Gå til innhold

Er dere kravstor på lønn?

Gjest Gjest_Julia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julia_*

Da jeg så innlegget fra læreren med en begynnerlønn på 337.000 kr begynte jeg å lure på hvordan jeg selv skal tjene nok til å klare meg fint?!

Er selv i begynnelsen av 20-årene, utdannet adm.sekretær, aner ikke hva jeg vil bli utover det, og kommer dermed til å tjene fra 250.000 kr og oppover regner jeg med.

Er ikke differansen i året mellom meg og læreren en bra kompensasjon for årene med utdanning? Jeg synes igrunn folk stortsett burde lønnes etter ansvar, stressmengde, fysisk anstrengelse etc. i jobben.

...Og lønnsoversikten på DinSide fra 2004, er den så utdatert? Lønnsnivået der ligger jo ganske mye lavere enn tallene dere opererer med. Bor dere alle i Oslo, eller tjener mange så 'sabla bra'?

Burde jeg være bekymret for å sulte ihjel, eller går det an å leve selv om man ikke tjener tett oppunder 400.000 kr i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Jeg vil helt klart prioritere at jobben er spennende fremfor at lønnen er høy. Men jeg ville ikke likt det hvis jeg tjente mye mindre enn andre som jobbet med det samme, og hadde tilsvarende erfaring og utdanning som meg, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg så innlegget fra læreren med en begynnerlønn på 337.000 kr begynte jeg å lure på hvordan jeg selv skal tjene nok til å klare meg fint?!

Er selv i begynnelsen av 20-årene, utdannet adm.sekretær, aner ikke hva jeg vil bli utover det, og kommer dermed til å tjene fra 250.000 kr og oppover regner jeg med.

Er ikke differansen i året mellom meg og læreren en bra kompensasjon for årene med utdanning? Jeg synes igrunn folk stortsett burde lønnes etter ansvar, stressmengde, fysisk anstrengelse etc. i jobben. 

...Og lønnsoversikten på DinSide fra 2004, er den så utdatert? Lønnsnivået der  ligger jo ganske mye lavere enn tallene dere opererer med. Bor dere alle i Oslo, eller tjener mange så 'sabla bra'?

Burde jeg være bekymret for å sulte ihjel, eller går det an å leve selv om man ikke tjener tett oppunder 400.000 kr i året?

Nei da, veldig mange tjener det samme som deg :) og klarer seg veldig fint!

Det er bare det at lønnen varierer veldig fra sted til sted, og fra arbeidsplass til arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært kravstor på lønn, så ville jeg valgt et annet yrke enn det jeg har. Da jeg jobbet i kommunen (før vårens lønnsoppgjør) tjente jeg 260 000 kr. Nå jobber jeg i det private, og har en årslønn på 279 000 kr. Jeg er førskolelærer med 3-årig høyskoleutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme, trådstarter. Svært få av de jeg kjenner tjener mer enn 350 000. Enten er de høye lønningene her inne et symptom på at det er mange karrierebevisste folk her inne, eller så er det slik at lønningene er høyere i Oslo enn i utkanstrøk (hvor jeg f.eks bor). Eller er det slik at de med høyest lønn er ivrigst til å svare i slike tråder.

Det virker uansett ikke å være representativt for landets befolkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll
Jeg lurer på det samme, trådstarter. Svært få av de jeg kjenner tjener mer enn 350 000. Enten er de høye lønningene her inne et symptom på at det er mange karrierebevisste folk her inne, eller så er det slik at lønningene er høyere i Oslo enn i utkanstrøk (hvor jeg f.eks bor). Eller er det slik at de med høyest lønn er ivrigst til å svare i slike tråder.

Det virker uansett ikke å være representativt for landets befolkning!

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia - trådstarter

Ja, jeg synes også det virker som at det er mye velstående folk her inne...(?)

De som er ferdig utdannet og fremdeles inne på dette forumet er nok mer interessert i lønn og karriere enn gjennomsnittet vil jeg tro.

Er det noen her som har eksempler på hva som er vanlig å tjene med en fersk bachelorgrad/evnt. 4-årig, så jeg har noe å sammenligne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også det virker som at det er mye velstående folk her inne...(?)

De som er ferdig utdannet og fremdeles inne på dette forumet er nok mer interessert i lønn og karriere enn gjennomsnittet vil jeg tro.

Er det noen her som har eksempler på hva som er vanlig å tjene med en fersk  bachelorgrad/evnt. 4-årig, så jeg har noe å sammenligne med?

Ja, virker som om ekstra mange tjener alt for bra her... :bukke:

4 års utdanning burde gi deg like mye som lærerne og ingeniørene i offentlig sektor: en snittlønn på omtrent kr 340 000,- for de med 1-2 års ansiennitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startlønn etter 4 års høgskole bør vel ligge rundt 300-350 000.

I følge SSB var gjennomsnittlig årslønn for heltidsansatte på ca 360 000 i 2005(link).

For høyskoleutdannede i privat sektor er snittlønnen nærmere 400 000.

Selv er jeg kravstor på lønn. Jeg skal ligge på eller over snittet for tilsvarende stillinger i min bedrift/bransje. Får jeg ikke det bytter jeg jobb. Har nå vært "snill pike" og ikke bedt om noe på noen år pga svangerskap og fødselspermisjon, men har nå lagt inn søknad om økning. Får jeg ikke det er det bye-bye og ny jobb. Og det besluttes i morgen, jeg er litt spent.

Lønn er jo egentlig et speil av hva du er verdt for bedriften din, så lenge du jobber i privat sektor og ikke er tariffregulert. Hvor store krav vi stiller vil ofte innvirke på hva vi får også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å forhandle om lønn i hvert fall! Still krav, men ikke vær for kravstor som uerfaren og nyansatt. Jeg jobber for meg selv, og har til nå stort sett sagt ja og takk til prisforslag fra kunder, men merker nå som jeg er litt mer etablert (og kundene vil bruke meg) at jeg faktisk kan be om det jeg synes er riktig. Om de ikke er villig til å gi meg det kan jeg revurdere enten prisen min 8om jeg er urimelig) eller kundeforholdet.

Forresten er jeg langt fra høytlønnet :ler: Men kan skrive under på at man kan klare seg med langt under 350 000 i årslønn, litt avhengig av hvor man bor, og om man bor sammen med noen. Det viktigste for meg er å få betalt i forhold til jobben jeg gjør, og hva som er vanlig i feltet mitt, ikke sammenliknet med andre i andre bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Julia_*

Begynnerlønn på 300.000-350.000 kr?

Hvorfor prates det da om at det ikke lønner seg å studere? :icon_question:

Begynnerlønnen dere snakker om er jo 50-100.000 kr høyere enn jeg vil få som kontormedarbeider, og jeg regner med at dere stiger mer i % enn jeg kommer til å gjøre.

Her er det nok bare å komme seg tilbake til skolebenken, skjønner jeg...

Noen her som vet om jeg kan tjene mer i en salgsrelatert jobb enn i en 'vanlig' kontor/sekretærjobb?

Penger er ikke det viktigste, men det er jo en ganske så stor forskjell det er snakk om her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en dyktig selger, vil du tjene vesentlig mer i en salgsrelatert jobb enn i kontorjobb. De stedene jeg har jobbet har selgerne ligget på minst dobbel lønn av kontormedarbeidere/ordresekretærer. Det skal legges til at det da har vært kompetansesalg, dvs varer som selges av ingeniører f.eks.

Salg gir direkte målbare inntekter og er derfor enklere å lønne "riktig" enn kontorstillinger.

Og selvsagt lønner det seg å studere. Kanskje ikke første året man er i jobb, men på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 6årig universitets utdannelse så sitter jeg med 350 000 i start lønn, synes ikke det står i forhold til utdannelse og ansvar når jeg ser hvilken jobber andre på dette lønnsnivået har. Men jeg har en spennende jobb som jeg elsker og kommer til å videreutdanne meg og da blir det et helt annet lønnings nivå.

Så er egentlig fornøyd med lønna så lenge den dekker husleie, mat og studielåns avdrag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer absolutt å få en grei lønn når jeg går ut i arbeidslivet. Utdanner meg som siviløkonom, og da vil jeg ha en lønn som står i forhold til alle timene jeg har lagt ned i studiet.

Og ikke minst må jo studielån nedbetales, og etterhvert må jeg kjøpe bolig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Carolina_*
Startlønn etter 4 års høgskole bør vel ligge rundt 300-350 000.

I følge SSB var gjennomsnittlig årslønn for heltidsansatte på ca 360 000 i 2005(link).

For høyskoleutdannede i privat sektor er snittlønnen nærmere 400 000.

Ja, det høres rimelig ut. Selv har jeg 450.000,- etter 6 års universitetsutdannelse, i kommunal sektor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prates det da om at det ikke lønner seg å studere?  :icon_question:

Det lønner seg ikke økonomisk å studere. Lønningene er som regel langt under det enkelte skrytepaver lyver på seg i denne tråden...

* hilsen en med lang utdanning og langt i fra lønninger som de sier de tjener her...(ligger under lærerne i lønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du jobbet da gjest?

Jeg brukte 10 år på å "ta igjen" de uten utdanning, når jeg regnet tapt arbeidsinntekt i studieårene, innbetalinger på studielån og lavere lønn i starten.

Resten av yrkeslivet mitt vil jeg tjene 2-300 000 og oppover mer enn jeg ville gjort uten utdanning...

Totalt lønner det seg altså, ihvertfall for enkelte utdannelser.

Samtidig finnes det lavtlønnsyrker som krevere høyere utdanning. De som har disse tjener mindre enn andre uten utdanning i salgsjobber f.eks. Men det mener jeg blir helt feil sammenligning.

Etterhvert som stadig større deler av befolkningen tar høyere utdanning, blir det vanskeligere å klatre gradene uten utdanning i en bedrift, da må man i tilfelle være grunder og starte selv. Jeg tror derfor utdanning i større grad ikke bare vil "lønne seg", men etterhvert bli nesten påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...