Gå til innhold

Hvor skal vi kjøpe leilighet?

Klips

Anbefalte innlegg

Puh, for et slit det er å finne et sted å bo.

Og ikke minst bestemme seg.

Denne helgen var vi på en visning på en lekker leilighet som vi har råd til, men den lå litt nærme trafikkert vei. Denne var på Lambertseter.

Neste helg er det visninger på leiligheter som vi bare kanskje har råd til, men som ligger stille til. De ligger på Bjerke, Risløkka osv.

Har mest lyst til å bo på Bjerke, Risløkka osv da det er mer sentralt i forhold til sentrum og venner føler vi.

Men babyen kommer om under knappe tre måneder og vi vil være i orden før det, så vi har ikke så god tid.

Skal vi kjøpe en leilighet vi ikke er heeeelt sikre på (Lambert) eller ta sjansen på at drømmeleiligheten kommer i tide (helst neste helg).

Vet jo at ingen kan svare meg på dette, men kanskje noen har noen tanker om saken, eller erfaringer med å bo et av disse stedene?

Takknemlig for alle råd, fryktelig usikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel.. jeg har ikkebodd på noen av stedene, men likevel er jeg rimelig godt kjent der. Har venner/bekjente som bor på Lambertseter og på Risløkka.

Selv synes jeg at Lambertseter er ganske greit. Det er ikke særlig langt til sentrum derfra heller, om du finner de rette veiene og unngår rush-trafikken. Men det kommer jo an på hvor leiligheten ligger i forhold til T-banen o.l. Buss tar lang tid fra Lambertseter.

Jeg liker meg godt på Risløkka også jeg. Særlig inne i de gatene med masse hvite hus og stooore epletrær. Men også der kommer det an på beliggenheten. Det er noen områder som ikke har særlig enkel vei til buss og bane. Dersom dere kjører bil er det en helt annen sak.

Hvis dere likte leiligheten og prisen ikke var uoverkommelig, så er ikke Lambertseter noe dårlig sted å bo. Det er jo et eget lite sentrum der. Har inntrykk av at de jeg kjenner trives veldig godt der, for de har både leid og eid leiligheter i området. Vil visst ikke bo noe annet sted.

Ulempen er vel at det ligger utenfor bomringen og har en litt krongelete vei til sentrum.. mye kø på morgenen og på ettermiddagen.

Jeg synes at dere skal se på leilighetene på Bjerke og Risløkka før dere bestemmer dere. Hvis det er tid til det da??

Dette er jo nesten håpløst å uttale seg om. Kan kun veie for og imot med mine egne erfaringer og tror at jeg må stille disse stedene ganske likt.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi bodde på Lambertseter. Var ikke fornøyd med det. Men tror det har med at vi var veeeldig uheldig med naboer. Hadde veldig fin leilighet. Liker ikke miljøet der oppe.

Har venner som bor på Bjerke. De klager på mye trafikk, og at det ikke finnes noe miljø der. Hvor er det trivelig på Bjerke???

St. Hanshaugen er mitt område... Men litt lengre unna ville jeg liksågodt dratt til Ski f.eks. Tar like lang tid med tog, har eget sentrum, supert miljø for barnefamilier.

Dette er bare mine tanker om saken. Håper dere finner det rette i tide. Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitvet er ganske rolig. Nær senter, skole, park, barnehage og lege. Linderud senteret er i nærheten, og der er det jo tannlegesenter og legesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bor selv på Veitvet. Kjøpte leilighet her i mai/juni 2002. Og vi stortrives!

Jeg vil bare si at dere IKKE må ta en leilighet dere er sånn passe fornøyd med!! Vent til dere finner en dere virkelig liker! Baby eller ikke baby!

Så lenge dere har et sted å bo i mellomtiden, så er det virkelig verdt å vente til dere finner en leilighet dere virkelig liker!

Husk at dere skal bo i den i mange år fremover!

Jeg skjønner at dere stresser litt siden babyen kommer om 3 måneder, men med fare for å gjenta meg selv, ikke kjøp noe dere bare er halvveis fornøyd med! Og finn dere en bydel hvor du tror dere kommer til å trives i!! Her på Østkanten er det flere fine steder :) Bare pass på å ikke komme alt for nær trafikken (Trondheimsveien er VELDIG trafikkert, ville ikke hatt soverom ut mot den!), samt se etter om det kanskje er gode lekeplasser i nærheten?

Jeg kan si at det eneste som er litt kjipt med Veitvet og steder lengre ut, er at du MÅ gjennom bomringen dersom du skal kjøre inn til byen. Men har man ikke bil, slik som oss, så er det glimrende ;)

Og igjen: finn noe dere liker! Selv om dere ikke er ferdig innflyttet når babyen kommer og det er litt slit å flytte med et spedbarn, så får dere mye mer igjen dersom dere virkelig liker stedet dere skal flytte til!!

Lykke til i husjakten!

Klem fra Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hm og dobbelt hm.

Vi har foreløbig ikke bil, og ikke lyst på heller hvis vi kan klare oss uten. Sitter nok på rompa som det er.

Men mannen vil gjerne sykle til jobb i byen (hadde ikke hatt vondt av det jeg heller) og da er fx. Lambertseter litt langt.

Ellers er vi veeeeldig glad i å spise ute, ikke minst på utecafe om sommeren, men vi kan vel ta siste bane hjem som oftest kanskje. Noen som vet om det er noe særlig med cafeer noen av stedene som er nevnt?

Må bestemme oss for Lambertseter innen torsdag mens Risløkka ikke begynner budrunder før til mandag. Tror Lambertseter ryker på grunn av litt trafikkert vei litt for nærme balkongen (+ mor blir litt redd for at småtten skal løpe ut i veien). Men det kommer visst alltid til å være noe galt. På Risløkka er det ingen stor vei i nærheten, men vi må pusse opp selv en del den leiligheten vi har råd til og vi er ikke glad i å pusse opp for mye. (Male veggen er ok, men kjøkken og bad har vi ikke råd til.)

Ser det er mange leiligheter på Veitvet, Kira og Kosepia, de ligger i kanskjebunken. Interessant å høre at det er fint der.

Vet jo at det ikke er lettere for dere å bestemme dette enn for meg, men interessant å høre andres meninger likevel. Takk for at dere tar dere tid.

Egentlig har vi jo tid til å vente til drømmeleligheten dukker opp, og jo lenger vi venter desto mer får vi spart opp. Men tålmodigheten da, hvor har jeg gjemt den hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg at dere skal vente litt jeg.. titte på Risløkka og Bjerke. Ellers er det jo ikke dumt å ha et åpent sinn, slik at man titter litt andre steder også. Plutselig dukker drømmeleiligheten opp.

Er litt uenig med de andre her vedr. Veitvet. Der har jeg nemlig bodd en periode. Trivdes heller dårlig og hadde innbrudd i leiligheten 2 ganger på et halvt år. Dette jan jo skje over alt da, men jeg hadde ikke flyttet dit igjen.

Ettersom dere ikke har bil, så ville jeg sett etter noe som lå i kort avstand til butikk og bane/buss. Og "sykkelvennlige" steder kan jo være: Risløkka, Hasle, Lille Tøyen, Ensjø, Helsfyr eller hva med Rodeløkka?

Rodeløkka er forresten veldig fint...

Fortsatt lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Homansbyen/Frogner/Majorstuen ville nok blitt mitt valg, men jeg skjønner jo at økonomien spiller inn.

Det jeg liker best med Homansbyen er at det er stille her, og veldig pent område, lite kriminalitet og praktisk talt null gatebråk etc.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på lindeberg. Helt "ok" strøk;) LITT for mange blokker for en stk. jordbær som har vokst opp i en by som ikke hadde så mange blokker (samlet på ett sted), men 5min gangavstand fra butikk, frisør, tbane osv samtidlig som det er kort vei til barnehage og skole samt lege og tannlege, er veldig kjekt.

Vi skal flytte til skedsmo nå snart. Vi fant oss en rekkehusleilighet..*jippiii*

Sååå.. HVIS du vil, kan du få kjøpe gamle leiligheta vår... *glise* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Når det gjelder innbrudd, så tror jeg det ikke er noe mindre jo nærmere byen du kommer. Når du bestemmer deg for ¨å bo på denne siden av byen, så KAN det selvfølgelig skje! Nå har ikke vi merket NOE til verken biler som uler eller sett noe om morgenen. I vår oppgang har vi heller ikke sett noe. Men nå er oppgangen vår rett over stuevinduet til MANGE..

Jeg tror faktisk man er mer utsatt for kriminelle ting når man bor på f.eks grünerløkka eller torshov eller tøyen eller grønland eller andre steder som ligger så og si midt i byen.

Uansett så kan man bli utsatt for innbrudd uansett hvor man er. :/ Kanskje er det mer på østsiden enn på vestkanten?

Klips: jeg vet ikke hvor mye dere kan bruke på leilighet.. Men jeg kan jo si at vi kjøpte vår leilighet til 1.170.000... 70 kvadrat og ferdig oppusset for 2 år siden. Det eneste vi ønsker å gjøre er å skifte ut kjøkkeninnredningen, men siden den vi har er blitt tatt veldig godt vare på så gjør det ingenting om vi har den noen år til.

Vi fant flere leiligheter her på veitvet som vi så på, men det er denne vi likte best. I utgangspunktet likte vi IKKE bildene vi så på på nett, men vi bestemte oss for å gå på visning likevel. Så det kan lønne seg å se på leiligheter man i utgangspunktet tror at ikke er noe for dere!

Jeg kan legge til at bildene som var lagt ut fra denne leiligheta var svært mørke og tatt fra uheldige vinkler.

Ellers så tror jeg ikke det finnes særlig med cafeer på denne kanten, gitt. Da må du nok inn til byen, tror jeg.

Jeg trives på østkanten her jeg. Jeg liker at det er mangfold av kulturer i oppgangen vår, og har bare gode opplevelser med innvandrere som bor i oppgangen (det hadde jeg også da vi bodde på grünerløkka). Det er ofte vi "norskeste nordmenn" som er verst.. som ikke tar hensyn mht fester og høy musikk og slikt. Ja.. for i mange blokker er det ikke verdens beste lydisolasjon... Men når de over deg har et helvetes anlegg, høyttalere som IKKE står på spikes... ja, da kommer det en del "dunkdunk" ned til oss.

Klips, se deg rundt. Dra til steder du kan tenke deg å bo og se på hvordan miljøet rundt virker. Dersom du synes det er fint på Bjerke, så ser dere hva dere har råd til der :) Eventuelt andre steder i byen :)

Dersom dere ikke liker mye oppussing, så IKKE kjøp leilighet som krever mye.. Dessuten så er oppussing av kjøkken og bad ofte svindyrt!!

Jeg vet at å vente på den "rette" leiligheten er PYTON! Man vil gjerne NÅÅÅ!!! Men vent.. smør dere med tålmodighet :) Det dukker nok opp noe dere liker og har råd til ganske snart :)

Lykke til :)

klem fra Kosepia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for enda flere nyttige svar.

Kan legge til at de stedene vi har valgt så langt er valgt på grunnlag av

1) absolutte krav: pris (både kjøpspris og husleie) og størrelse (må være minst tre rom nå som småtten kommer) samt at vi MÅ ha balkong

2) ønsker om beliggenhet i den forstand at jeg er veldig skeptisk til typiske drabantbyer langt fra sentrum. Må helst ligge nær bane/trikk.

3) ønske om fyring og varmtvann inkludert i husleie

4) ønske om å slippe mye oppussing

5) tør ikke bo i 1. etg.

6) et senter i nærheten gjør selvfølgelig alt så mye enklere. helst et i trilleavstand med cafe :D

Har bodd på majorstuen/homansbyen hele mitt voksne liv, men har ikke råd til å kjøpe her, Milla, samt at det er alt for få leiligheter med balkong og grøntarealer i nærheten.

Aller helst ville vi ha flyttet vestover, evt. til Østerås som er nærme mine foreldre og flere venner, men det er stort sett litt dyrere.

Det som da dukker frem er mye Lambertseter, Etterstad, Brobekk/Bjerke/Risløkka, Veitvet... lenger unna enn dette har vi ikke begynt å vurdere ennå, men kan jo hende vi vil gjøre det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Klips!

Hva med området Mortensrud/Skullerud/Manglerud?

Det ligger i omtrent samme prisklasse som de fleste leilighetene på Lambertseter, og har både sentere, skoler, barnehager (minst 2 bare på Skullerud, f.eks) og masse fine butikker. Samt kort vei til t-bane og matbutikker/kiosk (Narvesen f.eks).

Har ikke merket noe spesielt mht kriminalitet rundt her, og her er mange barnefamilier, både norske og utenlandske! :)

Bussforbindelsene er gode også.

Lykke til med jakten på Leiligheten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med området Kolsås, Bærums Verk - altså litt lenger ut i Bærum. Der er det kjempefint, masse fine tur-områder, t-bane + buss etc. Og en del rimeligere enn Bærum-Øst.

Jeg er vokst opp i Bærum, og kunne aldri tenke meg å bo på østkanten fordi jeg 1. - har min famile og venner i Bærum og er vokst opp der, 2. Østkanten føles utrygt og jeg inbiller meg at det er dårlig miljø mange steder - kanskje fordomsfullt, men det er slik jeg føler det.

Da vil jeg faktisk ha en mindre leilighet - for ja, man får mer for pengene sine der, og heller bo der jeg har lyst til å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i byen man ønsker å bo er nok individuelt.

Jeg bodde på vestkanten den første perioden jeg bodde i Oslo og flyttet senere østover.

For meg finnes det ikke noe alternativ lenger. Jeg blir på østkanten. Og når folk sier østkanten, så tenker de ofte på "belastede" steder og områder som Grønland, Tøyen og Gamlebyen. Disse stedene er ikke så fine for barn. Men det er masse "perler" litt lenger ut av byen. Rolige, små boligstrøk med store grøntarealer.

Når det gjelder innbrudd er det nok like stor sjanse i øst og vest, enten det er i sentrum eller litt utenfor.

Er enig med gjesten som nevner Skullerud/Manglerud og vil legge til Bryn (og området rundt). Bor ikke så langt unna selv og bruker ca 15 min med bane til byen, 5 min med bil (utenom rushet).

Disse stedene har forandret seg mye de siste årene. For noen år siden hadde de litt dårlig rykte tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Hva med Sagene / Bjølsen-området? Nå er det 2,5 år siden jeg selv solgte min leilighet der, så jeg vet ikke hvordan prisnivået er lengre, men det er i hvert fall i sykkelvennlig avstand fra byen og med hyppige avganger på bussen. Dessuten er det ganske luftige områder. Har fortsatt litt kontakt med gamle naboer og de kan fortelle at området har blitt ganske koselig i det siste med caféer osv.

Der finnes det jo også de fleste varianter av leiligheter - nybygde og gamle, koselige, med og uten balkong osv.

Ellers snakker jo ekspertene om at prisene nå vil synke litt, så kanskje det kan være lurt å vente med å kjøpe. Med mindre dere har noe dere skal selge selv da.

Dersom dere har tenkt å bli boende der lenge, kan det kanskje være lurt å sjekke ut skoler og barnehager. Jeg vil ikke være rasist, men jeg har hørt om folk som har flyttet fordi barna lærte "for lite" på skolen fordi det var så mange innvandrere i klassen. Ikke at innvandrerbarna er dummere, men fordi det var språkproblemer.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefale deg Keyserløkka. Der finnes det flere leilighter med balkong, det er stille og rolig, barnevennlig og kort vei til sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Nå har du kanskje bestemt deg, men jeg vil anbefale Oppsal. Stille og rolig etablert område. Det bor mange eldre her, men det er mye utskiftning og mange barnefamilier. Kort vei til marka og bare 15 minutter på t-banen til byen. Innenfor bomringen er det også. I tillegg er Østensjøvannet et fantastisk friområde med mange fugler. Moro for både store og små ;-)

Ellers liker jeg Bjerke og Risløkka også. Men det er veldig avhengig av hvor leiligheten ligger. Jeg ville ikke bodd med utsikt til Trondheimsveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jeg liker meg godt på Sagene og Torshov.

Nordstrand er også et koselig sted, med et eget lite sentrum i Sæterkrysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har nettopp vært på flere visninger på Furuset. Der kan du få rundt 100 kvm. for en drøy mill, og ca 3000,- i husleie. Sentralt med både tog, bane og buss. Oppå "høyden" der er det veldig fint. Massevis av lave blokker med få leiligheter, og noen over 2 plan.

Trivdes kjempegodt på Helsfyr uten bil. Supersentralt! Men veldig forurenset med Grenseveien og Strømsveien rundt forbi.

Drømmen min er dog en villa på Nordstrand eller Grefsen. Det er de to stedene jeg har trivdes aller best!!!

Men nå har vi kjøpt, vi da. Og isteden for blokk på Furuset, la vi på 200 000,- og fikk hus i Moss. Over 200 kvm, 1 mål tomt. Bussen til Oslo tar 45 min, mndskortet koster 1200,-. Kunne ikke fått det bedre!!! :lol:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...