Gå til innhold

Egg gått ut på dato...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte egg som var 10 dager gamle... Jeg mener 10 dager over datoen. Er det "farlig" å lage kake med disse eggene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Egg er holdbare opptil tre måneder etter påstemplet dato.

Skrevet

det er faktisk en eu-regel som gjorde at vi i Norge måtte gi eggene våre kortere holdbarhetsdato for noen år siden. Sånn plutselig varte eggene kortere lissom. :forvirret: Ingen som ville det, og det er som nevnt over ikke farlig å spise dem, men regler er regler.

Skrevet

Egg er faktisk holdbare i ca. et år etter at de er lagt om de oppbevares ved jevn kjølig temperatur. Så det er ikke akkurat noen stor sjanse å ta om man spiser noen som har gått 10 dager ut på dato ;)

Skrevet

Jeg vet ikke helt holdbarheten i dette, men min samboer sier at egg er holdbare så lenge de flyter i vann. Så når de har gått ut på dato, slipper han dem ned i et vannglass, og kaster de som synker.

Skrevet

De kan være holdbare i månedsvis, så lenge de holdes kaldt og snus av og til. Jeg har også hørt det med vann, men vet ikke helt om det stemmer..

Skrevet
Jeg vet ikke helt holdbarheten i dette, men min samboer sier at egg er holdbare så lenge de flyter i vann. Så når de har gått ut på dato, slipper han dem ned i et vannglass, og kaster de som synker.

Er det ikke omvendt??

Skrevet
Er det ikke omvendt??

Jo det er omvendt, men er ikke noe sikkert tegn. Årsaken er at noe av væsken fordamper fra eggene, slik at de blir lettere. Egg som flyter trenger ikke å være dårlig, men man vet at de har ligget en stund.

Skrevet

Det er nok ikke farlig å bruke eggene nei..

Men man lukter det vel hvis et egg er dårlig.... Råttne egg lukter ikke spesielt godt

Skrevet
Er det ikke omvendt??

Jo det stemmer nok det når du sier det. Bra det ikke er jeg som utfører testen. ;)

Skrevet
Det er nok ikke farlig å bruke eggene nei..

Men man lukter det vel hvis et egg er dårlig.... Råttne egg lukter ikke spesielt godt

Nemlig. Råtne egg stinker død og fordervelse. Man trenger ikke å lukte på egget for å finne ut av det ;)

Bakere knekker alltid egg i en kopp før de tilsetter det i stordeiger, i tilfelle et er ødelagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...