Gå til innhold

Er dere kravstor på lønn?

Gjest Gjest_Julia_*

Anbefalte innlegg

Begynnerlønn på 300.000-350.000 kr?

Hvorfor prates det da om at det ikke lønner seg å studere?  :icon_question:

Fordi ikke alle får så høy lønn og fordi mange har stort studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er utdannet fotterapeut, og tjener 300 000,- i året.. og stiger stadig. Har to år på videregående- og ingen studiegjeld... Ganske fornøyd faktisk, men klart jeg skal opp mer i lønn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart turnulege, da får jeg 310 000.

Synes egentlig ikke at lønnen står i forhold til ansvaret jeg får, jobben jeg har lagt ned og kommer til å legge ned, samt det kjempe store studielånet mitt, men men...

Kommer til å stige fort når jeg begynner på spesialist utdanninga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julia_*
Begynnerlønn på 300.000-350.000 kr?

Hvorfor prates det da om at det ikke lønner seg å studere?  :icon_question:

Begynnerlønnen dere snakker om er jo 50-100.000 kr høyere enn jeg vil få som kontormedarbeider, og jeg regner med at dere stiger mer i % enn jeg kommer til å gjøre.

Her er det nok bare å komme seg tilbake til skolebenken, skjønner jeg...

Noen her som vet om jeg kan tjene mer i en salgsrelatert jobb enn i en 'vanlig' kontor/sekretærjobb?

Penger er ikke det viktigste, men det er jo en ganske så stor forskjell det er snakk om her...

Siterer meg selv...

Sissan:

Jeg har ikke anlegg eller interesse for de utdanningene/yrkene man generelt tjener mest i, dvs. innen økonomi eller realfag. Folk er forskjellige...

Derfor lurer jeg på om jeg istedenfor skal prøve meg innen salg, der jeg har interesse og evner. Er enda ikke sikker på hva jeg vil utdanne meg til, og synes det er dumt å begynne på et 'tilfeldig' studium.

Når det gjelder studier heller jeg heller i litt kreativ retning. Jeg kan ikke tenke meg at alle i privat næringsliv tjener like mye etter en bachelor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv...

Sissan:

Jeg har ikke anlegg eller interesse for de utdanningene/yrkene man generelt tjener mest i, dvs. innen økonomi eller realfag. Folk er forskjellige...

Derfor lurer jeg på om jeg istedenfor skal prøve meg innen salg, der jeg har interesse og evner. Er enda ikke sikker på hva jeg vil utdanne meg til, og synes det er dumt å begynne på et 'tilfeldig' studium.

Når det gjelder studier heller jeg heller i litt kreativ retning. Jeg kan ikke tenke meg at alle i privat næringsliv tjener like mye etter en bachelor?

Innen salg har du i hvert fall en del ulike muligheter, noen steder kan du sikkert tjene bra, og jobbe deg oppover om du er engasjert og dyktig.

Synes ellers det er lurt å vente med å begynne å studere til du vet litt mer om hva du vil. Jeg har selv hoppet av et studium, og kjenner flere som har hoppet av mer enn ett... Det kan bli dyrt, og msn kan miste motivasjonen for å studere i det hele tatt. For min del endte det bra, jeg begynte å studere noe annet, men kan fortsatt ha bruk for noe av det jeg lærte på det første studiet i jobbdsammenheng.

Hvor mye man tjener i privat næringsliv kommer såvidt jeg vet an på hvilken bransje du havner innen. Innen butikk tror jeg mange er forholdsvis lavtlønte, selv med utdanning ("høyere" stillinger som daglig leder, butikksjef osv kan være dårlig betalt). I andre bransjr kan man tjene masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart turnulege, da får jeg 310 000.

Synes egentlig ikke at lønnen står i forhold til ansvaret jeg får, jobben jeg har lagt ned og kommer til å legge ned, samt det kjempe store studielånet mitt, men men...

Kommer til å stige fort når jeg begynner på spesialist utdanninga :)

Turnusleger i vår lille kommune får faktisk 340 000,- så denne lønnen varierer vel da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hva du ønsker deg i kreativ retning, men 300-350000 er ingen uoppnåelig lønn ganske raskt etter f.eks. en Art Director (kreativ) utdanning. Kunne du tenke deg å jobbe kreativt i et byrå kan du fort tjene mer enn det også, og du kan bli rekruttert PGA kort erfaring (ikke fastgrodd) rett fra skolen om du har en god samling produkter...

