Fibula Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 (endret) Er det noen som har oppskrift på en kake uten sukker eller kunstige søtningsstoffer? Jeg tenker da på en kake som er søtet med f.eks tørket/ frisk frukt,nøtter eller lignende. På programmet "Du er hva du spiser" på tv3 idag ble det lagd en kake uten sukker,smør og mel! Men jeg finner ikke oppskrift på hjemmesiden. Går på candida-diett for tiden, og kan ikke spise sukker, så leter etter en alternativ kake. Endret 7. september 2006 av Fibula
Arkana Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Kanskje noe sånt som denne? Daddel og sviske-kake 175 g grovhakkede svisker 225 g grovhakkede dadler 110 g rosiner 110 g korinter 275 g smør 397 g vikingmelk 150 g hvetemel 150 g sammalt hvete en klype salt ¾ ts natron 1 stor ss marmelade 2 ss aprikossyltetøy Hell all frukten i en stor kjele sammen med smør, vikingmelk og 2,75 l vann. Kok opp og rør jevnlig. Slå ned varmen og la småkoke akkurat 3 minutter, rør av og til. Hell over i en bolle og la avkjøles 30 minutter. Sikt begge typer mel i en bolle sammen med salt og natron. Rør det tørre inn i fruktblandingen, og så marmeladen. Hell over i en smurt 20 cm firkantet kakeform. Dekk den til med bakepapir med en gang, siden den brunes fort. Stek ved 175 grader i 2 - 2 1/4 timer. La avkjøles i formen 10 minutter og hvelv den så ut på en rist. Når kaken er helt kald pensles den med varmet aprikossyltetøy. Den holder seg flere uker. Kan også lages i to brødformer, halver da steketiden.
Gjest piaf Skrevet 8. september 2006 #3 Skrevet 8. september 2006 (endret) Hvis du kan bruke butterdeig i dietten din, kan du lage en enkel kake/dessert med eple. Velg epler med mye naturlig sødme (altså ikke norske). Skrell og skjær i biter, damp dem til de er møre, kjør til puré med stavmikser eller i food-processor. Tin og del butterdeigplater i to, pensle med sammenpisket egg og stek i ovnen ved 200-225 g (se på pakken) til de er gyldne og sufflerer. Ta toppen av butterdeigskistene, fjern litt av innmaten, fyll med eplepuréen og legg toppen tilbake på på plass. Godt med litt pisket krem ved siden av (fløte har jo endel sødme i seg selv, og trenger ikke nødvendigvis tilsettes ekstra sukker). Du kan bruke vannbakkels på liknende måte, og fylle feks med krem og frisk frukt. Ingen av disse variantene blir like søte som vanlige kaker, selvsagt, men hvis du følger en sukkerfri diett kan de jo heller ikke være det. Endret 8. september 2006 av piaf
Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 #4 Skrevet 8. september 2006 (endret) hmmmmm...sukkerfri er det noe godt da? Endret 15. november 2006 av Sleepy Beauty
Lady_Sharon Skrevet 8. september 2006 #5 Skrevet 8. september 2006 Lag så ofte kaker til andre at du blir lei av ordet "kake". Jeg var alltid veldig glad i kaker, spiste en hel en hvis jeg var alene hjemme:p Siden jeg har begynt å bake til andre (elsker å pynte kaker og selger dem privat) har jeg mistet interesse til å spise kaker bare å pynte;) Det mora mi pleide å gjøre når hun slanket seg, var å kjøpe snop vi likte men hun ikke;)
Sleepy Beauty Skrevet 8. september 2006 #6 Skrevet 8. september 2006 Lag så ofte kaker til andre at du blir lei av ordet "kake". Jeg var alltid veldig glad i kaker, spiste en hel en hvis jeg var alene hjemme:p Siden jeg har begynt å bake til andre (elsker å pynte kaker og selger dem privat) har jeg mistet interesse til å spise kaker bare å pynte;) Det mora mi pleide å gjøre når hun slanket seg, var å kjøpe snop vi likte men hun ikke;) ← takk for rådet
Fibula Skrevet 9. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2006 Tusen takk for oppskrifter! Flott å få mulighet mulighet til å prøve ut litt forskjellig.
Ava Skrevet 10. september 2006 #8 Skrevet 10. september 2006 Vi pleier alltid å lage vafler og pannekaker uten sukker. Om du vil kan du jo ta litt kardemomme, vaniljedråper eller kanel i røren også ha på friske bær (eller syltetøy om du kan) når de er stekt
Gjest Blanca Skrevet 10. september 2006 #9 Skrevet 10. september 2006 Hva med vannbakkels? Det er snadder med f.eks syltetøy uten sukker og krem.
Gjest Fjellsippa Skrevet 10. september 2006 #10 Skrevet 10. september 2006 Går på candida-diett for tiden, og kan ikke spise sukker, så leter etter en alternativ kake. ← Hvis du går på candida-diett kan du vel heller ikke spise tørket frukt. Det inneholder jo også sukker. Også må du ikke spise mye fint mel. Helst bare grovt. Jeg vet at det er vanskelig. Candida-diett er noe at det tøffeste å gå på. Candida soppen lever av sukker og gjær. Det skal du derfor ikke spise. Lett løselige karbohydrater, som fint mel, omdannes til sukker og derfor skal du unngå det også. Hold motet oppe, og hvis du klarer å gjennomføre dietten blir det så mye bedre etterpå. Håper du snart er ferdig med den.
Ava Skrevet 10. september 2006 #11 Skrevet 10. september 2006 Arme riddere av grovt brød da? Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå