaus, her pleier jeg å frese hakket løk, hvitløk og evt rød chili til det er mykt. Så har jeg i en boks hermetiske tomater, noen spiseskjeer tomatpuré, salt, pepper, litt sukker, oregano, basilikum, timian, rosmarin og laurbærblad. Dette lar jeg putre 20-30 minutter. Så fisker jeg ut laurbærbladene og kjører sausen glatt med stavmikser.

Toppingen varierer, favoritten er vel kylling (stekte kyllingfileter skåret i skiver), løkringer og chiliringer. Samboeren min liker i tillegg oliven og paprika på, men her kan jeg styre min begeistring. Ellers bruker vi alltid 50/50 mozzarella og cheddar på pizza. Mozzarella for konsistensens skyld og cheddar for smakes skyld.

Skrevet

:Nikke:

:sikle:

...mere... :sikle:

Skrevet

Andreas Viestad hadde en oppskrift i dagbladet for en uke eller to siden som så god ut, men har ikke prøvd den ennå. Den var uten tomatsaus, med kantarell og bacon og ost, servert med rømme.

Skrevet (endret)

Jeg bruker å lage en vanlig pizzabunn, med et lag pizzasaus.

Så har jeg på ananasbiter, mais, hakket rødløk og til så litt stekt Teryaki marinert kjøtt. Eller jeg marinerer kjøttet selv. Så ost på toppen og steker den nesten ferdig. De siste minuttene bruker jeg å ha på hvitløksmarinerte reker.

Pizzaen blir ganske sterk på smak, så jeg bruker å lage halve pizzaen med dette, og andre halve med bare skinke (til mine kresne barn)

Pizzaen bruker jeg å steke nederst i ovene på ganske sterk varme.

Endret av Marillia
Skrevet

Av og til synst jeg grillpølse pizza er veldig godt! :sikle:

Virker som det er veldig få som spiser den, men den er utrolig god når du er lei av alt kjøttdeig pizza osv.! :)

Skrevet

Bunnen til denne pizza blir veldig "luftig". For å få ekstra god og sprø bunn bruker jeg en pizzabrett for i ovn. Pizzaene mine var alltid gode men denne brette gjør det litt ekstra:)

Pizza a la Sharon

Bunn:

25 g fersk gjær

1 ts sukker

2 ts salt

Blandes sammen til gjæren er flytende

4 ss olje (olivenolje eller solsikkolje)

500 g hvetemel

250 ml lunken vann

Tilsettes i gjærblandingen og knas sammen.

Det er veldig godt å tilsette litt oregano og hvitløkpulver i deigen. Det gjør kantene av pizza mye bedre å spise siden der er ikke noe fyll der.

Dekk bollen med et håndkle eller plast. Gjær må heves til ca dobbel størrelse.

Rull deigen i formen (2105-971) og la det stå en halv time till.

Saus:

Stek en løk i ca 1-2 min. i 1 ss olje

Tilsett boks tomat i biter, 1 glass tomatpurre og litt van.

Kok det ca 5 min. (blandingen skal ikke være for tykk så fyll på med vann hvis det er for tykk)

Tilsett salt, svart pepper, oregano, hvitløkpulver, rosemarin og timian.

Dekk bunnen med sausen. Dekk sausen rikelig med ost.

Pizzafyll:

Stekt kjøttdeig

Stekt bacon

Paprika (rød, grønn og gul)

Mais

Ananas

Sopp

Tomat skiver

Stekes midt i oven ca 20 min på 200°C

For flere tips angående baking se MSN gruppen min

http://groups.msn.com/kakeforum

Skrevet

Deigen og tomatsausen lager jeg egentlig alltid på samme måte, men fyllet varierer alltid alt etter som hva jeg har i kjøleskapet og i kjøkkenskapet. Ofte bruker jeg rester.

Noen eksempler:

grillet aubergine og squash

feta og spinat, gjerne med artisjokk til

løk, chevre og soltørkete tomater

mild chili i store mengder, paprika og mais

Skrevet

Tror favoritten min er rett og slett en litt halvtykk pizzabunn, ikke for tynn ialle fall, der det er smurt på pizzasaus, strødd over stekt kjøttdeig som er pepret godt, strø over litt annet krydder og ost, enkelt og greit.

Men pølsepizza er kjempegodt også, og det å blande rester av tacokjøttdeig i pizzafyllet synes jeg er kjempegodt. (vi har 2nesten fast" taco på fredag og pizza på lørdag, så det blir ofte sånn)

Enkelt og greit.

Men for all del, ha gjerne på paprika, tomat, sopp etc for den som liker det. Vi har gjerne det på halvparten....

Skrevet

Hei

Lars Barmen laget noen gode pizzer på NRK. Sjekk ut oppskriftene her: http://www.nrk.no/mat/1398795.html . Flere av disse er kjempegode men det tar litt tid hvis man skal lage alt fra scratch. Men du kan jo kanskje kjøpe ferdig bunn for å spare litt tid ;)

Skrevet

Sparer ikke mer enn ca max ti minutter på ferdig bunn dersom man uansett skal gjøre resten fra bunnen i de fleste tilfeller.

Varm litt vann, bland mel og gjør og olje og vann og salt og evt krydder, og la dette stå lunt en eller annen plass det ikke er i veien mens du ordner fyll, rasper ost, varmer ovnen etc, så er den klar.

Jeg skjønner ikke helt hvordan man sparer mye tid på dette om man ellers skal lage pizza fra bunnen, men det er nå så. Men i den linken så skrev de jo at han laget bunner på forhånd og putta dem i fryseren, for visstnok å spare tid, så kanskje kokker lager tidkrevende bunner...

Skrevet
Sparer ikke mer enn ca max ti minutter på ferdig bunn dersom man uansett skal gjøre resten fra bunnen i de fleste tilfeller.

Hei

Jeg vet iallefall at jeg sparer mer enn 10 minutter. Grunndeigen til Lars Barmen lager 4 bunner og når man skal lage deigen, heve, kjevle ut og forsteke så tar som regel dette mer enn 10 minutter for min del. Men noen er jo raskere enn andre på kjøkkenet ;)

Skrevet

Men den lager altså 4 bunner og putter resten i fryseren forto jeg fra siden? I så fall må du dele tiden på 4, tar det over 40 minutter å lage dem? (da altså sett bort fra den delen av hevetiden som du likevel bruker på å lage til fyll og varme ovn?)

Ja, jeg lager pizzabunn meget fort. Jeg regner ikke med hevetiden, fori jeg da uansett gjør andre ting. Lager jeg pizza md fyll som ikke tar så lang tid (pølsepizza f.eks) så setter jg meg ned på sofaen og ser tv, leser en bok, vasker opp eller noe annet, som jeg gjerne uansett ville gjort, så at deigen hever regner jeg ikke som arbeidtid, da jeg ikke tår og ser på at den hever.

Men, det er nå bare meg da. Som bare rasker sammen en bunn på kort tid. Jeg lager tross alt pizza så godt som hver lørdag. Bruker ikke noe oppskrift, bare putter sammen litt av hvert, og gidder ikke gjøre store tidkrevende greier.

Skrevet

Liker tynn bunn, med en god tomatsaus av hakkatomater kokt inn med litt epleeddik, masse hvitløk og chili, og enstjerneanis, litt sukker og østersaus/soyasaus.

Oppå liker jeg at det ikke er for mange typer fyll, sjelden mer enn tre pluss evt. kjøtt.

Min favoritt: Squash, løk, sopp, bacon

Jeg varier etter hva jeg har i huset, av grønnsaker og hva jeg har lyst på.

Skrevet
Min favoritt: Squash, løk, sopp, bacon

Jeg varier etter hva jeg har i huset, av grønnsaker og hva jeg har lyst på.

Dette er min favoritt også. Bacon, løk og sopp er ganske konstante, men hvis det følger en fjerde ingrediens, så varierer denne etter lyst og tilgjengelighet. Har alltid hjemmelaget saus, og hjemmebakt bunn. Og ost så klart :) Ofte har jeg hvitløk og urter i bunnen også, men det varierer helt med hva jeg har i huset.

Skrevet

I dag skal vi ha hjemmelagd pizza til middag. Jeg lager tynn bunn, og har på saus av tomatpuré, pepper og presset hvitløk. Oppå sausen har jeg bare spekeskinke og ost. Serveres med ruccola og en god olje. Kjempegodt!

Skrevet

Får jo KJEMPELYST på pizza av å lese alle disse forslagene.

Skrevet

Vår "klassiker" har en halvtynn bunn (ca 1 cm), saus omtrent som det Arkana beskriver (men bruker ferdig most chili og hvitløk fra glass som jeg ikke steker først), fyll av skinke og pepperoni samt kanskje ananas, og en blanding av cheddar, mozarella og jarlsberg på toppen. Bunnen har gjerne litt fint sammalt hvetemel i seg, og ofte paprikakrydder, chili og oregano.

Alternativt lager vi hvit pizza. Da bruker vi samme type bunn, men fyllet er stekt kylling, stekt sopp, creme fraiche og blåmuggost smeltet sammen. Brer utover som vanlig pizzafyll og strør revet ost på toppen.

Skrevet

Varierer litt hva slags topping vi har, men en sikker vinner i heimen er denne

Meksikansk pizza saus (Toro) oppå bunnen

Kjøttdeig med taco krydder

Løk

Masse paprika i alle farger

Ost

Tortilla chips.

Serveres sammen med rømme dressing. Mmmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...