Ikke alle tjener like mye etter en bachelor. Lønnen 5-10 år etter endt utdanning har mer sammenheng med stilling/yrke og bransje enn med selve utdanningen.

Selv er jeg utdannet siviløkonom, og mine medstudenter for 10 år+ siden tjener i dag mellom 350 000 og 2 500 000.... Like lang erfaring, samme studie, ulike spesialiseringer, ulikt ledelsesansvar, ulik bransje. De som tjener mest jobber enten i toppledelse eller med salg/megling.

Har du salgsevne bør du samle erfaring innen dette syns jeg. Alle bedrifter har behov for gode selgere. Du bør vel heller tenke på bransje du vil jobbe i.

Kunne du tenke deg AD-utdanning på sikt, ville jeg kanskje prøvd meg som selger i magasin/avisbransjen f.eks.

Endret av Sissan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julia_*
Innen salg har du i hvert fall en del ulike muligheter, noen steder kan du sikkert tjene bra, og jobbe deg oppover om du er engasjert og dyktig.

Synes ellers det er lurt å vente med å begynne å studere til du vet litt mer om hva du vil. Jeg har selv hoppet av et studium, og kjenner flere som har hoppet av mer enn ett... Det kan bli dyrt, og msn kan miste motivasjonen for å studere i det hele tatt. For min del endte det bra, jeg begynte å studere noe annet, men kan fortsatt ha bruk for noe av det jeg lærte på det første studiet i jobbdsammenheng.

Hvor mye man tjener i privat næringsliv kommer såvidt jeg vet an på hvilken bransje du havner innen. Innen butikk tror jeg mange er forholdsvis lavtlønte, selv med utdanning ("høyere" stillinger som daglig leder, butikksjef osv kan være dårlig betalt). I andre bransjr kan man tjene masse.

(...)

Har du salgsevne bør du samle erfaring innen dette syns jeg. Alle bedrifter har behov for gode selgere. Du bør vel heller tenke på bransje du vil jobbe i.

Kunne du tenke deg AD-utdanning på sikt, ville jeg kanskje prøvd meg som selger i magasin/avisbransjen f.eks.

Takk til gjest og Sissan for gode og fyldige svar.

Jeg har aldri vært redd for å gå mine egne veier... Og vil gjerne tro på at det fremdeles går an å gå litt andre veier enn de fleste, selv om jeg har blitt stor. ;)

Det er synd at så mange mister evnen til å leke og å glede seg over små ting når de blir voksne...

Avis er ikke så dumt, jeg har tenkt i de baner selv. Tok kontakt med annonseavd. i en stor avis her, for å høre om de kan ha bruk for ei som meg. Har kun adm.sekr. utd foreløpig, og kreative fag fra vgs.

Er det noen her som jobber med noe der man får være litt kreativ og løsningsorientert uten bachelorutd. eller høyere?

(aline her har hatt en del jobber i samme gate som jeg kan tenke meg tror jeg, skulle sett og fått meg et brukernavn da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafisk designer

Har 3-årig bachelor, og tjener 300 000 i året. Jobben må utføres, får ikke overtidstillegg selv om jeg oftest jobber 200%. Synes ikke dette står i forhold til utdannelsen. Har 2 års erfaring, startet på langt mindre lønn. Har dessuten stort ansvar, lederansvar i bedriften til tider (når min sjef er borte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3-årig bachelor, og tjener 300 000 i året. Jobben må utføres, får ikke overtidstillegg selv om jeg oftest jobber 200%. Synes ikke dette står i forhold til utdannelsen. Har 2 års erfaring, startet på langt mindre lønn. Har dessuten stort ansvar, lederansvar i bedriften til tider (når min sjef er borte).

Da bør du sørge for å få dette kommunisert ut på en klar, direkte og tydelig måte. Kanskje du da kan få lønn som en mann ville ha klart å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke kravstor...Jeg er kjempefornøyd! Tjener 310 000,- i en kommune og jobber som kundebehandler/sekretær. Har ingen utdanning og ikke lån. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...