Gjest Restart Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Noen som kan forklare hva den egentlig vil gå ut på? Når man har 2 kroniske sykdommer er man allerede mindre aktraktiv på arb. markedet og i tillegg har vært ute av arb.livet 2-3år pga disse. Jeg ser ikke positivt på det å komme seg ut i arb.livet igjen.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Nei, det gjør ikke jeg heller. Med denne nye ordningen vil jeg garantert ALDRI kunne komme ut igjen i arbeidslivet. Håper det offentlige sparer mye på at jeg må leve på sosialen i 35-40 år istedenfor å kunne jobbe...
Gjest Alf Kaida Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 Endringene ser vel grovt sett slik ut: 1) Arbeidsgiver betaler 20 % av lønnen de første 6 månedene, deretter 10 % av lønnen de resterende 6 mnd. 2) Arbeidsgiverperioden, altså de første dagene som arbeidsgiver betaler full lønn, reduseres fra 16 til 14 dager Konsekvensen av dette er blant annet at dem som sliter helsemessig uten å ha en diagnose som gjør dem berettiget til unntak fra reglene ovenfor kommer til å oppleve 1) at det er vanskelig å få seg en jobb 2) At det vil være lett å skyves ut fra jobben. Flott forslag! Virkelig inkluderende! For ikke å snakke om den flotte tilliten regjeringen bygger opp rundt seg selv som avtalepart.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 (endret) Den nye sykelønnsordningen er ikke noe sjakktrekk, men skal i teorien ikke gjelde kronisk syke. Fra arbeidsministerens redgjørelse: "Regjeringen legger opp til full statlig refusjon for sykelønna til kronisk syke som har risiko for et stor samlet sykefravær. Det samme for personer som ansettes etter en periode med rehabilitering" Endret 7. september 2006 av LilSweetie
Gjest Alf Kaida Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Den nye sykelønnsordningen er ikke noe sjakktrekk, men skal i teorien ikke gjelde kronisk syke. Fra arbeidsministerens redgjørelse: "Regjeringen legger opp til full statlig refusjon for sykelønna til kronisk syke som har risiko for et stor samlet sykefravær. Det samme for personer som ansettes etter en periode med rehabilitering" ← Disse reglene gjelder i dag også. Intet nytt her. Det eneste nye er at de ikke blir rekruttert uansett.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #6 Skrevet 7. september 2006 Slik jeg har forstått det så er kronisk syke og gravide skjermet uansett. De eneste som svir med den nye ordningen er faktisk arbeidsgiversiden. Oss vanlige ansatte vil fåm sykepenger bare at arbeidsgiversiden vil betale en større del av denne istedet for trygdekontoret. (det offfentlige) Jeg er bare en vanlig arbeidstaker selv men jeg mener det er noe grunnleggende galt når det bare er den ene siden ( les :arbeidsgiver) som får svi her. Å få ned de offentlige utgiftene som den økte sykelønna fører med seg burde være et spleieselag både mellom staten, arbeidsgiver og sist men ikke minst DEN ENKELTE ANSATTE. Innfør en Karensdag eller 2 sporenstreks og reduser lønna med 20% etter 8 uker!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Jada, og arbeidsgiver skal få full refusjon for utgiftene til sykelønn hos kronisk syke i dag også. Men det er der som de fleste andre steder i det offentlige kun utvalgte diagnoser som gjelder. Så for oss med andre diagnoser enn disse, og for de uten diagnoser, blir forholdene på arbeidsmarkedet slett ikke bedre. De blir verre. Inkluderende, kalles det.
talin Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Regjeringen burde ha tatt signalene om at de har tabbet seg ut når både LO og NHO er helt ening.
Gjest Restart Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 På tide med en samtale med trygdekontor etterhvert. Det er skummel utvikling som de setter igang. Mange bedrifter som også kommer til å slite i fremtiden. Folk blir syke, sånn er det bare.. De burde heller sette inn flere resusser for å tilpasse arb.situasjonen, så man kan komme seg fortere tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 På tide med en samtale med trygdekontor etterhvert. Det er skummel utvikling som de setter igang. Mange bedrifter som også kommer til å slite i fremtiden. Folk blir syke, sånn er det bare.. De burde heller sette inn flere resusser for å tilpasse arb.situasjonen, så man kan komme seg fortere tilbake. ← Hvorfor er vi så mye sjukere enn andre da? Kan det være pga de gode velfersdordningene vi har i detet landet? Og hvorfor er det jobben sin feil om jeg blir dumpa av typen min og går inn i en depresjon? Eller om jeg på fritiden min brekker foten? En arbeidsgiver betaler oss lønn for den jobben VI GJØR! Synes egentlig det er rart at de skal betale dersom jeg IKKE er på jobb. Og det uavhengig av hva slags gode og velbegrunnete årsaker til at jeg er borte far jobben.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Synes egentlig det er rart at de skal betale dersom jeg IKKE er på jobb. Og det uavhengig av hva slags gode og velbegrunnete årsaker til at jeg er borte far jobben. ← Men hva skal syke mennesker leve av?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #13 Skrevet 7. september 2006 Men hva skal syke mennesker leve av? ← Det er trygde/sosial kontorene som bude være sikkerhetsnettet til folk som blir sjuke. Ikke arbeidsgiver !
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #14 Skrevet 7. september 2006 Det er trygde/sosial kontorene som bude være sikkerhetsnettet til folk som blir sjuke. Ikke arbeidsgiver ! ← Tror du staten Norge tjener mye på at jeg går på sosialpenger resten av mitt liv, istedenfor å jobbe så mye jeg klarer?
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #15 Skrevet 7. september 2006 Tror du staten Norge tjener mye på at jeg går på sosialpenger resten av mitt liv, istedenfor å jobbe så mye jeg klarer? ← Det skal vel ikke din arbeidsgiver klandres for vel
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 Å fy og takk f... for at jeg er frisk og at jeg slapp lettvint unna da jeg kræsja i fjor vinter! Jeg forstår at det suger for arbeidsgiver å måtte betale for tjenester h*n ikke får, men dette forslaget (eller er det vedtatt alt?) er en lettvint løsning, tydelig at politikere ikke tenker lengre enn nesa rekker. Om 50 år er kvinnene tilbake bak kjøkkenbenken, unger som lærer sakte går på åndsvakeskoler, de som er lenka til rullestol og andre med diverse synlige handicap kan bare drømme om et verdig liv.... Men hei, det var da så fint og koselig for 100 år siden så hvorfor ikke gå tilbake i tid? Men det er jo helt klart at sykelønnsordningen slik den er i dag, og slik den har vært de siste tiårene, blir utnyttet for hva den er verdt. Jeg er heller for at man ikke får full lønn den tiden man er borte fra arbeid, og færre egenmeldingsdager. Klart folk tar seg en tredagers når man likevel får fullt betalt! Et trekk på 20-25 % hvert fall hvis man benytter seg av egenmelding.... for eksempel. Hvorfor vi er så mye sjuke? - Vi stresser mye, det er upopulært å ha en ledig halv dag i almanakken - Det er mørkt store deler av året, og vi blir deprimerte - Vi spiser usunt - Det er iskaldt store deler av året, og vi har visst glemt hvordan vi skal kle oss best for å holde kulden ute; det er jo mye viktigere å kle seg moteriktig, altså minst mulig klær på kroppen - Mattilsynet har vel klart og avsløre at nordmenn ikke er så renslige likevel, vasker oss ikke på hendene etter dobesøk eller etter behandling av rått kjøtt og sprer bakterier utover - Vi holder oss ikke lenger for munn og nese når vi hoster eller nyser og sprer masse bakterier - Vi snyter oss med lommetørkle og putter det i lomma..... for å ta det opp seinere igjen for å snyte oss på nytt eller for å finne 50-lappen som tilfeldigvis lå i samme lomme.... - Mer og mer skiftarbeid med temmelige ubekvemme arbeidstider, fører til søvnproblemer og mange andre helseproblemer Mange grunner, og det er garantert mange late også som får "influensa" seks sju ganger i året.
Gjest niomi Skrevet 9. september 2006 #17 Skrevet 9. september 2006 Innfør en Karensdag eller 2 sporenstreks og reduser lønna med 20% etter 8 uker! ← Ja, kjempeide! For hva skjer da? Jo, folk går på jobb selv om de er sørpe tett og har begynnende feber, i stedetfor å holde seg hjemme i senga si og faktisk bli bra på de to dagene. Så hangler de mer og mer, og ender opp med bad ass-influensa, i tillegg til at de har smittet halvparten av de de jobber med. Flere og flere vil ha mindre styring fra det offentliges side, men med en gang man kommer med forslag om faktisk mindre offentlig ansvar -og plikter- blir det ramaskrik. For øvrig har jeg ikke satt meg veldig inn i konsekvensene, men de aller færreste er syke lenger enn 16 dager, som jo er perioden arbeidsgiver uansett betaler for, så på meg virker det som veldig krisemaksimering fra NHO og LS sin side. IA funker ikke. Høyere fravær og ikke flere fra "høyrisikogrupper" i jobb. Noen grep må gjøres. Er dette det riktige? Tja, si det...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #18 Skrevet 9. september 2006 Det spiller ingen rolle for arbeidstaker om det er arbeidsgiver eller det offentlige som må betale for at man er syk. Ansettelsesvernet og arbeidsvernet gjennom norsk lovverk er uansett det samme.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. september 2006 #19 Skrevet 9. september 2006 Jeg tror noe av problemet er at hvis du går til legen for å få en sykmelding for noe du selv vet vil gå over på et par dager (og du ikke har fler egenmeldingsdager igjen av en eller annen grunn), så får du en ukes sykmelding eller mer. Det er altfor lett å bli sykmeldt. I tillegg vet jeg at det er utrolig mye dårlige holdninger ute og går blant folk. Åååå, jeg føler meg litt sliten etter helga, uff, jeg er så stressa i dag, tror jeg blir hjemme. Føler ikke for å jobbe. Føler ikke at jeg yter 100% på jobb. Gidder ikke. Fortjener en fridag. Kan like gjerne ta en tredagers. Kjipe kunder. Kjip sjef. Kjipe medarbeidere. Kjipt hjemme. Jeg mener slett ikke å slenge dritt til dem som faktisk er syke og uføre og alt det der. Er du syk, så er du syk. Da skal du ikke jobbe, eller bør få all mulig hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet hvis det er det beste for deg. Men er du en av dem som "tar deg en tredagers" når du er litt sliten, eller ikke gidder å jobbe kvelden, eller ikke orker å stå opp så tidlig i morgen for det ble så sent i kveld, eller "huffameg, tror jeg brygger på noe, jeg ringer legen og får meg 14 dagers sykmelding for sikkerhets skyld". Da vil jeg få si at det er på grunn av DEG at det blir vanskeligere for dem som faktisk er syke å få seg jobb, å få sykelønna de har krav på. Det er på grunn av DEG at arbeidsgivere ikke ansetter folk, og heller vil ha vikarer, for vikarer er som regel bare happy for at de får lov til å jobbe og tjene penger. Det er på grunn av deg at det finnes så mange "små" stillinger, for om en firetimersvakt er syk, så er ikke det like ille som at en åttetimersvakt er syk. Det er ikke det at vi er så forferdelig syke. Det er det at vi sykeliggjøres på alle mulige måter. Det er legitimt å være hjemme med fyllesyke på mandag, og det er legitimt å være hjemme hvis man ikke føler seg så bra, for da har man et psykisk problem. Det er et HÅN mot dem som faktisk HAR et psykisk problem. Det gjør at vi tenker at alle har jo det, så hvorfor skal du liksom være sykmeldt i årevis, når han på min avdeling var borte en uke. UFF. Det ble langt og rotete. Håper ikke jeg støter noen som faktisk er sykmeldt fordi de ikke kan jobbe, eller ikke får hjelp til å begynne igjen. Det er absolutt ikke meningen. Kanskje løsningen vil være å fordele skyld. Er det forhold på arbeidsplassen som gjør at vedkommende blir sykmeldt, så betaler arbeidsgiver sykelønna (evt forsikringa til arbeidsgiver, ved ulykker o.l). Er det noe annet, så betaler staten. Fra første dag. Da skulle man kanskje tro at det ble mer attraktivt for staten å få folk ut i jobb igjen, men OI, det glemte jeg nesten - det er ikke akkurat kostnadseffektivt å drive AS Norge. Man prøver ikke så fryktelig hardt heller, har jeg inntrykk av.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #20 Skrevet 9. september 2006 Ja, kjempeide! For hva skjer da? Jo, folk går på jobb selv om de er sørpe tett og har begynnende feber, i stedetfor å holde seg hjemme i senga si og faktisk bli bra på de to dagene. Så hangler de mer og mer, og ender opp med bad ass-influensa, i tillegg til at de har smittet halvparten av de de jobber med. Ja hva tror du skjedde i svergie etter at detet ble innført? Sykefraværet gikk dramatisk ned så enten ble folk plutselig "friskere" når det kostet litt å være hjemme. Med ditt scenario burde jo sykefraværet ha økt dramatisk da syke folk gikk på jobben og smittet retsen av kollegaene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå