Fru Fomle Skrevet 13. januar 2003 #1 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg var ferdig utdannet siv.ing i 99 og var heldig og fikk jobb med en gang. Jobber i et konsulentfirma med veldig varierende og spennende arbeidsoppgaver. Er fremdeles på samme arbeidsplass, har altså vært her i 3 1/2 år (har hatt 1 års permisjon, så har 2 1/2 års yrkeserfaring), og trives kjempebra. Da jeg var nesten ferdig student fikk jeg et råd fra en "karriere-kvinne" (som jeg har veldig stor respekt for og ser opp til) om å ha 3 ulike jobber de første 10 årene av arbeidslivet. Dette ville være mest gunstig med tanke på karriere, lønn, personlig utvikling etc. Med en slik tankegang burde jeg derfor kanskje snart begynne å se meg om etter en ny jobb? Jeg føler egentlig ikke for å gjøre det, nå er jeg godt etablert på denne arbeidsplassen og får stort sett mine ønsker oppfylt mhp. arbeidstid (jobber ikke fullt for tiden), arbeidsoppgaver osv. I tillegg så tenker vi litt på å flytte til et annet sted om noen år der det ikke er så lett å finne arbeid, da vil jeg muligens ha mulighet til å ta den nåværende jobben med meg. Mannen min har begynt å mase litt om at han mener jeg bør finne meg en ny jobb også, ikke minst pga. lønn. Jeg tjener mindre enn gjennomsnittet for en siv.ing med 3 års erfaring, men ca. like mye som de jeg studerte sammen med. For meg så er ikke lønn det viktigste med en jobb.. Hva mener dere: Bør man ha 3 jobber de første 10 årene av karrieren, eller er det bare tull? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 13. januar 2003 #2 Del Skrevet 13. januar 2003 Synes at du skal bli der du er jeg, hvis du trives og er fornøyd. Mange arbeidsgivere vil se positivt på at du er "stabil" og blir lenge i jobbene dine. Dessuten er det vel ikke spesielt mange ledige jobber der ute for tiden. Du kan jo søke litt for moroskyld og se hva som dukker opp. Men det er jo synd at du skal bytte ut en jobb du trives så godt med da.. Ta heller opp situasjonen mht lønn med arbeidsgiveren din. Kanskje du får høyere lønn der du er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2003 #3 Del Skrevet 14. januar 2003 Ikke legg hele fremtiden din i hendene på en karriererådgiver som kun uttaler seg helt generelt. Hvis du trives godt og har spennende arbeidsoppgaver, er det vel ingen grunn til å søke ny jobb bare for å søke. Men man bør likevel prøve å ikke gro helt fast. Man utvikler seg ikke hvis man har nøyaktig de samme arbeidsoppgavene i ti år. Men det er det vel forholdsvis sjelden man har. På de fleste arbeidsplasser klatrer man gradvis oppover etterhvert som man har vært der. En ting til: Dagens arbeidsmarked er vanskelig. Ved oppsigelser er det de med kortest ansiennitet som må gå. Derfor kan det lurt å tenke seg om før man bytter jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 16. januar 2003 #4 Del Skrevet 16. januar 2003 Dette er selvsagt individuelt, og avhenger også av hvor du finner den første jobben. Du har jo klart å finne et godt sted. Du sier du fikk rådet av en karrierekvinne, men samtidig utstråler du ganske klart at du ikke ønsker å være det selv. Dermed har dere litt ulike preferanser. Selv er jeg karrierekvinne, og er i min 3. jobb på 9 år nå. Første jobben hadde jeg i 1,5 år, neste i 5,5 år og nå har jeg jobbet i snart 2 år her jeg er. Det har vært riktig for meg, men er ingen fasit. Fordeler med 3-jobber-på-10-år - modellen: - Du får allsidig erfaring i starten etter studiene. Dermed blir du mer fleksibel på arbeidsplasser senere, og du finner ut at det du liker best å jobbe med kanskje ikke var det du trodde. - Som nyutdannet er det lett å ta den første arbeidsplassen, og lage en indre "fasit" for hvordan arbeidslivet fungerer. Ved å bytte steder, vil man få et mer reflektert bilde på mulige former. - Du får et løft prestasjonsmessig ved hvert jobbytte - fordi du må "bevise" deg selv igjen. Dette gir meg et adrenalinkick i tillegg men det er jo en annen sak. - Du får bedre lønn (vanligvis). Det er lettere å forhandle lønn når du tar en ny jobb enn å forsvare store lønnshopp på samme sted med samme oppgaver. - Du lærer flere organisasjonsformer å kjenne, og kan finne ut hva du trives best med. Trygghet og fleksibilitet i arbeidstid er ikke det første man oppnår i ny jobb. Spørsmålet er hva som er viktigst for deg: - Fremgang på CVen, personlig faglig utvikling, høyere lønn? - Eller fleksibilitet, trygghet på seg selv og omgivelser og mulighet til å ta med jobben til neste bosted? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 16. januar 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 16. januar 2003 Takk for fine og gjennomtenkte svar, har fått litt flere argumenter for og mot som jeg må tenke gjennom før jeg bestemmer meg. Jeg er nok ingen karriere-kvinne, Sissan, men ønsker likevel å oppnå mest mulig og komme lengst mulig (og gjøre minst mulig.... ) på karriere-stigen. Jeg har fått barn tidlig, og føler at det er de som må komme først nå. Så får jeg bare prøve å henge mest mulig med i arbeidslivet så lenge barna er små og heller ta det igjen når de blir større (hvis jeg har lyst til det da, det er jo ikke sikkert!). Som flere har påpekt så er det jo heller ikke så flust med jobber for tiden, og som nyansatt er man jo litt utsatt hvis det blir nedskjæringer. Jeg vil derfor følge med på om det utlyses spennende jobber framover, og vurdere om jeg skal søke. Føler ikke helt for å søke bare for "gøy" heller, må være motivert for å kunne skrive en god søknad! Enn så lenge så blir jeg ved min lest, og håper at ikke nedgangstidene fortsetter så lenge til.. Både for min egen del, og ikke minst for alle de som er arbeidssøkende.. -valla- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå