Gjest Dun-dee Skrevet 7. september 2006 #1 Skrevet 7. september 2006 Inspirert av de andre fritidsaktivitetstrådene... Hvor mye penger bruker dere på barnas fritidsaktiviteter?? Selv har jeg to sønner som spiller innebandy. Treningsavgiften i året er vel på rundt 2000 kr (synes det er dyrt), i tillegg lisens på 700 kr. Ellers trengs det litt treningstøy, sko og ca en kølle i sesongen (500-700 kr) Også går det litt i forbindelse med samlinger og cuper og sånn... Men tror absolutt ikke de driver med den dyreste idretten da...
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #2 Skrevet 7. september 2006 Huff, tør nesten ikke å tenke på det eller si det høyt. Datteren min har jo to ponnier som hun konkurrerer aktivt med. De kostet jo mye penger å kjøpe, samt at bare det å ha de på stallen er 5000 i mnd pr ponny. Så er det smed, dyrlege og utstyr i tillegg. Og treninger, hun rir på trening 3 ganger i uken med begge to, og det koster 250 kr, timen... Også er det stevner nesten hver helg, med lang kjøring osv. Nå har vi heldigvis anskaffet en hestebil med bodel, så vi bruker ikke penger på hotell lenger. Men, ja det går langt over 100.000 i året på hobbyen hennes...
Festus Skrevet 7. september 2006 #3 Skrevet 7. september 2006 (endret) Dattera mi er 11.. Fotballen koster ca 200kr i året i treningsavgift/ kontingent Håndballen koster ca 200kr i året i treningsavgift/ kontingent Taekwondoen koster 1500kr i året i treningsavgift/ forsikring/ kontingent Musikkskolen koster 1800kr i året Korpset koster 250kr i året I tillegg kommer jo reiser til og fra kamper mv. Treningstøy går det ikke så mye av.. hun har en del treningsdresser, og får ny når hun vokser utav/ har slitt ut. Glimrende julegave/ bursdagsgaveønsker.. Konkurranser i taekwondo koster ca 100kr hver gang, men vi er på få konkurranser nå før hun blir 12 og kan konkurrere "skikkelig" (plasseringer). Endret 7. september 2006 av Festus
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #4 Skrevet 7. september 2006 Har to barn. Fotballen koster 500 i året pluss leggskinner og sko, vanlig treningstøy Neste år koster fotballen 900 for da kommer 400 i tillegg til ett eller annet Håndballen koster 500 pluss sko, knebeskyttere og vanlig treningstøy Blir kjøring til kamper og slikt, men ikke mer en at det er overkommelig
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #5 Skrevet 7. september 2006 Huff, tør nesten ikke å tenke på det eller si det høyt. Datteren min har jo to ponnier som hun konkurrerer aktivt med. De kostet jo mye penger å kjøpe, samt at bare det å ha de på stallen er 5000 i mnd pr ponny. Så er det smed, dyrlege og utstyr i tillegg. Og treninger, hun rir på trening 3 ganger i uken med begge to, og det koster 250 kr, timen... Også er det stevner nesten hver helg, med lang kjøring osv. Nå har vi heldigvis anskaffet en hestebil med bodel, så vi bruker ikke penger på hotell lenger. Men, ja det går langt over 100.000 i året på hobbyen hennes... ← Unnskyld meg. Men bruker over 100.000 i året på hobbyene til barna sine. Høres sinnsykt ur for meg. Det hadde vi aldri hatt råd til, dessuten ville jag aldri lagt alt opp i fanget på barna mine slik
Gjest innom en tur Skrevet 7. september 2006 #7 Skrevet 7. september 2006 Unnskyld meg. Men bruker over 100.000 i året på hobbyene til barna sine. Høres sinnsykt ur for meg. Det hadde vi aldri hatt råd til, dessuten ville jag aldri lagt alt opp i fanget på barna mine slik ← Jeg er en av de som har "fått lagt alt opp i fanget" på denne måten. Kanskje ikke fullt så ekstremt, men mange av mine venninner innen sporten hadde det sånn. Jeg vil påstå at jeg og mine venninner hadde langt mer ansvarsfølelse og ordensans enn mange andre på vår alder, og vi brukte fritiden vår på trening, stell og omsorg for et annet vesen. Er man så aktiv som dette, er det ikke snakk om å få servert alt på et fat altså! Det er beinhardt arbeide, i tillegg til skolen, og det tar ALL fritid. Det er helt klart noen som ikke skjønner verdien av penger som blir brukt på en, men hvertfall når det gjalt meg, så var jeg veldig godt klar over hvilke økonomiske rammer jeg hadde å forholde meg til, og jeg måtte også forsake en hel del annet, som dyre klær, feriereiser osv. Etter min mening, så er det mye bedre å bli "bortskjemt" på denne måten enn å få alt en peker på av matrialistiske ting. Og bare for å ha sagt det: Jeg er i dag i slutten av 20 årene, og holder fremdeles aktivt på med hest. Jeg ser at noen foreldre lar ungene dra det litt for langt, men de aller, aller fleste vet veldig godt hva som ligger bak det de får, og er fryktelig takknemlige.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. september 2006 #8 Skrevet 7. september 2006 Enig med siste gjest. Det er klart at foreldrene må ha endel penger for at barna kan drive med konkurranseridning, men det bidrar nok ikke til at de får "lagt alt opp i fanget på en". Tvert i mot får man ansvaret for andre levende vesner lagt opp i sitt fang. De som får lagt alt opp i fanget på seg, er nok heller de foreldrene som bruker tilsvarende summer på klær, ferier, diverse utstyr og masse tilfeldige hobbyer som kommer og går. Foreldrene mine brukte mye penger på hobbyene mine (aldri så mye som 100 000, det hadde de ikke råd til, men de prioriterte det høyt). Jeg er glad for at de brukte pengene på det i stedet for klær og dill til meg, men i ettertid skulle jeg gjerne sett at de hadde brukt færre penger på det, og flere på seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #9 Skrevet 7. september 2006 Er det gitt at man skal få alt utstyr sånn uten videre? jeg fikk slikt til jul og bursdag.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2006 #10 Skrevet 7. september 2006 Har ei datter som drev med dans, og det kostet ca. 10 000 kr. pr. år med "alt". Flere dansetimer i uka koster flesk, spør du meg. Sko av forskjellige typer, drakter, treningstøy osv. I tillegg gikk hun danselinje på vgs. Nå har hun "nesten" sluttet, kun to timer pr uke for å kose seg, som hun sier....
flickan Skrevet 7. september 2006 #11 Skrevet 7. september 2006 Unnskyld meg. Men bruker over 100.000 i året på hobbyene til barna sine. Høres sinnsykt ur for meg. Det hadde vi aldri hatt råd til, dessuten ville jag aldri lagt alt opp i fanget på barna mine slik ← Selvsagt er det sinnsykt hvis man ikke har råd til det. Har man imidlertid det ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre det. Undersøkelser viser at unger som driver med hest får større ansvarsfølelse enn jevnaldrede. Synes det er flott å lære barn å ta ansvar for andre enn seg selv og samtidig holde seg i fysisk aktivitet. Jeg skal love deg at å ha to ponnier på ingen måte er å legge noe opp i fanget til noen . Det er hardt arbeid som krever 3-6 timer i stallen hver eneste dag, 52 uker i året. Blir så arg på når folk kritiserer hva andre bruker sine penger på og påstår at andre legger ting i fangene på folk. Det vet du da vitterlig ingenting om.
Gjest lilletroll Skrevet 8. september 2006 #12 Skrevet 8. september 2006 Snuppa på 5 danser - 2000 i året.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #13 Skrevet 8. september 2006 Ca 5000 i året i kontigenter. Ca like mye (kanskje litt mer) på utstyr o.l
Kykkelikokos Skrevet 8. september 2006 #14 Skrevet 8. september 2006 Huff, tør nesten ikke å tenke på det eller si det høyt. Datteren min har jo to ponnier som hun konkurrerer aktivt med. De kostet jo mye penger å kjøpe, samt at bare det å ha de på stallen er 5000 i mnd pr ponny. Så er det smed, dyrlege og utstyr i tillegg. Og treninger, hun rir på trening 3 ganger i uken med begge to, og det koster 250 kr, timen... Også er det stevner nesten hver helg, med lang kjøring osv. Nå har vi heldigvis anskaffet en hestebil med bodel, så vi bruker ikke penger på hotell lenger. Men, ja det går langt over 100.000 i året på hobbyen hennes... ← Oj, det høyere "husleie" for ponniene hennes enn husleien vår..
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. september 2006 #15 Skrevet 8. september 2006 Vi er ikke med på noe som koster utover vanlige treningsavgifter. Jo, litt utstyr - drakter og sko o.l.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #16 Skrevet 8. september 2006 Unnskyld meg. Men bruker over 100.000 i året på hobbyene til barna sine. Høres sinnsykt ur for meg. Det hadde vi aldri hatt råd til, dessuten ville jag aldri lagt alt opp i fanget på barna mine slik ← Jeg holdt på med hest da jeg var barn/ung (og gjør det fortsatt), men foreldrene mine hadde aldri råd til å legge SÅ mye penger i det - jeg hadde f eks aldri egen hest. Men greia i hestesporten er at om man skal konkurrere på høyt nivå koster det penger, mye penger. Både for bra nok hest, og for trening, i tillegg til "vanlige" utgifter som stall, fôr, veterinær. Svært få, om noen, konkurranseryttere på høyt nivå (junior-NM o.l) ville klart seg uten disse investeringene. Joda, det er kanskje litt problematisk at man ikke kan bli "like god" uten penger, men sånn er det bare. Rytteren/barnet må uansett jobbe hardt og mye for å utvikle seg og hevde seg. Om jeg hadde hatt barn og mye penger ville jeg kanskje brukt like mye penger på hest om barnet viste seriøst talent og interesse. (men for all del - det kan hende jeg ville prøvd å pense det inn på billigere måter å omgåes hest på, hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå