Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Kjøpte egg som var 10 dager gamle... Jeg mener 10 dager over datoen. Er det "farlig" å lage kake med disse eggene?
Gjest Gjesta Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Nei. Egg er holdbare opptil tre måneder etter påstemplet dato.
flickan Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 det er faktisk en eu-regel som gjorde at vi i Norge måtte gi eggene våre kortere holdbarhetsdato for noen år siden. Sånn plutselig varte eggene kortere lissom. Ingen som ville det, og det er som nevnt over ikke farlig å spise dem, men regler er regler.
Fakse Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Egg er faktisk holdbare i ca. et år etter at de er lagt om de oppbevares ved jevn kjølig temperatur. Så det er ikke akkurat noen stor sjanse å ta om man spiser noen som har gått 10 dager ut på dato
Gjest gjesta Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Jeg vet ikke helt holdbarheten i dette, men min samboer sier at egg er holdbare så lenge de flyter i vann. Så når de har gått ut på dato, slipper han dem ned i et vannglass, og kaster de som synker.
Trampe Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 De kan være holdbare i månedsvis, så lenge de holdes kaldt og snus av og til. Jeg har også hørt det med vann, men vet ikke helt om det stemmer..
Cathie Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Jeg vet ikke helt holdbarheten i dette, men min samboer sier at egg er holdbare så lenge de flyter i vann. Så når de har gått ut på dato, slipper han dem ned i et vannglass, og kaster de som synker. ← Er det ikke omvendt??
Fakse Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Er det ikke omvendt?? ← Jo det er omvendt, men er ikke noe sikkert tegn. Årsaken er at noe av væsken fordamper fra eggene, slik at de blir lettere. Egg som flyter trenger ikke å være dårlig, men man vet at de har ligget en stund.
Leanne Skrevet 8. september 2006 #9 Skrevet 8. september 2006 Det er nok ikke farlig å bruke eggene nei.. Men man lukter det vel hvis et egg er dårlig.... Råttne egg lukter ikke spesielt godt
Gjest gjesta Skrevet 8. september 2006 #10 Skrevet 8. september 2006 Er det ikke omvendt?? ← Jo det stemmer nok det når du sier det. Bra det ikke er jeg som utfører testen.
Gjest g Skrevet 8. september 2006 #11 Skrevet 8. september 2006 Det er nok ikke farlig å bruke eggene nei.. Men man lukter det vel hvis et egg er dårlig.... Råttne egg lukter ikke spesielt godt ← Nemlig. Råtne egg stinker død og fordervelse. Man trenger ikke å lukte på egget for å finne ut av det Bakere knekker alltid egg i en kopp før de tilsetter det i stordeiger, i tilfelle et er ødelagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå