Gå til innhold

Smålig eks

Gjest Fortvilt samboer

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilt samboer
Skrevet

Min samboer har to barn med sin eks. Det har vært utrolig mye krangel og styr siden det ble slutt mellom dem, noe som resulterte i et familieråd gjennom barnevernet. I det møtet kom det fram at de ikke har delt ansvar på den minste, bare den eldste. Mor har tydligvis visst dette hele tiden og sa at hun skulle ordne det. Å der sa det også stopp.

Barna bor i dag hos besteforeldrene. Mor skylder far myyyye penger så det er en del konflikter rundt dette. For en stund siden ringte far til mor for å spørre hvorfor det ikke har kommet flere innbetalinger og hun ble rasende! Skjelte han ut og beskyldte han for å ikke bry seg om ungene. Det har nok ikke vært så mye samvær i det siste men det er pga mye jobb og at ungene var bortreist de to helgene far faktisk hadde fri. Når han sier til henne at han har dem så ofte han kan tror hun han ikke. Men nå er det faktisk slik at hver eneste ledige helg han har, har han ungene. Enden på visa ble at hun ropte til han at den avtalen om den minste kunne han se langt etter! Har hun lov å nekte?

Vi skal flytte til et annet fylke snart men har ikke tort å nevne noe til de enda. Da blir vel mor bare enda hissigere. Hun har alltid nektet å betale litt av reiseutgiftene så vi lurer veldig på hvordan det kommer til å bli nå.

Å til sist: Er det ikke slik at man skal ha ungene annenhver jul og lignende? I følge hun kommer far nemlig IKKE til å få ungene denne julen, enda de feiret sist jul hos hun og besteforeldrene.

Min samboer blir veldig opprørt av at det skal være så vanskelig å samarbeide og at hun ikke tror på det han sier til henne.

Håper på noen gode svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delt foreldreansvar får så godt som alle (det skal være noe veldig galt med fars omsorgsevner om han ikke får det). Han må gå til retten da, hvis mor nekter...

Samvær må de avtale seg imellom. Hvis de ikke blir enige avgjør retten. Hvis mor får hovedomsorgen har far (og barna) samværsrett. Hvis de ikke blir enige om samvær heller, må retten avgjøre dette også. ("Vanlig samværsrett" er vel en dag i uka, annenhver helg, endel av sommerferien, annenhver jul og påske?)

Gjest Fortvilet samboer
Skrevet

Problemet er bare at hun har fri rettshjelp... Har hørt fra andre at rettsaken kommer til å bli utrolig dyr og han har absolutt ikke råd til det.

Skrevet

Jeg anbefaler å lage en vanlig samværsavtale, og at far ikke lar jobb gå fremfor å ha barna fast. Dersom dere tar dette til retten vil han stå mye sterkere dersom han viser at han prioriterer barna først, og at han vil ha jevn kontakt, i stedet for "å ha barna så ofte han har fri".

Jeg tror moren får problemer med å begrense samværet dersom far ønsker å ha det, retten vil iallfall ta hensyn til at far også bør treffe barna. Det er uansett barnets beste som skal tas hensyn til, og det er barnets beste å ha nær kontakt med både mor og far.

Få i stand en skikkelig avtale, og bruk en god advokat. Dette er viktig for fremtiden deres og barna, og er vel verdt å få orden på så raskt som mulig.

Dersom dere tar saken til retten, og dere får medhold må moren/fri rettshjelp betale omkostninger. Dersom dere inngår forlik deles omkostningene. Dersom dere taper blir det faren. Derfor er det viktig å snakke med en advokat om hva som er trolig. Dersom far ikke har råd til rettsak kan også han ha krav på fri rettshjelp. Sjekk dette om dere er i tvil. Evt. ta opp lån.

Men først kan dere jo lage en skriftlig avtale som dere foreslår for moren, kanskje kan dere komme til en enighet uten rettsak. Kanskje hun blir vennligere stilt dersom hun også får en forutsigbar samværsplan for seg.

Skrevet

klinger dårlig i mine ører å sette jobb foran barna.

Klinger også dårlig at dere skal flytte - høres ut som det er såpass langt at det vil få en del konsekvenser for samværet.

Men. det er selvsagt fars valg.

Er ellers enig i det gjest sier mht å forsøke å få til avtale, begynn med å kalle inn til mekling på familievernkontoret, og ta det derifra. Det er også et godt råd å snakke med en advokat - selv om det nødvendigvis koster noen kroner.

Personlig har jeg aldri latt økonomi styre det jeg mener er til barnets beste.

Skrevet

Det er desverre ikke så enkelt at jobb går foran barn.

Han jobber turnus og for en stund siden endret de på skiftene noe som resulterte i f.eks jobber tre timer, fire timer fri og så jobber fire timer. Helt syke greier.

Fridagene blir da som oftest midt i uka og da er barna på skole og i barnehagen. De bor en time unna så det er ikke så enkelt.

Det var meningen at vi bare skulle bo her et år, det var hun klar over og hun flyttet ungene hit og kom selv etter.

Vet at det ikke har så mye med saken å gjøre men vil bare ikke at han skal bli stemplet som drittsekk som ikke bryr seg.

Han vil faktisk at ungene skal bo hos oss når vi flytter til plassen de bodde før men regner med at det blir for vanskelig å å få det igjennom.

Men har skjønt at må visst blande inn advokat selv om vi hadde håpet på å slippe det. Tror det kommer til å bli enda mer bråk da..

Skrevet
Problemet er bare at hun har fri rettshjelp... Har hørt fra andre at rettsaken kommer til å bli utrolig dyr og han har absolutt ikke råd til det.

Dette er delevis løst nå med såkalt "rettsmekling". Dette er en løsning som ble opprettet ifjor fordi mange samværsforeldre ikke hadde penger til å kjøre saken for retten for å sikre barna mulighet til samvær. Kontakt jus-bus eller "fri rettshjelp" for å få mer informasjon om denne ordningen. Sansynligvis vil også et familievernkontor kunne oversende nødvendig brosjyrematriell, eller dere kan finne det på nettet på BfD.n (tror jeg).

Forøvrig er jeg enig i overstående innlegg som sier at det er en formalitet å få foreldreansvar om far ikke har dette fra tidligere. Også dette kan han få gjennom rettsmekling.

Desto vanskeligere mor gjør for barna mht samvær/omsorg fra far, desto større er sansynligheten for at omsorgen overføres. Men først må far gjennom rettsmekling (det er en juridisk binende avtale). Om mor fortsatt trenerer må det bli rettsak (blir sansynligvis ikke så dyr ettersom det er en juridisk dom fra tidligere). I denne rettsaken vil mor sansynligvis få tvangsmulkt. Fortsatt trenering sansynliggjør omsorgsovertagelse for samværsforelder.

Men begyn med rettsmekling (krever en meklingsattest som ikke er eldre enn 6 mnd. fra et familievernkontor). Det er så godt som gratis (må kansje ut med 1-2000,- til advokat).

Skrevet

En rettssak er gratis. Mulig det må innbetales noe slakgs rettsgebyr, men i såfall er ikke det mye.

Det som koster penger er advokat. Og advokaten skal ha betalt også når det gjennomføres rettsmegling. For arbeid før meglingen, under meglingen og evt. etterpå....

Men - det er ingen plikt til å ha advokat i en sak heller, man har rett til å føre sin egen sak.

Systemet med rettsmekling ble IKKE innført fordi stakkar samværsfedre ikke hadde råd til å gå til sak - igjen bare tull fra far til 2.

Det ble innført fordi man mener at det er lettere å bilegge konflikten/komme til enighet/få til en avtale om man har et stadium FØR en full rettssak. Hvor det er mer formelt og mer bindende enn under mekling på familiekontoret, og hvor en avtale faktisk blir rettskraftig. Samtidig som det gis rom for diskusjon etc mellom partene på en mer uformell måte enn i en rettssak.

Men også på rettsmekling møter partene med advokat og det er en dommer til stede. Evt. sakkyndige kan også være med der. Ergo koster det penger - det kan tom. bli dyrere enn "bare" rettssak, fordi man risikerer å måtte gjennom en rettssak i tillegg....

Skrevet
Å til sist: Er det ikke slik at man skal ha ungene annenhver jul og lignende? I følge hun kommer far nemlig IKKE til å få ungene denne julen, enda de feiret sist jul hos hun og besteforeldrene.

Du har fått mange gode svar så langt, men ingen som svarer på dette, så jeg tenkte jeg bare skulle ta fakta:

Nei. Det er vanlig å gjøre det sånn, men man "skal" det ikke.

Barneloven sier for det første at "vanlig samvær" betyr "enten jul eller påske", så skal man være vrang, kan man godt si at "jeg tar hver jul, så får du hver påske", og fortsatt være innenfor lovens bokstav.

For det andre er ikke "vanlig samvær" en rettighet alle har. Barneloven sier "HVIS det er avtalt vanlig samvær". Man må altså eksplisitt avtale at man skal følge reglene for såkalt vanlig samvær. Det innebærer også "en ettermiddag i uken", og med den reiseavstanden du beskriver, er vel ikke det aktuelt for dere?

Skrevet

Jeg legger forresten merke til at Far til 2 ikke bemerker flytteplanene med ett ord, og ikke gir mor noen pluss for at hun faktisk flyttet barna etter faren da han flyttet første gang.

Er det bare mødre som skal få kjeft av Far til 2 for flytting?

Skrevet
Jeg legger forresten merke til at Far til 2 ikke bemerker flytteplanene med ett ord, og ikke gir mor noen pluss for at hun faktisk flyttet barna etter faren da han flyttet første gang.

Er det bare mødre som skal få kjeft av Far til 2 for flytting?

Mulig jeg er blind, men det står ingenting om at mor har flyttet etter far tidligere. Det skulle derfor vært interesant å få en referanse til denne påstanden.

Det står derimot at det er konflikt mht reiseutgiftene, uten ytterligere referanse til avstand og hvem som flyttet. Uttalelser "å flytte igjen" kan like godt være at begge flyttet ut av felles bolig (barna bor nå hos besteforeldrene)

At far vurderer å flytte er ikke noe jeg applauderer og som jeg håper blir revurdert. Det er ikke barnas beste at de får begrenset samvær, f.eks. pga reiseavstand. Om han skal flytte bør han iseteden flytte nærmere ungene.

Flytting over lengre avstander begrenser utvilsomt barns samværsmuligheter og øker konfliktnivået. dette er derfor noe som kan skade fars forhold til egne barn på lengre sikt. (fornøyd allium ? ;) )

Skrevet (endret)
Det var meningen at vi bare skulle bo her et år, det var hun klar over og hun flyttet ungene hit og kom selv etter.

Her står det at hun flyttet etter far.

Om jeg er fornøyd? Ja, du er ihvertfall konsekvent nå. ;)

Nå har jeg ikke kverulert med Far til 2 på lenge... antagelig setter jeg igang nå fordi jeg egentlig burde har startet på en innleveringsoppgave i Investering og Finansiering. Det er omtrent som ved eksamenstider - aldri er huset så rent som da.

Endret av allium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...